Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Script.SWF.C104


Gäst Rust

Rekommendera Poster

Gäst Rust

Hej.

 

Jo, jag var tidigare på morgonen här inne på SvD,s hemsida, då ett fönster från mitt säkerhetsprogram F-Secure kom upp med texten;

"Antivirus tog bort en skadlig fil som hittades i nätverkstrafiken. Angreppsnamn Script.SWF.C104. Den skadliga filen hämtades inte".

 

Nu kommer det här fönstret från mitt säkerhetsprogram upp vilken hemsida jag än är inne på. Håller någon på att hacka sig in i min dator, eller vad är det för något?

 

Kan förresten tillägga att jag använder Chrome som webbläsare, fast det händer samma sak i expoler. (Har windows 8.1)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma här "F-Secure" mitt larm kom från "Blocket"  

 

Angreppsnamn Script.SWF.C104.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det låter som att ni borde kontakta F-secure för det är nog ett falsklarm, alternativt att det är någon skadlig annons som sprids via ett annonsnätverk och då är det ju bra om F-secure kan dra det vidare..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Rust

Hej.

 

Jag har varit i kontakt med supporten hos F-Secure angående huruvida det är falsklarm eller inte. Har dock inte fått något svar ännu, men det lär väl dyka upp.

"Skräpet" - om det nu är något "skräp" - har tydligen försökt ta sig in i min dator hela dagen, men F-Secure tycks stoppa det.

 

Tittar man på F-Secures Virusmap; http://worldmap3.f-secure.com/

så ligger Script.SWF.C104 som andra mest spridna skadligheten senaste 24 timmarna - eller hur man nu uttrycker sig på dataspråk. Man tillhör inte eliten inom detta området, direkt.

En viss oro känner man allt, fast att säkerhetsprogrammet är på alerten och stoppar den här filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Rust

Hej.

 

För den som vill veta så erhöll jag nyss svar från F-Secure angående Script.SWF.C104. Svaret löd som följer;

 

"Detta är var en falsk varning som vi fått information om håller på att rättas till och skall i de flesta fall redan ha försvunnit".

 

Så tydligen var det då falsklarm.

 

Fast jag funderar dock över varför den skadliga filen ligger som nr. 2 i F-Secures Virusmap och att andra antivirusprogram som exempelvis Avast fångat upp den, men det ligger väl utanför mina kunskaper, så man får väl lita på att det är falsklarm(hm) när expertisen säger så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är ett falsklarm som reagerar på något som i webbsidor som är relativt vanligt så är det ju inte så konstigt att F-secure reagerar i många datorer där det surfas runt.

 

Det finns ett utbrett samarbete mellan antivirusföretagen och många delar information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...