Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rätta felstavade ord automatiskt ?


PCsnubben

Rekommendera Poster

I Windows 8 finns en funktion som heter "Rätta felstavade ord automatiskt"

Den är aktiverad, men inte rättas det något automatiskt inte ..

.
Det fungerar som med Windows 7, att man får en röd hackig linje under ord, sen får man högerklicka för förslag på annan stavning.

Varför rättas det inte automatiskt ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen som en, i högsta grad befogad, försiktighetsåtgärd från Microsofts sida. När man ser de föreslagna rättningarna får man chans att ignorera dem när de är fel, t ex förslag på särskrivning (som i engelsk-amerikanskan) när svenskan skriver ihop orden till ett enda ord. Felaktiga stavningsförslag kan man också få. Personligen litar jag mycket mer på mig själv och på SAOL än på Microsoft. Ibland är MS stavningsförslag befogade, för alla missar vi väl ibland någon bokstav eller får med en för mycket, när vi skriver fortare än vi tänker, men personligen skulle jag inte gilla att få min text ändrad automatiskt så jag inte märkte en förvanskning av den.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tidigare använt ett litet program för ändamålet.
Men det programmet får man lära upp efter hand, dvs addera felskrivningar och stavfel som man vanligen gör när man skriver snabbt tex.
Jag får nog återgå till det programmet, vet dock inte om det funkar till Win8

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga angående Word. Ska man lita 100% på de gröna markeringarna som det föreslår? De ska föreställa förslag till syntaxförbättringar....  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut inte. Word är en automat som blivit inmatad med grammatikregler som den spottar ut sig när man skriver något som inte stämmer med dessa regler. Men det svenska språket, och alla andra förstås (kanske med undantag av latin), utvecklas hela tiden och det som var fel igår kanske är helt okej idag. Om man dessutom, som jag, skriver långa meningar, hänger inte Word med utan anmärker på ett ord som om denna automat bara orkat läsa de fem orden som står närmast varandra.

 

Man kan alltså få helt felaktiga "råd" så ens mening skulle bli konstig om man slaviskt följde dem.Tyvärr kan man inte heller ändra i sitt Words personliga grammatikregler eller lägga till någon ny regel. Det enda man kan göra är att lägga till olika stavningar som ska godkännas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...