Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Maken till hdd krasch...


Stud

Rekommendera Poster

Hej.

Har sedan ett halvår en ny Seagate 500GB   sata disk i en laptop.


För några kvällar sedan när jag kom hem efter en resa, var den lite långsam och det beror på att den står igång så att säga. kanske stor växlingsfil/memory  allokerat av Windows7. så
Jag stängde ner den. felaktigt men inte forced ,det var något hung-program som blockerade.

Nästa start tog evinnerlig lång tid, Windows startas  
vilket jag tolkar som något korrupt då OS ska läsa upp och ladda användaren/diverse systemfel som hänt iom nedstängningen.

Detta hade jag inte tid med så jag lät skiten stå över natten, tänkte jag
men av någon anledning hade jag inte pluggat i  AC-adaptern så datorn måste ha tappat strömmen efter några timmar!


Morgonen efter var det ju kört, Datorn tog mig till  Bootfel direkt och påstod S.M.A.R.T   dömt ut disken som BAD


-den syns i Bios

-när jag ansluter disken i en  usb-esata  dockning så fryser vilken dator jag än ansluter den till! Har aldrig varit med om maken. t om i en dedikerad Dator där den ansluts i rack, satt till second prior i BIOS så blockerar den/förstör  datorn man ansluter den till.

-det enda som fungerar är när den är idle så att säga, jag körde SeaGates  liveskiva med ett DOS program som dömde ut disken vid snabbscanning. Felmeddelanden där tog jag bild på och skickat iväg ärende för garanti till tillverkaren igår  så jag körde inga mer diagnostik.
 

 

 

= kontentan, måste ju vara att disken har något så gruvligt fel. att styrenheten eller LBA  är trasig. Alla gränssnitt mot disken är dömda att misslyckas  dvs pga felaktiga/fördröjda skrivningar.



Men vad kan man göra för att försöka läsa från disken då?
Man måste kunna stänga av i Windows på något sätt att hela tiden leta-skriva på nya anslutna enheter som gör att det låser sig.


 

Jag har erfarenheter av både fysiska haverier,men mest logiska så att säga men är ändå förvånad över hur i helvete disken kan sabba datorer som bara  "läser" den!?
Ex har jag fullversion av   GetDataBack for NTFS  men inte ens detta fungerar utan freezar.  Sen blir det ju inte bättre av Windows som hela tiden ska installera drivrutiner och köra  tusentals okända jobb åt disken utan att fråga som såklart misslyckas.
Det jag undrar är helt enkelt vilka verktyg ni skulle använda för att försöka rädda data, et måste uppenbarligen vara något som körs på liveskiva/linux dist  för windows är så värdelöst i sammanhanget.  Jag ska också överväga att skicka in disken på återställningsfirma såklart men det gör man ju när inget annat finns att välja på.  En disk som klickar eller har fel på mekaniken är en sak,men detta kan ju bara inte vara så förbaskat omöjligt.



 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att skicka t.ex. till ibas, handlar ju om hur du värderar infon du vill rädda?

 

Kolla med te.x. ibas om pris för en räddning, och jämför med vad du tycker infon i hårddisken är värd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aj aj aj

 

Lär av detta att ALLTID ha backup. ALLTID!

 

Hoppas du kan rädda dina data på något enkelt vis, några råd utöver de som getts kan jag tyvärr inte ge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plocka ut hd innan du använder den för avbild - stoppa den i lufttät plastpåse med zip-lås tex och stoppa in den i frysen över natten - stoppa in den i datorn och gör avbilden sedan som fagerja föreslår

 (detta har räddat hdd läsning ibland)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar på att hårddisken skadades under resan.

När jag vid samtal med IT-supporten en fredag eftermiddag föreslog att vi skulle ta resten på måndag blev svaret.

ABSOLUT INTE. MÅNDAG ÄR VÅR VÄRSTA DAG. MASSVIS MED FOLK KOMMER TILLBAKA FRÅN RESOR OCH DATORN FUNGERAR INTE LÄNGRE.

 

Tycker idag att ska man ha en bärbar dator är det en god idé välja en med SSD.

Inte lika känsliga för transport som dagens "stora" mekaniska hårddiskar.

Även om det givetvis kan ligga i Windows också.

Att Windows inte stänger ner och låser allt i stängt läge som förr

för att minska uppstarttiden.

 

Dvs du behöver en ny hårddisk. Och vill du rädda filer från din gamla hårddisk, sätt den i en annan dator.

Och försök rädda filerna med filräddningsprogram.

Är din gamla hårddisk på modernt sätt krypterad för att hindra stöld av data, jag då har du förlorat allt som finns på den.

Tippar att inte ens IBAS klarar rädda några filer då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Update:



Döm av min förvåning, när jag körde en Hireens liveskiva från usb så kunde man via
"MiniXP"  faktiskt sporadiskt utforska de två partitionerna på min förut utdömda disk.

