Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tappar anslutning, står att jag är ansluten


AnnaK

Rekommendera Poster

Har haft problem med uppkopplingen (bredband) i ett par dagar. Använder Dell Inspiron, windows 8.1 laptop. Har kopplat bort router, använder sladd mellan modem och dator, samt har bytt modem, problemet kvarstod. Googlade och hittade ett inlägg, kan inte länka / klistra in, där jag fick uppslag att stänga antivirusprogrammet McAfee brandvägg, vips så fungerade uppkopplingen. <redigerar> TRODDE det löste biffen, men en stund senare tappade jag uppkopplingen igen.

1.Hur kan jag börja felsöka?

2. Ska jag låta McAfee branvägg vara på eller av?

3. Ska jag testa slå av hela antivirus, hittar inte hur jag gör det?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du testar med att avinstallera McAfee. Eftersom du har Windows 8.1 kommer det inbyggda antivirusprogrammet och den inbyggda brandväggen att gå igång automatiskt så dator fortsätter att vara skyddad, om än något sämre.

 

För att få en komplett avinstallation behöver du följa anvisningarna på sidan https://service.mcafee.com/FAQDocument.aspx?id=TS101331

 

Om du inte har prövat med två olika nätverkskablar så är det bra att göra det.

 

Du kan klistra in något i Eforum om du först klickar på knappen längst till vänster på översta raden i svarsrutan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite uppdatering och frågor.

Japp, jag bytte sladd samtidigt som jag bytte modem (Cecilia). Fråga: Behöver jag göra några inställningar vid modembyte (exakt likadan modell)?

Japp, kontaktade internetleverantören för några dagar sedan (ulfberth). Har varit i kontakt idag och de har testat att byta ut något i min station.

Testade på nytt efter det. Funkade först bra, men så åkte jag ur igen. Provade då koppla tillbaka mitt gamla modem, vilket verkar funka. Kopplade sen in routern igen, funkade lite kort, åkte ur, sen fungerade det igen efter att ha klickat i anslut.

Har inte hunnit avinstallera antivirusprogrammet, så jag vet inte vad det är som har löst sig, om det nu har det, känns osäkert. Bäst trycka skicka före jag kopplas ner. Blir inte klok på vad som är vad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite uppdatering och frågor.

Japp, jag bytte sladd samtidigt som jag bytte modem (Cecilia). Fråga: Behöver jag göra några inställningar vid modembyte (exakt likadan modell)?

Det brukar man inte behöva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering. Verkar som jag fick det till att funka genom att avinstallera McAfee antivirusprogram :-). Tack för er hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering. Verkar som jag fick det till att funka genom att avinstallera McAfee antivirusprogram :-). Tack för er hjälp!

Antar du har Telia?

 

Deras tekniker var faktiskt och felsökte på 1 ställe där jag närvarade, det var jätte långsökt:

 

Digital TV fungerade inte bra, bilden var dålig.

 

Felet = McAffe på en dator i samma nätverk....

 

 

Jag ifrågasatte inte Teknikern, inte heller krävde jag han på material eller utredningar men det var tydligen flera som hade drabbats.  Får väl lita på de sitter på kompetensen och detaljer som sig bör. I min värld låter det märkligt och frågan är hur  McAffe är konstruerat..!?

 

 

1. Telia routern är en multigateway som delar upp antal portar, för hemmanätverk.

Insignal är väl ofta ethernet tunnel från en fiberkoppling i samma hus.

 

2. via tcp/ip  kopplar man sen på enheter i LAN portarna.

Dator A,   Dator B 

 

3. Digitalboxar finns också, oklart vad de ligger i för "subnät"  men dessa översätter ju till HDMI-signal till TV apparater.

 

4.McAffe installeras lokal applikation på  Dator A.   Programmet måhända

hanterar nätverkstrafiken mellan dator och router.

 

Att Telias router filtrerar trafiken (intre /yttre) är en sak.

