Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lista med unika order


Raesmus

Rekommendera Poster

Återupplivar denna tråden lite med en liknande fråga som jag inte får till riktigt.

 

Jag har ett exempel på hur jag vill ha det bifogat som bild. Det finns ett antal celler jag hämtat ur ett annat blad. Dessa kan vi säga är artiklar.

Varje artikel tillhör en order. Jag har lyft ut alla order och filtrerat fram de där jag har ett satt leveransdatum.

Mitt första problem är hur jag ska få en lista med unika order.

 

Mitt andra problem är då jag satt olika datum på samma order, beroende på artikel. Jag vill att den artikel som har ett färdigdatum längst fram i tiden, ska visa sitt datum. 

Exempel: Om artiklar tillhörande order 489409 har färdigdatum 2015-02-13 och 2015-02-24 vill jag att det senare ska stå efter ordernumret.

 

Bifogar ett exempel, och hoppas at någon har en bra lösning som inte involverar VBA eller liknande då jag inte har kompetensen.

 

Med vänlig hälsning,

Raesmus

 

Bildexempel: http://imgur.com/Cln0cnZ

 

EDIT. Det som är inringat i rött är resultatet jag vill ha, som jag har simulerat genom att skriva in värdena manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raesmus

Pivottabell

 

Enda(?) men ivartfall enklaste sättet.

Ordernummer som radrubrik, datum som data, "summera" som max. kanske även min om du vill det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raesmus

Pivottabell

 

Enda(?) men ivartfall enklaste sättet.

Ordernummer som radrubrik, datum som data, "summera" som max. kanske även min om du vill det.

 

Får inte riktigt det att funka som jag vill, eftersom att pivottabellen visar samtliga datum för ett ordernummer, dvs 1 gång på ett visst datum och 1 gång på ett annat, om det förekommer 2 gånger.

 

 

Jag har fått rätt på formelen för att unikt välja ut ordernummer. Problemet är nu att välja ut det senaste datumet (den sista kolumnen i mitt ursprungliga exempel). Jag googlade lite och hittade ett svar från dig i en annan tråd:

 

//eforum.idg.se/topic/346618-excel-senast-registrerade-datum/

 

Jag får tyvärr inte den formelen att funka, endast VÄRDEFEL!. Det är lite samma upplägg som frågeställningen i den formelen, men förstår inte varför jag inte lyckas få till det.

 

Om ordernumret finns i kolumn A, tidpunkten i kolumn B, varje unik order sorterad i kolumn C, och jag vill ha den senaste tidpunkten i kolumn D. Borde inte formelen funka?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kommit på varför jag får värdefel.

 

I kolumnen för färdigdatum är det inte samtliga order där det står något. Dessa betraktas som tomma, och verkar ge värdefelet. Finns det något jag kan göra för att formelen ska bortse från tomma rutor då den söker efter maxvärdet?

Av någon anledning får jag 1900-01-01 som MAX-datum också, något som inte stämmer. Är det något jag missar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du fick en ny, egen tråd.

bröt ut från

//eforum.idg.se/topic/347929-ta-bort-dubbletter-automatiskt/

 

Pivot begriper jag inte riktigt, du lade nog värdena lite fel.

post-8996-0-45922200-1425398390_thumb.png

 

och allt är mycket enklare om du lägger upp ett faktiskt exempel på vad du har, vad du vill ha. Men min pivot ovan borde väl vara det du frågar efter?

 

Hur formeln i den tråd du länkade till kan hjälpa dig förstår jag inte riktigt.

 

 

Om du formelmässigt vill lösa detta helt med formler blir det

1: En formel utmed dina värden, i stil med

=OM(ANTAL.OM($A$1:A1;A2)>0;"";RAD())

2: En formel som ur denna kolumn hämtar alla värden

=STÖRSTA($C$2:$C$10;RAD()-1)

3: En formel för att hämta projnummer

=INDEX($A$2:$A$10;I2)

4: En formel för max datum

=PRODUKTSUMMA(MAX(($A$2:$A$10=J2)*$B$2:$B$10))

 

detta givet att projnummer står i A

Datum står i B

Formeln i punkt 1 står i kolumn C, rad 2 och nedåt

Formeln i punkt 2 skriv i I2

Och i punkt 3 i J2

och i punkt 4 i förslagsvis K2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...