Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

reboot and select proper boot device press key


Izaksson

Rekommendera Poster

Hej jag kan helt plötsligt inte komma in på datorn försökt med bios men det funkar typ inte och min hårddisk gör små ljud och blir väldigt varm mitt moderkort är ett GIGABYTE GA-970A-DS3P.

reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key

kommer de upp när jag startat datorn jag har även testat ett annan håtddisk.
 

Tacksam för svar!!:))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag kan helt plötsligt inte komma in på datorn försökt med bios men det funkar typ inte och min hårddisk gör små ljud och blir väldigt varm mitt moderkort är ett GIGABYTE GA-970A-DS3P.

 

reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key

kommer de upp när jag startat datorn jag har även testat ett annan håtddisk.

 

Tacksam för svar!! :))

 

Den andra hårddisken du prövat med - är/var den startbar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den andra hårddisken du prövat med - är/var den startbar?

Jag tog den från andra datorn jag hade den var startbar men de kommer ändå upp reboot press a key ändå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu funkar inte gamla datorn heller de blir samma sak fast hårddisken blir inte varm :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu funkar inte gamla datorn heller de blir samma sak fast hårddisken blir inte varm :/

Säker på att du tryckt in kablarna hela vägen in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kontrollerat att du har rätt startordning i bios?

Nae faktiskt inte kan du hjälpa mig hur jag ska göra??

 

Bioprogramet heter Gigabyte UEFI dualbios

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta datorn och klicka på "del", när valet kommer på skärmen.

 

I bios klicka på "Bios Features". Klicka på "Bios options 1". Där ska din hårddisk med Windows installerat finnas.

 

Har du flera hårddiskar och Windows disken inte finns där, klickar du på "Hard drive BBS priorities" och väljer hårddisken med Windows. Klicka på "Save and exit".

 

Om du vill läsa mer, finns manualen på Gigabytes hemsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta datorn och klicka på "del", när valet kommer på skärmen.

 

I bios klicka på "Bios Features". Klicka på "Bios options 1". Där ska din hårddisk med Windows installerat finnas.

 

Har du flera hårddiskar och Windows disken inte finns där, klickar du på "Hard drive BBS priorities" och väljer hårddisken med Windows. Klicka på "Save and exit".

 

Om du vill läsa mer, finns manualen på Gigabytes hemsida.

 

Starta datorn och klicka på "del", när valet kommer på skärmen.

 

I bios klicka på "Bios Features". Klicka på "Bios options 1". Där ska din hårddisk med Windows installerat finnas.

 

Har du flera hårddiskar och Windows disken inte finns där, klickar du på "Hard drive BBS priorities" och väljer hårddisken med Windows. Klicka på "Save and exit".

 

Om du vill läsa mer, finns manualen på Gigabytes hemsida.

Har bara en hårddisk men det funkar ändå inte och har inget Harddrive BBS priorities det finns bara CD/DVD ROM Drive BBS priorities. och bara en hårddisk finns "SATA SM: ATAPI iHAS124 E" heter den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta datorn och klicka på "del", när valet kommer på skärmen.

 

I bios klicka på "Bios Features". Klicka på "Bios options 1". Där ska din hårddisk med Windows installerat finnas.

 

Har du flera hårddiskar och Windows disken inte finns där, klickar du på "Hard drive BBS priorities" och väljer hårddisken med Windows. Klicka på "Save and exit".

 

Om du vill läsa mer, finns manualen på Gigabytdees hemsida.

de är 2st boot option1 och boot option2  en heter SATA sen en UEFI hur ska jag veta vilken som är windows eller inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bara en hårddisk men det funkar ändå inte och har inget Harddrive BBS priorities det finns bara CD/DVD ROM Drive BBS priorities. och bara en hårddisk finns "SATA SM: ATAPI iHAS124 E" heter den

SATA SM: ATAPI iHAS124 E är ingen hårddisk. Det är väl din DVD spelare. Har du bara en hårddisk och den finns som "Boot option 1.",så är det riktigt. Då kan det vara så att disken är dålig eller det som Cecilia nämnt i sitt inlägg. Finns din hårddisk överhuvudtaget med i UEFI(BIOS)?

 

de är 2st boot option1 och boot option2  en heter SATA sen en UEFI hur ska jag veta vilken som är windows eller inte?