Jodå, man kunde kopiera en del filer och mappar manuellt med något program som tydligen är inbyggt i liveskivan (TeraCopy )
men ibland ballade den ur, source not available och en hel del av mina mappar och filträd gick utforska i viss mån medans vissa blev "inte tillgängliga"  vilket jag antar är att antingen finns inte sökvägen eller så saknas tabellen var filerna ligger på disken.
 


Så jag började med det enda vettiga, som jag även råder andra till nämligen projekt att spegla disken till en image med  DD Rescue:

 


Jag valde default inställningar och riktningen så här
 

start  0      size   488385      End 488385        ( MB´s  )
start  0     size 976768065   End 976768065  (  Sectors )

Read direction  --->


Utan att veta särskilt mycket, jag förstår på länkarna nedan att man ofta kan klona disken från sista sektorn istället om man har skador på den i början, och helt enkelt sekventiellt gör om försöken medans man startar och slutar vid alla  read-errors som återfinns i loggen tills man fångat in så mycket som möjligt mellan de skadade sektorerna. Men om man ska speca  blocksize  osv har jag ingen aning om? Nån med tips?


http://www.datarescue.com/photorescue/v3/drdd.htm
 

Min stod på över natten  men stannade tyvärr efter ca 120 GB pga 2 saker:

1-För litet virtuellt minne (!) 
2-Device not available !


1-Hur detta ska undvikas är ju helt overkligt, Hårddisken sitter ju i laptopen och endast där verkar gränssnitt mot det fungera. sATA  adapters/usb /andra datorer gör sig icke besvär så detta är en premiss. Det andra är att Hireens Liveskivan körs ju direkt från ett usbminne i samma dator, dvs  ett knappt  2 GB  lagringsmedia med låg skriv/läshastighet.  

2-Efter  ytterligare read-errors så går disken offline så att säga. 
Enligt loggen är

Last read sector 4956159
Last read offset  2537553408


 

Ska jag nu då prova göra ytterligare en läsning? Men kanske börja i slutet och istället backa till  49561XX- framåt ? 

MVH



 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar på att hårddisken skadades under resan.

När jag vid samtal med IT-supporten en fredag eftermiddag föreslog att vi skulle ta resten på måndag blev svaret.

ABSOLUT INTE. MÅNDAG ÄR VÅR VÄRSTA DAG. MASSVIS MED FOLK KOMMER TILLBAKA FRÅN RESOR OCH DATORN FUNGERAR INTE LÄNGRE.

 

Tycker idag att ska man ha en bärbar dator är det en god idé välja en med SSD.

Inte lika känsliga för transport som dagens "stora" mekaniska hårddiskar.

Även om det givetvis kan ligga i Windows också.

Att Windows inte stänger ner och låser allt i stängt läge som förr

för att minska uppstarttiden.

 

Dvs du behöver en ny hårddisk. Och vill du rädda filer från din gamla hårddisk, sätt den i en annan dator.

Och försök rädda filerna med filräddningsprogram.

Är din gamla hårddisk på modernt sätt krypterad för att hindra stöld av data, jag då har du förlorat allt som finns på den.

Tippar att inte ens IBAS klarar rädda några filer då.

Ibas brukar ju kunna dekryptera diskar. Men det finns billigare alternativ än Ibas. Ibas skickar ju alla sina hårddiskar till Norge. Ibas i Sverige räddar inga hårddiskar om de inte har börjat med det på senare tid förståss??

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att göra klon av en skadad disk är krångligt, precis som du märker. Jag har inte haft behovet att göra det själv, vet inte hur man tar sig runt det hela, klonar trots problem med läsning av delar av disk.

 

DDrescue ska dock kunna klara det, ska klara av att återuppta där det kraschade osv. Sök, läs på, om du vill fortsätta.

http://www.kossboss.com/linux---how-to-clone-a-disk-with-ddrescue---dnu-ddrescue-also-known-as-gddrescue---the-better-ddrescue-tool

Läsa från slutet kan vara en god idé, kanske du får ut tillräckligt med data för att rädda det viktigaste?

 

Med det sagt ska även sägas att en skadad disk kan ta mer skada av allt du försöker göra med den, varje sekund den snurrar kan innebära att mer av disken blir oläsbart.

Låter som jag vill sälja in idén av att nyttja IBAS eller liknande företag här kanske, det är upp till dig att bestämma om dina data är av den vikt att du vill dra nytta av deras tjänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att göra klon av en skadad disk är krångligt, precis som du märker. 

 

 

DDrescue ska dock kunna klara det, ska klara av att återuppta där det kraschade osv. Sök, läs på, om du vill fortsätta.

http://www.kossboss.com/linux---how-to-clone-a-disk-with-ddrescue---dnu-ddrescue-also-known-as-gddrescue---the-better-ddrescue-tool

Läsa från slutet kan vara en god idé, kanske du får ut tillräckligt med data för att rädda det viktigaste?

 

Med det sagt ska även sägas att en skadad disk kan ta mer skada av allt du försöker göra med den, varje sekund den snurrar kan innebära att mer av disken blir oläsbart.

Låter som jag vill sälja in idén av att nyttja IBAS eller liknande företag här kanske, det är upp till dig att bestämma om dina data är av den vikt att du vill dra nytta av deras tjänster.

