Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver Hjälp med att hitta en dator för 7000kr


willbik

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har nu beslutat för att bygga ihop en dator och skulle vilja ha hjälp med delar till en dator eftersom detta kommer bli min första dator jag bygger.

 

Jag hade tänkt att använda datorn till att göra lite musik men att spela mestadels. jag vill att priset på datorn ska ligga på mellan 6000-7000 kr (ingen skärm,operativsystem och annat inräknat utan bara delarna till datorn)

 

MVH

William

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChromaWoods

Byggde min stationära dator för några år sedan och jag använder den både för musikproduktion, webbutveckling och spelande. Det var som sagt några år sedan så jag har inte nån koll på komponenter nu för tiden, men kan dela med mig några allmäna tips. Kanske är du redan medveten om tipsen, men det kanske hjälper någon annan också.

 

  • Vad är musikambitionerna? Har du redan ett externt ljudkort/interface? Tänk på att ljudkort som är integrerade på moderkortet inte är optimala för musikproduktion
  • Om du ska pyssla med inspelning så tänk på att ha en tyst processorfläkt, eller t.o.m vattenkylning. Samma med chassit. Du vill ha ett tyst. Kolla decibeltal på dina alternativ. Om du aldrig kommer spela in sång eller analoga instrument är det inte lika viktigt
  • Snåla inte med RAM-minnet och tänk på att det inte bara är antalet GB som avgör
  • Vill du samtidigt ha den som speldator så blir ju grafikkortet sannolikt en stor prispost. Här får nog någon annan fylla i vad som är hett just nu. :)

Ja.. egentligen blir det ju mycket av allt. 6-7 tusen kan bli lite tajt, men det beror på dina ambitioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...