Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Man kan ha kul med Linux även om man inte är uppkopplad.


MariaE

Rekommendera Poster

Man kan ha kul med Linux även om man inte är uppkopplad. Men det går tydligen inte att installera flera program som man har hämtat från nätet :-( Om jag är uppkopplad med Linux blir det ju bara fel. Ubuntu och andra Linux verkar inte gå att installera :-(

 

Lubuntu blev det ju bara fel med :-(

/Maria

 

 

Detta program gick inte att använda :-(

/Maria

post-120863-0-05005600-1427101431_thumb.png

post-120863-0-59995600-1427101457_thumb.png

post-120863-0-84538600-1427101478_thumb.png

post-120863-0-05486000-1427101496_thumb.png

1234.txt

Cookies.txt

post-120863-0-29690700-1427103781_thumb.png

post-120863-0-04303100-1427103795_thumb.png

post-120863-0-66781700-1427103822_thumb.png

post-120863-0-70236700-1427103852_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 168
  • Skapad
  • Senaste svar

Det går alldeles utmärkt att installera Ubuntu eller Lubuntu.

Om du bara följer råden som du fått i din Ubuntutråd //eforum.idg.se/topic/348383-ubuntu/ och inte försöker på fel sätt så skall det gå bra.

"Om jag är uppkopplad med Linux blir det ju bara fel." är också rappakalja, beskriv vad problemet är så kan få hjälp, Mint fungerar utmärkt mot internet så problemet är antagligen skapat av dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går alldeles utmärkt att installera Ubuntu eller Lubuntu.

Om du bara följer råden som du fått i din Ubuntutråd //eforum.idg.se/topic/348383-ubuntu/ och inte försöker på fel sätt så skall det gå bra.

"Om jag är uppkopplad med Linux blir det ju bara fel." är också rappakalja, beskriv vad problemet är så kan få hjälp, Mint fungerar utmärkt mot internet så problemet är antagligen skapat av dig.

Om man glömmer bort att bocka ur alternativ 4 så blir det ju fel till slut med Linux Mint . Det var ju därför jag var tvungen att installera om Linux Mint så många gånger. Det är ingen som ar kollat på textfilerna märker jag ...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket alternativ 4 och var?

När man ska installera uppdateringar i Linux Mint Rebecca. Jag vet inte hur det är med andra Linux Mint versioner. Om det finns en Linux Mint version där man alltid måste bocka i de alternativ som man vill ha då vill jag gärna veta det. Men jag vill ha Linux Mint på engelska p.g.a anglofili.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta program gick inte att använda :-( 

/Maria

Du måste installera programmet först. I Mint kan du inte installera ett *.rpm paket utan att först konvertera det med alien till *.deb. En *.tar.gz fil är källkod och måste konfigureras och kompileras först. För att kunna kompilera måste du ha kompilatorn (gcc)  och make samt alla beroenden installerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med Cinnamon, där är bara alternativen 1-3 förbockade. 4 och 5 få man bocka i själv.

 

Alternativ 4 och 5 är säkerhetsuppdateringar och alltså INTE förbockade.

Då får man själv kolla vad 4 och 5 innehåller, och lära sig vad dessa är och ta beslut, bocka i eller inte, vissa är nog bra att bocka i det är ju ändå säkerhetsuppdateringar det handlar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-0-27780300-1427124176_thumb.png

 

 

Man kan som synes under Redigera----Inställningar bestämma vilka uppdateringsnivåer som skall vara förbockade.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

attachicon.gifInställning Mint Rebecca.PNG

 

 

Man kan som synes under Redigera----Inställningar bestämma vilka uppdateringsklasser som skall vara förbockade.

 

LAESAS

Jaha men det förslaget har jag fått förut och det accepterar jag inte :-( Om dessa uppdateringar ska bli ofaliga måste man göra nån annan inställning också.

/Maria

 

 

Jag kör med Cinnamon, där är bara alternativen 1-3 förbockade. 4 och 5 få man bocka i själv.

 

Alternativ 4 och 5 är säkerhetsuppdateringar och alltså INTE förbockade.

Då får man själv kolla vad 4 och 5 innehåller, och lära sig vad dessa är och ta beslut, bocka i eller inte, vissa är nog bra att bocka det är ju ändå säkerhetsuppdateringar det handlar om.

Tack för det! Då installerar jag den versionen.

/Maria

 

 

Detta har jag gjort med Linux Mint nu när jag inte har varit uppkopplad.

/Maria

post-120863-0-58071900-1427125284_thumb.png

post-120863-0-22975200-1427125308_thumb.png

post-120863-0-24664400-1427125324_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha men det förlaget har jag fått förut  och det accepterar jag inte :-( Om dessa uppdateringar ska bli ofaliga måste man göra nån annan inställning också.

/Maria

 

Du accepterar inte att du måste/bör installera säkerhetsuppdateringar?

