Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är du dietist eller har motsvarande kunskaper och kan bidra i tråden?


americo

Rekommendera Poster

Är på jakt efter någon som kan bidra med expertis i tråden där jag söker svar.

 

Jag har ganska nyligen dragit ner kraftigt och även tagit bort mjölk/fil från min kost i syfte att kolla om mina besvär med tiden skulle bli bättre.

Jag inbillade mig att min hy försämrades av mjölk/fil-produkter och jag ville testa om det blev någon förbättring om jag tog bort och vidare drog ner på den dagliga mängden.

 

Inbillade mig att jag kanske hade en intolerans eller liknande. Viss känslighet.

 

Det är drygt 4-6 veckor sen jag började ta bort dra ner så det är för tidigt att dra några klara slutsatser. Jag upplever en viss förbättring men det är för tidigt att ropa hej ännu.

 

Jag har varit i kontakt med med min vårdcentral eftersom jag ville ha kontakt med en dietist men någon sådan fanns inte där. Så jag skiter i det just nu och hoppas på hjälp här i stället. Det är ju inte frågan om nån raketforskning.

 

Problemet just nu är att jag som sagt både tagit bort och dragit ner.

 

Bland annat har jag tagit bort 0,5 liter 3%-ig fil per dag.

 

Utöver det har jag tagit bort 3dl 3%-ig mjölk till mellanmål per dag.

 

Istället för 3%-ig mjölk till den gröt jag både äter till frukost varje dag och till den gröt jag i övrigt äter 4dgr/vecka använder jag antingen 1,5dl nyponsoppa eller blåbärssoppa.

 

Jag äter även kräm 2dgr/vecka och till den har jag även 1,5dl nyponsoppa eller blåbärssoppa. Tidigare hade jag mjölk.

 

Som alla förstår innebär ovanstående ett stort problem eftersom jag tagit bort stora källor till fett/energi och på något sätt måste det kompenseras. Jag har redan nu gått ner flera kilo och det sista jag behöver är att gå ner i vikt.

 

Jag tränar och motionerar regelbundet och i övrigt äter jag bra och allsidigt.

 

Någon som kan ge mig råd hur jag ska kompensera det förlorade intaget?

 

I övrigt använder jag smör på brödet och jag äter ost på mackorna eller messmör. Jag äter 1 ägg/dag.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är vanskligt att ge kostråd på nätet och inget som jag är någon stor vän av. Nu är det ju "bara" hudproblem i det här fallet vad jag kan förstå, vilket kan vara nog så besvärligt. Jag är definitivt inte dietist, men har av olika anledningar träffat ett antal under årens lopp, och en sak som det pratades om när jag var ung (vilket är ett tag sedan) och hade problemhy, var att man skulle undvika ost och choklad. Om det fortfarande gäller törs jag inte säga, men jag inbillar mig att det hjälpte i mitt fall. Mjölk har jag aldrig hört om att det skulle påverka huden, men det finns säkert lika många åsikter som människor.

Men om jag vore i dina kläder så skulle jag i första hand söka hos en hudläkare, inte en dietist. Där hamnar man när diagnosen är ställd. / Hälsningar Claes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

 

Det kan ju skilja sig mycket åt från person till person hur man reagerar på mjölkprodukter. I mitt fall rör det sig om hudrodnad lite åt eksemliknande symptom. Men utöver lite problem i ansiktet har jag aldrig haft några problem. Men det har blivit en påtaglig förbättring så det är det viktiga.

 

Vill inte gå till en läkare eftersom jag känner att jag själv kan välja vilka produkter som jag mår bra respektive inte mår bra av och nu handlar det endast om att hitta ersättningsprodukter till det jag tagit bort/dragit ner på. Jag behöver en ny fett-källa bland annat.

 

Jag har förstått att produkter baserade på havre och ris kan användas som ersättning för de produkter jag tagit bort. Ska kika på det och se vad jag kommer fram till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite vanskligt, som sagt, att ge kostråd skriftligt via webben, sällan man har hela bilden. Många om kommer in i trådar med sina egna sanningar även, det kan spreta.

