Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Winzip W8 fungerar inte hos MAC/Apple


GT37

Rekommendera Poster

Hej

 

Behöver hjälp.

 

Jag använder PC med W8.1

Skickar semesterbilder via SPREND (stor fil) och som då behöver "zippas".

Allt väl till mottagare med PC och Windows. Unzip är inga problem.

 

Men de som har MAC förblir nyfikna eftersom de INTE kan få upp en zippad fil från Windows.

 

Hur kan man lösa detta?

 

mvh/GT37

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder du programmet som heter just Winzip eller menar du någon inbyggd "zippare"?

Kan du zippa en liten textfil och posta den här så kanske någon med en Mac kan testa, få ev. felmeddelande osv?

 

Zippa bilder - är det lönt det?

Eller vill du bara klumpa ihop dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag är intresserad av fotografering. Jag vill dela med mig mina bilder. Lägger dessa i en mapp. Komprimerar mappen genom att klicka på den o-komprimerade mappen, högerklicka, och en meny kommer fram.

Vid texten"Skicka Till" finner Du en ny meny.... där det står Komprimerad Mapp. Vänsterklicka och Du får en ny extra komprimerad map. en zip. Denna mapp skickar Du vidare med SPREND som tillåter upp till 2 GB överföring.

Se     https://sprend.com/  (Gratistjänst/betaltjänst.)

 

Tänkte bifoga en zippad mapp med två bilder men vet inte hur man bifogar denna i tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte mest på att det inte brukar bli så mycket komprimerat, mindre storlek, när man zippar just bilder...

Picasa är väl annars lämpligt för ändamålet, tror jag.

 

Men för att kunna bifoga en fil behöver man klicka på Använd Fullständig editor.

 

Eller för den delen - använd just Sprend och dela länken här, om du finner det enklare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

I bifogad FORUM zip finns två bilder från Uppsala.

Testa om Du får fram detta

Helst att någon med Mac testar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använde - "Använd fullständig editor" - hämtade filen men det tycks inte fungera

 

Max storlek är 2 MB

Därför tänkte jag att du skulle zippa en liten fil...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du bifoga filer/bilder här, så klickar du först som sagt Använd fullständig Editor.

 

Har du klickat på Bläddra och hämtat filen.

Klickat på "Bifoga denna fil", då hamnar filen bredvid knappen "Bläddra", där du tydligt ska se den, nu ska den komma upp när du klickar på "Skicka svar" .

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen

Hej,

 

För att alla Eforums medlemmar skall kunna ta del av din fina bild direkt i tråden, så lägger jag till denna i mitt svar.

Det är bättre än att bifoga bilder i ett komprimerat format såsom .zip som först måste laddas hem och sedan extraheras, för att därefter kunna visas på ens hemmadator.

 

Mvh, Flyfisherman / Moderator

 

post-73434-0-54400500-1425114891_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får vi hoppas på att någon med en Mac, kan försöka att öppna din zippade fil, och se om bilden går att öppna i just Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst vore det kul, men egentligen är väl enda anledningen till att "zippa" bilder för att kunna delge sig av dessa i en enda fil, som sedan skall skickas vidare till andra via tex. Sprend.

 

Den totala filstorleken kommer ju naturligtvis inte att förändras särskilt mycket mot dom enskilda bildernas storlek tillsammans.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man klickar på min bild ovan så blir den STOR. Taget med kompaktkamera, stativ, 15 sek exponeringstid.

 

Tack för alla fina tips. Engagerade läsare i FORUM är suveränt.

 

Fick annat tips:

"Går om man använder en laptop Mac, alltså inte Ipad/Iphone.

Klicka på filen-dra ut den på skrivbordet-Arkiv uppe på listen/Öppna med-Arkivverktyg-så får du bilder i format .jpeg."
 
Trevlig Helg.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-44223-0-28960700-1425133696_thumb.jpg

 

Visst går det bra med vanlig digitalkamera.

 

Klicka på bilden = större men med 93.01k  mot originalet 1.22MB.

 

Då är SPREND mycket bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

videofotografen
Zippa bilder - är det lönt det?

Eller vill du bara klumpa ihop dem?

Jag packar alltid bilderna med WINRAR när jag skickar bilder. Inte för att själva filstorleken blir mindre utan för att det är smidigare att skicka 13 bilder eller 113 bilder på det sättet eller hur många bilder som är aktuellt. Dvs smidigare att skicka EN fil än  m*ä*n*g*d*e*r  av filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu gällde det TS bekymmer, men jag vill gärna inflika att det var flera år sedan jag övergav .rar  formatet.

Bl.a. pga. mycket problem med just WinRar och att inte alla per standard kunde öppna dessa .RAR filer utan särskild installerad programvara och väldigt ofta med korrupta filer.

 

Så därför kör jag numera uteslutande med Winzip eller ja .zip format (alla Windows-utgåvor fr.o.m. Windows Vista stöder .ZIP) som i mitt personliga tycke dels fungerar rejält mycket bättre och dessutom krävs ingen extra programvara för mottagaren att kunna öppna dessa .zip filer på ett modernt operativsystem, som numera klarar av att också skapa sådana.

 

Hur det är med detta på Mac/Apple vet jag dock inte.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag packar alltid bilderna med WINRAR när jag skickar bilder. Inte för att själva filstorleken blir mindre utan för att det är smidigare att skicka 13 bilder eller 113 bilder på det sättet eller hur många bilder som är aktuellt. Dvs smidigare att skicka EN fil än  m*ä*n*g*d*e*r  av filer.

 

Visst, men nu gällde grundfrågan hur man packar upp en Windows-zippad fil i Mac/Apple-dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med OS X 10.10.2 Yosemite:

 

Firefox som webbläsare - GMail - zip-filen mottagen som bifogad fil i e-post:

Högerklick - Öppna med Archive Utility vilket verkar vara något inbyggt systemverktyg då det inte återfinns som egen post under Program.

 

Fungerar utmärkt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med OS X 10.10.2 Yosemite:

 

Firefox som webbläsare - GMail - zip-filen mottagen som bifogad fil i e-post:

Högerklick - Öppna med Archive Utility vilket verkar vara något inbyggt systemverktyg då det inte återfinns som egen post under Program.

 

Fungerar utmärkt!

 

Då vet vi att det normalt fungerar på en Mac dator, frågan är då varför det inte fungerar på GT37´s Mac, jag kan inte Mac,så det får ni andra klura vidare på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...