Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Väder och lite annat på surfplatta


kiwi01

Rekommendera Poster

Jag antar att ni känner igen detta         - när jag har satt på surfplattan och har skrivbordet framme, drar jag lite lätt med fingret snett över plattan och från fram dagens väder och prognos för mitt område (weather.com).

Så även i morse, och blev inte så förvånad över att vädret även för Budapest kom upp, hade checkat det för ett par veckor sedan. Tryckte vidare och fick fram , inte bara 13 grader och regn samt 5-dagarsprognosen utan även "2 dagar kvar" följt av avresedatum klockslag för flygavgång och ankomst samt flygbolagets namn, samt motsvarande uppgifter för hemresan - och 3,01 krona = 100 HUF.

 

Hur gick det till???

 

Jag bokade resan i min windows dator hos den som arrangerar denna specialresa, har alltså inte själv sökt eller bokat flyget. Sen har det givetvis kommit en mängd med mejl med diverse dokument jag skrivit ut. Det enda jag har gjort "själv" är att jag via en bifogad länk kom till ChekMyTrip där jag kunde skriva ut flygbiljetten efter att ha fyllt i bokningsnumret och mitt efternamn. Man kunde även registrera sig och spara uppgiften, vilket jag gjorde.

 

Det är väl inte så att jag är chockad precis men har definitivt fått myror i huvudet. Ni som är smartare än jag kan väl förklara! Vill gärna lämna myrorna hemma när det är dags för "flygläge".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min misstanke är att du har en Androidplatta där du loggat in med ditt Google-konto.

 

Google Now (som visar väder m m) har koll på din mail (gmail, antar jag) och har antagit att du ska resa till Budapest eftersom den sett att du fått en reseplan i din mail.

Detta har funnits sedan 2012 men blivit smartare sedan dess.

 

http://techland.time.com/2012/12/07/google-now-gets-even-creepier-and-thats-a-good-thing/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst har jag en Androidplatta och Google-konto samt gmail. Men om Google har hittat detta i mitt mejl så läser de ju alla mina mejl.

 

Nu har jag inte erhållit detaljer om resan i själva mejlet utan det har kommit ett antal bilagor som jag självklart har öppnat och skrivit ut. Om Google har snappat upp min reseplan från bilagor så måste det innebära att de läser alla mina bilagor?? Inte kul alls, då jag skickar en hel del dokument som bilagor till diverse myndigheter för både min egen och andras räkning.

 

Av det lilla jag läste i länken du bifogade (ska läsa mera senare) tror jag ändå att de fiskade upp reseplanen från CheckMyTrip varifrån jag skrev ut flygbiljetten. Kanske är det oförargligt men jag gillar det inte. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst läser de bilagor också, men i vissa fall lägger resebyrån/flygbolaget med det som metainformation i mailet.

 

Bör dock tillägga att det inte är några människor som läser dina mail utan att det sker automatiserat för att fungera som hjälpmedel för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...