 

Frågan är vad i mjölk du misstänker. Vanligen är det enda folk inte tål i mjölk laktos.

Ett alternativ kan vara att titta på de alternativa produkter som finns, havre- och/eller sojamjölk.

Och/eller om du skippar flytande mjölk, ost av olika sort.

 

Men som sagt, att själv välja ut vad som ska bort och vad som ska till är inte alltid helt lätt. Bästa är givetvis om du söker hjälp, hudläkare är kanske rätt gren att söka sig till.

 

 

det är inte lätt att lägga om sin kost.

 

En tanke, om du ändå ska ta bort en vara varför inte slå på stort och lägga om kosten totalt? Kanske gå helt vegetariskt en tid, se om det hjälper. Sedan sakta introducera olika födoämnen snarare än att ta bort ett och ett.

det krävs dock kunskap för att klara av det, alltid lite svårare att få i sig allt i vegetarisk kost.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur gammal du är, men är du tillräcklig gammal så kan det vara Rosacea som du bl.a får problem med, det är inte helt ovanligt, dina symptom tyder lite åt det hållet.

 

Men det handlar säkert också om vilken kost du äter, vi är ju som sagt olika, och tål olika ämnen, är känsligare för olika saker vi äter och dricker, så det är oftast det som gäller att försöka hitta vad man inte bör få i sig och få balansen där, inte så enkelt kanske, men ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Komplettering till mitt inlägg ovan:

 

Alltid bäst att söka läkarvården innan man inför förändringar, att prata igenom dessa med läkaren.

Dels för att de kan kanske se direkt vad det är för problem du har. Om du tar bort något ur din kost kanske du förbättrar huden men inte egentligen angriper problemet.

Som alla dessa som äter glutenfri kost utan egentlig orsak idag, kostar mest besvär och pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad det gäller din viktminskning, har jag svårt att tänka mig att det beror på att du har tagit bort mjölken, Speciellt om det gäller mellanmjölk. Nyponsoppa och blåbärssoppa innehåller mer kalorier än mellanmjölk och i stort sett lika många som standardmjölk.

 

Eftersom du använder messmör, vilket inte är en av mina favoriter, kanske du ska prova jordnötssmör. Där har du en riktig kaloribomb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara genom att jag slutade äta filen (3%-ig) så förlorade jag ca 15 gram fett/dag.

Bara genom att ta bort 3dl mjölk (3%-ig den röda) till mellanmålet förlorade jag 9 gram fett/dag.

Ytterligare fett/dag förlorade jag genom att ta bort mjölken till gröt och krämen.

Vi talar alltså ett minus rörande intag av fett per dag motsvarande runt 30gram/dag och det gör självklart att man "rasar" i vikt och att man blir energilös och trög...

http://www.oatly.com/products/sweden/havredryck-farsk/

Ska testa den som ersättning till "mjölk" och ha till gröten/krämen. Som fett-källa innehåller den ca 50% av vad motsvarande röd 3%-ig mjölk innehåller när det gäller fett.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att gå ner 30 gram i vikt per dag är inte att rasa i vikt och om du dessutom har ersatt en del av det med sockerrika soppor, som i stort sett har samma kaloriinnehåll som mjölk med 3% fett, är det ju ändå mindre skillnad i kaloriintag och borde inte göra dig energilös och trög.

 

Det låter som att du äter väldigt mycket och då troligen tränar väldigt mycket. Om man övertränar kan man bli energilös och trög.

http://www.netdoktor.se/traning-kost/artiklar/overtraning/

 

Problem med mjölk som beror på överkänslighet mot laktos eller mjölkprotein brukar direkt ge symptom från magen, illamående, ont i magen, diarré.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar du bort så mycket fett i din kost som jag gjort så kommer du att rasa i vikt. Jag har gått ner drygt 4kg på den här tiden sen jag slutade med filen och drog ner på mjölken i enlighet med min beskrivning. Det är mycket för nån som definitivt inte behöver gå ner i vikt.