Hej.

 

Exakt, jag får prova mig fram helt enkelt och ska börja läsa reverse från disken.

Sen får jag leta upp alla gamla verktyg som ligger och skräpar för att montera imagefilen och arbeta vidare med dom.

 

Denna disk prioriterar jag inte så högt, det finns redan en annan gammal 3,5"  som ska skickas till labb då den är trasig rent fysiskt med läshuvudet etc.

Det får räcka med 10 000 kr  en gång....

 

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såna där räddningsskivor har jag också gjort men aldrig använt. När det väl har blivit något krångel med datorn eller operativ system så har jag fixat det på annat sätt. När man väl skulle kunna behöva en av dessa skivor då har man säkert bytt operativ system eller version. När min dator blev för varm och gick sönder lämnade jag in den på en dataräddningsfirma. Om det bli någon fel med operativsysteme så har jag oftast  installerat om det. Jag gjorde backup disketter en gång med dosprogrammet backup. När jag skulle använda dessa disketter då hade jag en dator med en annan dos-version...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såna där räddningsskivor har jag också gjort men aldrig använt. När det väl har blivit något krångel med datorn eller operativ system så har jag fixat det på annat sätt. När man väl skulle kunna behöva en av dessa skivor då har man säkert bytt operativ system eller version. När min dator blev för varm och gick sönder lämnade jag in den på en dataräddningsfirma. Om det bli någon fel med operativsysteme så har jag oftast  installerat om det. Jag gjorde backup disketter en gång med dosprogrammet backup. När jag skulle använda dessa disketter då hade jag en dator med en annan dos-version...

/Maria

Vad hjälper ditt inlägg här det problem som Stud har?

Vi har bett dig så många gånger om att inte skriva irrelevanta inlägg som inte hjälper problemet i tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna disk prioriterar jag inte så högt, det finns redan en annan gammal 3,5"  som ska skickas till labb då den är trasig rent fysiskt med läshuvudet etc.

Det får räcka med 10 000 kr  en gång....

 

Tack

Nä, använd de 10 000 kr till en bra backuplösning istället är mitt enkla råd.

 

Hårddiskar kraschar, som du märkt, och ofta helt utan förvarning. Backup är viktigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, använd de 10 000 kr till en bra backuplösning istället är mitt enkla råd.

 

Hårddiskar kraschar, som du märkt, och ofta helt utan förvarning. Backup är viktigt!

Då får han ju inte tillbaka sina filer på den hårddisken som har kraschat. Det finns billigare alternativ än Ibas. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Nä, använd de 10 000 kr till en bra backuplösning istället är mitt enkla råd.

 

Hårddiskar kraschar, som du märkt, och ofta helt utan förvarning. Backup är viktigt!

However..

 

 

Ang Backup:

Jag har all viktig data sparad på en RAID1 NAS  och separata kopior 

i brandsäkra skåp mfl.

 

Tyvärr är det svårt ändå, vissa enskilda temporära filer (dokument) förloras ändå då jag inte jobbar 100 % direkt online till webbresurser.

Jag har inte heller en fungerande metod för diskkloning aktiv, vem har det för en privat laptop?

Nu till mitt specifika fall och det jag behöver hjälp med. Orkar ni bolla lite ideér och klura Fagerja mfl  ?

Läsa massa linux-kommandon och generella FAQ  gör mig inte klokare.

 

 

 

 

 

DataRescue DD  "grafisk" som jag kör från liveskiva i datorn där disken är ansluten. Se post #9

 

 

1:a    försöket med default inställningar:

 

 
start  0      size   488385      End 488385        ( MB´s  )

start  0     size 976768065   End 976768065  (  Sectors )

 

Read direction  --->

 

 

= Utfallet blev efter natten en ca  120 GB  stor  imagefil.

Programmet hade antingen fastnat på

 

-för lite virtuellt minne

-hårddisken inte tillgänglig

 

ELLER troligtvis en kombination av dessa. Detta går inte trolla bort pga flera anledningar. Loggfilen ger oss iallafall svar på sista fungerande läsningen

 

 

Last read sector 4956159

Last read offset  2537553408

 

 

 

 

 

 

 

2:a Försöket  med samma program efter reboot.

 

 jag tänkte då att den här gången läsa disken reverse. Från slutet till  där den stannade sist 

 

Men inte fan gick det vända på siffrorna, ex börja med 976768065   till  4956159

 

med omvänd  read direction  < -- 

 

Det gick inte speca så många tecken i startfältet.

Det blev 2 fails med  0 kb   filer som output.

Hur jag än gjorde blev det fel igår, var både trött och dum kändes det som.

 

 

Så jag startade nu från där den stannade sist, men hoppade fram ett steg 4956160  till   976768065 

 

med read direction  --> 

 

 

 

= Också en ca 100-110 GB  stor   imagefil som output.

Programmet stod i morse med samma fel

 

för litet virtuell minne tillgängligt

Runtime error

Disk inte tillgänglig.

 

 

Hur ska man göra för att backa med det här programmet !?

Saknar WinHEx....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...