Vem säger att dom är farliga? Ingen här av oss i alla fall, någon av dina vänner "datorkunniga" kanske?

 

Så du ignorerar allt sådant i din Windowsdator också förstår jag?

Läs vad vi skriver istället och ta åt dig den infon istället!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I den engelskspråkiga versionen av Linux Mint Rebecca står det dangerous updates på nivå 4 och 5. Det betyder farliga uppdateringar. De är särkillt farliga om man råkar installera dem för många gånger. Det blev ju fel när jag hade Linux Mint Rebecca . Jag kom för ofta till Grubläge och ibland kunde jag inte starta alls från grubläge. Men nu ska jag installera Linux Mint Cinnamon istället.  

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För sista gången, varför försöker du inte lära dig ett operativ istället för att bara installera om och om igen hela tiden, på det sättet lär du dig ingenting.

 

Kör med svensk version också så är det ju lättare för dig att förstå.

Du pratar väl inte engelska i din vanliga värld utanför datorns värld?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För sista gången, varför försöker du inte lära dig ett operativ istället för att bara installera om och om igen hela tiden, på det sättet lär du dig ingenting.

 

Kör med svensk version också så är det ju lättare för dig att förstå.

Du pratar väl inte engelska i din vanliga värld utanför datorns värld?

Orsaken till att jag började hålla på med datorer är att jag gillar engelska. Jag tänkte t.o.m gå en folkhögskolekurs på engelska. Det var tur att jag inte gjorde det för den folkhögskolan var inte kompatibel med mej. De ord som jag inte förstår på engelska slår jag upp.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha men det förlaget har jag fått förut  och det accepterar jag inte :-( Om dessa uppdateringar ska bli ofaliga måste man göra nån annan inställning också.

/Maria

Nu är det så att det är ingen skillnad på Cinnamon och Mate vad det gäller nivåerna. Inställningen vilka nivåer som skall vara förbockade sker dessutom på samma sätt.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet någon nån bra virusfri sida där man kan ladda ner Linux Mint Cinnamon?

/Maria

 

Googla och leta själv, lite ska du väl kunna göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Googla och leta själv, lite ska du väl kunna göra?

Jag vet inte vilka sidor som är virusfria ? Jag har installerat program från en massa olika sidor förut och då har jag fått virus. Men nu har jag installerat vissa säkerhetsprogram i min Windows dator. Jag har ett bra antivirusprogram också tror jag ? 

 Men ibland måste jag köra det några gånger efter varandra för att få bort allt virus. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vilka sidor som är virusfria ? Jag har installerat program från en massa olika sidor förut och då har jag fått virus. Men nu har jag installerat vissa säkerhetsprogram i min Windows dator. Jag har ett bra antivirusprogram också tror jag ? 

 Men ibland måste jag köra det några gånger efter varandra för att få bort allt virus. 

/Maria

 

Oftast är det inte svårare än så här...

post-71662-0-38175800-1427131061_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så jag oftast brukar göra och då har jag fått med en massa annonsprogram och virus. Det finns roligare saker att göra än att köra en massa antivirusprogram och frst och annat. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är lite fler saker som man kan göra med Linux utan att vara uppkopplad. Jag misstänker att jag har postat nån av dessa filer tidigare men jag vet inte vilken. Men till slut så tröttnar man  på att hela tiden behöva använda samma program till att läsa filerna i och att hela tiden behöva leta efter bra filer på sina DVD-R eller USB-minnen som passar till Linux. Jag har redan två datorer som inte är uppkopplade. 

/Maria

post-120863-0-84245400-1427133616_thumb.png

post-120863-0-98715900-1427133649_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mint laddas ned från: http://linuxmint.com/

Man skall alltid ladda ned en distribution från distributionens hemsida eller från en spegelserver, som anges på hemsidan. En svensk spegelserver för många distributioner är ftp.sunet.se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mint laddas ned från: http://linuxmint.com/

Man skall alltid ladda ned en distribution från distributionens hemsida eller från en spegelserver, som anges på hemsidan. En svensk spegelserver för många distributioner är ftp.sunet.se.

Tack!  Då ska jag ladda ner från den sidan. Jag fick fel meddelande från några sidor som jag försökte ladda ner från förut. Dessutom ville dessa sidor ladda ner andra program också :-( 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med Cinnamon, där är bara alternativen 1-3 förbockade. 4 och 5 få man bocka i själv.

 

Alternativ 4 och 5 är säkerhetsuppdateringar och alltså INTE förbockade.

Då får man själv kolla vad 4 och 5 innehåller, och lära sig vad dessa är och ta beslut, bocka i eller inte, vissa är nog bra att bocka i det är ju ändå säkerhetsuppdateringar det handlar om.

Nu har jag laddat ner Cinnamon... Det blev lite många filer bara... :)

/Maria

post-120863-0-35619400-1427139383_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...