 

Fettet i kosten jag fått i mig varje dag är något jag behöver och att från en dag till annan plocka bort 30gram eller kanske mer påverkar såklart inte bara att underhudsfettet på kroppen blir minimalt men även så påverkar det att du inte har den vanliga energin du normalt sett har.

 

Dessa 30gram fett/dag som jag tidigare fick i mig genom filmjölken och den röda mjölken måste återställas i kosten på något sätt, omgående, och det löser sig säkert.

 

Och eftersom jag har samma vanor idag som innan jag tog bort filen/mjölken när det gäller motionen så är det en självklarhet att jag går ner i vikt om jag plockar bort en stor del av intaget av fett i kosten. Att man dessutom tappar energi när man plockar bort så stor del av det dagliga intaget av fett vet jag ju egentligen. Men jag glömde totalt bort att jag måste ersätta det jag plockar bort.

 

Och eftersom det enda jag gjort när det rör kosten är att ta bort den 3%-iga filen och ta bort största delen av intaget av 3%-ig mjölk och jag upplever en klar förbättring av min hy så är det svårt att dra andra slutsatser än att jag har någon typ av överkänslighet. Och då är det ju bara bra att testa sig fram genom att kraftigt dra ner på produkterna i fråga och fixa ersättningsprodukter och köra på det här tills vidare och så får man se vad man slutligen kan nå för resultat.

 

Så jag ska köra på havredryck som ersättning till mjölken och havregurt naturell som ersättning till filmjölken.

http://www.oatly.com/products/sweden/

 

http://www.mjolkfri.com/allergier/10/mjolkallergi/

 

Tittar man på symptom så kan de delas in i fyra grupper.

 

1) Hud: eksem, hudrodnad, klåda, nässelutslag och svullnad.
2) Mage-tarm: diarré, förstoppning, kolik, kräkning, magont, blod i avföringen och svårt att ta upp näring.
3) Luftvägarna: astma, hosta och snuva. Det råder olika åsikter om mjölkallergi kan ge inflammation i mellanörat eller inte.
4) Allmänna besvär: allmän irritation, gråt, huvudvärk, håglöshet, oro, rastlöshet, slöhet och överaktivitet.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkel matematik ger 30 g fett/dag = 900 g fett/månad.

4 kg fett förloras i så fall på ca 4,5 månad.

Om du har gått ner 4 kg på kortare tid än 4,5 månad så beror det även på annat än att du minskat ditt fettintag med 30 g fett/dag.

 

Sen verkar det som att du missar att även kolhydrater (socker/stärkelse) lagras som fett i kroppen om man får i sig mer än man gör av med. Det är alltså kaloriintaget man måste studera och inte bara fettintaget.

 

Energin i 30 g fett om dagen kan ju ersättas med en chokladkaka om dagen, om man nu bara är ute efter att få i sig mer kalorier och inte gillar jordnötssmör (eller vad nu anledningen är till att du inte bryr dig om vad vertpre skriver). Över huvud taget verkar du så ointresserad av vad andra skriver så jag undrar varför du har brytt dig om att registrera dig och skriva här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag läste av eget intresse på om mjölk, och intolerans mot mjölk, för ett par år sedan och tog då bort mjölk en längre period. Vad jag i alla fall kom fram till då, var att jag var tvungen att komplettera mitt intag av kalk med kalktabletter. Jag använde då också mjölkersättning typ sojamjölk, havremjölk, osv. Bortfallet av fett tyckte jag inte var det som var värst (och i mitt fall inte ens ett problem!) utan det var (för mig) snarare risken att få i sig för lite kalk. Tänk på att du kanske vill byta ut smör/margarin mot mjölkfritt margarin eller olivolja osv., för om mjölken ska bort måste alla källor bort (skummjölkspulver som finns i allt möjligt, mjölkprodukter dolt i ost, margarin, osv.) Många tänker att man "bara" är laktosintolerant, men det finns andra varianter där man kan vara intolerant mot mjölkproteinet. Diet och kost är spännande områden! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...