Kan du förklara lite mer, för här hänger jag inte med. Sata är en typ av anslutning av en enhet, t.ex. Hårddisk eller DVD spelare. UEFI är nyare version av BIOS. UEFI har inget med hårddisk att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

SATA SM: ATAPI iHAS124 E är ingen hårddisk. Det är väl din DVD spelare. Har du bara en hårddisk och den finns som "Boot option 1.",så är det riktigt. Då kan det vara så att disken är dålig eller det som Cecilia nämnt i sitt inlägg. Finns din hårddisk överhuvudtaget med i UEFI(BIOS)?

 

Kan du förklara lite mer, för här hänger jag inte med. Sata är en typ av anslutning av en enhet, t.ex. Hårddisk eller DVD spelare. UEFI är nyare version av BIOS. UEFI har inget med hårddisk att göra.

de står bara SATA i bot option 1 finns bara den då måste ju hårddisken vara sönder på nåt sätt för den blir ju varm och låter men kan jag köpa en hårddisk eller måste jag lämna in den och skicka tillbaka den så dom kan ficksa den??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

de står bara SATA i bot option 1 finns bara den då måste ju hårddisken vara sönder på nåt sätt för den blir ju varm och låter men kan jag köpa en hårddisk eller måste jag lämna in den och skicka tillbaka den så dom kan ficksa den??

Nu har jag aldrig haft ett Gigabyte moderkort, men jag tycker det verkar underligt. I boot option 1 borde namnet på enheten finnas. Antingen din DVD spelare eller din hårddisk.Så är det på de moderkort jag har haft.

 

Står det bara sata och inget mer, kan det bero på att disken är sönder. Vad står det i boot optin 2?

 

Förresten, öppna bios. Klicka på menyn System. Klicka på ATA Port information. Finns din hårddisk med där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag aldrig haft ett Gigabyte moderkort, men jag tycker det verkar underligt. I boot option 1 borde namnet på enheten finnas. Antingen din DVD spelare eller din hårddisk.Så är det på de moderkort jag har haft.

 

Står det bara sata och inget mer, kan det bero på att disken är sönder. Vad står det i boot optin 2?

 

Förresten, öppna bios. Klicka på menyn System. Klicka på ATA Port information. Finns din hårddisk med där?

de finns vara SATA och de finns ingen bot option 2?? ska kolla senare  på ATA port 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag aldrig haft ett Gigabyte moderkort, men jag tycker det verkar underligt. I boot option 1 borde namnet på enheten finnas. Antingen din DVD spelare eller din hårddisk.Så är det på de moderkort jag har haft.

 

Står det bara sata och inget mer, kan det bero på att disken är sönder. Vad står det i boot optin 2?

 

Förresten, öppna bios. Klicka på menyn System. Klicka på ATA Port information. Finns din hårddisk med där?

jag var inne på ATA PORT

 

då fanns de 5st SATA Porto på 4 står de not present och på en står de ATAPI iHAS12 ATAPI

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag var inne på ATA PORT

 

då fanns de 5st SATA Porto på 4 står de not present och på en står de ATAPI iHAS12 ATAPI

Det borde vara din DVD/CD spelare. Det betyder att bios inte hittar din hårddisk.

 

Vad det beror på har jag inget direkt svar på. Du kan prova att ansluta disken till de andra sata kontakterna på ditt moderkort. Fungerar det inte med någon kontakt, är det väl troligt att disken har lagt av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Jag köpte en helt ny hårddisk och den tickar och har sig samma som den andra hårddisken kan de vara något annat fel??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en helt ny hårddisk och den tickar och har sig samma som den andra hårddisken kan de vara något annat fel??

Det kan ju vara moderkortet/bios som inte klarar av att upptäcka kopplade enheter men då borde den inte hitta cd/dvd-enheten heller.

 

Har du en hårddisk utan att ha installerat operativsystem på den så får du upp meddelandet "reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key" som jag gissar att du har fått när du anslutit den nya hårddisken. Har du något installationsmedium för att installera operativsystem så prova att installera på den nya disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

och den tickar och har sig

Strömförsörjningen kanske?

Har du multimeter + kommer du åt att mäta?

Finns annan ledig kabel? Eller låna från annan enhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...