Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rocky.1

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag överför just nu ca: 4000 CD från en extern HD till en nyinköpt med bättre kapacitet. Jag har 10 USB-portar på datorn, varav 2 ska vara någon typ av höghastighet. Den nya HD är kompatibel med USB 3.0 o USB 2.0. Det finns någon typ av Turbo speed i datorn, men när jag försöker använda den får jag meddelande att det inte finns tillräcklig kapacitet? Jag har 4 GB ramminne. Mina frågor är: Hur hittar jag de 2 USB-portarna med högre hastighet, samt vad krävs för att kunna använda Turbospeeden?

 

HP Compaq 6005 Pro Desktop PC series.pdf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt specifikationen är alla USB portar USB 2.0, så USB 3.0 hastighet kan du inte få. Inställningen för USB görs vanligtvis i BIOS.

 

Jag kan inte se att det står någonstans att två portar skulle vara snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till frågan är att jag kopplade en enhet till datorn (men kommer inte ihåg vad) då dök en ruta upp: Den här enheten fungerar bättre med dina höghastighetsportar, typ, men då jag inte visste hur jag skulle hitta dem, brydde jag mig inte. Har sen lite sporadiskt sökt men inte hittat något. När det gäller blått, så stod det i manualen till den nya HD att man skulle ansluta den blå USB-kontakten till enheten. Det fanns bara en kontakt som passade, om den är blå eller inte kollade jag aldrig. Då jag håller på med överföring mellan HD kan jag inte just nu kolla. Bif bild på Enhetshanteraren om det kan vara till någon hjälp?

 

post-29392-0-47371400-1425154088_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till frågan är att jag kopplade en enhet till datorn (men kommer inte ihåg vad) då dök en ruta upp: Den här enheten fungerar bättre med dina höghastighetsportar

Jag tror inte att det stod DINA höghastighetsportar. Det här är ett meddelande som kommer upp automatiskt om man kopplar en USB 3.0 enhet till en USB 2.0 port. Det betyder inte att man har en höghastighetsport.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK Vertpre! Då behöver jag inte bry mig längre :thumbsup:. Återstår frågan om turbospeeden? Någon som vet vad som fattas för att jag ska kunna använda den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Turbo speed för USB 3.0 är väl egentligen ett sätt att förkorta olika svarstider på bekostnad av den totala bandbredden som USB 3.0 klarar.

 

I vissa tillämpningar tex. vid mass-överföring av många filer kan det snabba upp överföringshastigheten, men i praktiken ger det egentligen inte någon märkbar fördel.

 

Du kan ju testa, men annars hoppa över detta.

Mvh :)

 

Ps. ASUS har faktiskt på sina senaste moderkort uppnått extrema hastigheter med dess Turbo boost teknik, men det kräver ju naturligtvis att det finns en mottagare som klarar av detta, men visst, testa att slå på detta.

Återkom om du märker nån skillnad eller inte, vore intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...