Men hur kan McAffe programmet iht  påverka och hitta över till "TV-sidan" i det här topologin verkar ju sinnessjukt?  Upplys mig gärna som amatör. Vi installerade istället Telias  variant av F-secure 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering. Verkar som jag fick det till att funka genom att avinstallera McAfee antivirusprogram :-). Tack för er hjälp!

Fint!

 

Om du har betalat för McAfee kan du installera det igen och om problemet återkommer så kontakta deras support för hjälp med inställningar.

 

Antar du har Telia?

 

Deras tekniker var faktiskt och felsökte på 1 ställe där jag närvarade, det var jätte långsökt:

 

Digital TV fungerade inte bra, bilden var dålig.

 

Felet = McAffe på en dator i samma nätverk....

 

 

Jag ifrågasatte inte Teknikern, inte heller krävde jag han på material eller utredningar men det var tydligen flera som hade drabbats.  Får väl lita på de sitter på kompetensen och detaljer som sig bör. I min värld låter det märkligt och frågan är hur  McAffe är konstruerat..!?

 

 

1. Telia routern är en multigateway som delar upp antal portar, för hemmanätverk.

Insignal är väl ofta ethernet tunnel från en fiberkoppling i samma hus.

 

2. via tcp/ip  kopplar man sen på enheter i LAN portarna.

Dator A,   Dator B 

 

3. Digitalboxar finns också, oklart vad de ligger i för "subnät"  men dessa översätter ju till HDMI-signal till TV apparater.

 

4.McAffe installeras lokal applikation på  Dator A.   Programmet måhända

hanterar nätverkstrafiken mellan dator och router.

Att Telias router filtrerar trafiken (intre /yttre) är en sak.

Men hur kan McAffe programmet iht  påverka och hitta över till "TV-sidan" i det här topologin verkar ju sinnessjukt?  Upplys mig gärna som amatör. Vi installerade istället Telias  variant av F-secure 

Jag är lika frågande som du och undrar hur gateway/tjänstedelaren egentligen är konstruerad om det är möjligt att en brandvägg i en dator kan påverka ett annat virtuellt nätverk (VLAN).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Aaaaaghhhh. Trodde problemet var löst men det var det inte tyvärr. Först trodde jag bara att Internet var segt, använde inte direkt min dator  heller så jag insåg inte att det strulade. Men, problem med trådlöst och har nu anslutit nätverkskabeln vilket också tycks krångla, kanske ngt bättre med kabel (kan det vara något bättre?) Inget McFee antivirus installerat längre. Tips på hur jag felsöker? Står alltid "ansluten" även om det står och snurrar och försöker ansluta... Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat någon annan dator, både med tråd och trådlöst? Samma resultat då ?

 

Har du fabriksåterställt routern eller har supporten begärt att du ska återställa routern?

 

Har du möjlighet att testa/låna en annan likvärdig router?

Eller be att din operatör skickar en till dig för att se om en annan beter sig likadant?

 

Dom borde kunna se i sina loggar om tidpunkter är liknande som du upplever det, eller säger dom att uppkopplingen är stabil från sin sida?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag försöker mig på en kort sammanfattning:

 

Problemen -

  1. - uppstår sporadiskt.
  2. - finns oavsett modem + router eller bara modem.
  3. - finns oavsett nytt eller gammalt modem.
  4. - finns oavsett trådat eller trådlöst.
  5. - finns oavsett McAfee.
  6. - finns oavsett dator eller annan enhet. (tolkar det så i inlägg #9)

Rätt så långt?

 

Är det frågan om ADSL?

Känner inte till

kontaktade internetleverantören för några dagar sedan (ulfberth).

 

Kan det, i så fall, vara så "enkelt" som att det är något glapp i tele-installationen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är väl också, kan operatören bekräfta om dom anser felet är på deras sida eller om felet kan vara på din sida?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...