Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Val av Svensk ordlista sparas inte i FF ?


Mikael63

Rekommendera Poster

Troligen i samband med någon uppdatering..

Har nu Firefox 38.0 (Linux) och vid högerklick ex. i den ruta jag skriver i just nu kan jag välja Svenska som språk.

 

Men vid nästa gång som jag startar FF är det fortfarande Engelska som förval.

Hur kan jag förhindra det?

 

Jag har redan testat att ändra (den rad jag tror det är) i about:config men det hjälper inte.

 

Prövade ett tillägg för detta och tillägget visar att det är svenska men inte vid högerklick.

 

Hänger ju lite samman med

//eforum.idg.se/topic/338443-l%C3%B6st-firefox-engelsk-version-var-hittar-jag-svensk-ordlista/

men där var det mest frågan om att kunna få svensk ordlista att välja.

Jag har valet men får det inte att bli standard. = ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad f#n... nog är det väl typiskt!!

 

Lösningen var att skapa en tråd om detta här på eforum.

Nu tycks det fungera.

 

Vid test, vid trådskapandet, att högerklicka, fanns förutom valen Svenska (Finland) och Svenska (Sverige), längst ner, även valet Svenska. Enbart alltså.

Det valet tycks fastna.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix, var lite för snabb där.. måste fortfarande aktivt välja språk...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på om det möjligen kan ändras när man besöker webbsidor med inmatningsrutor i andra språk för jag får ofta ändra tillbaka till svenska, även utan att ha startat om Firefox. Kan också vara så att det någonstans i koden för Eforum-sidor står att de är på engelska, någon del som kommer från IP Board då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu testar jag ett förslag som går ut på att ta bort andra ordlistor än Svenska.

 

Rådet var att leta i /usr/share/myspell och där rensade jag undan andra ordlistor än "SV".

I FF syntes fortfarande flera andra.

 

Gjorde då motsvarande städning i /usr/share/hunspell och nu har jag i FF tre ordlistor:

Svenska

Svenska (Finland)

Svenska (Sverige)

 

får se om det hjälper då..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju Windows och där har jag i Firefox Tillägg - Tillägg British English Dictionary och i Tillägg - Ordlistor English United States (en-US) Spellchecker. Svensk ordlista har väl antagligen kommit in genom att jag har installerat en svensk Firefox för i högerklicksmenyn kan jag välja mellan Engelska (Förenta staterna), Engelska (Storbritannien) och Svenska. Min brittiska verkar vara gammal så tack för att du skrev så att jag upptäckte att det finns en nyare. :)

 

Men med tanke på vilka mappar du skriver om verkar det mer som att Firefox i Linux använder generella ordlistor i stället för Firefox-specifika.

 

 

Firefox keeps changing the default language, for example: English (UK) back to English (US). As explained previously, this is a Firefox and Thunderbird bug. This bug has been around for years - planet America strikes again I'm afraid!

https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/british-english-dictionary-2/reviews/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...