Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatera iMac-disk till NTFS PC-format?


elektronikfreak

Rekommendera Poster

elektronikfreak

Köpte en begagnad 1TB 3.5" Western Digital WD1001FALS hdd som suttit i en iMac och nu i efterhand har jag börjat fundera över om det går att formatera den i en PC? Tänkte framöver sätta den i ett externt hdd kabinett så frågan är om  det över huvud taget går och i så fall om det funkar via en USB-anslutning?

Alternativet, eftersom det är en hyfsat snabb disk - byta ut någon av mina 5.400 rpm diskar mot denna. Men frågan gäller alltså om det går att formatera den till PC NTFS-format via USB?

Fråga 2 gäller garantier på hdd rent allmänt. Denna disk har ju 5 års garanti vilket innebär att garantin gäller fram till 26 juni 2016. Min fråga är - krävs det originalkvittot på den inköpta disken dvs gäller garantin enbart första ägaren ELLER följer garantin disken oavsett antal ägare?  

 

En bild på disken. 

 

wd1001fals-1181.png
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller garanti och reklamationsrätt lär den endast omfatta hela datorn och inte en enskild komponent eftersom avtalet mellan köpare och säljare gäller en hel dator.

 

Om det skulle bli problem med att formatera om disken så kan du starta datorn från en Linux-skiva och från Linux skriva över början av disken med nollor så kommer Windows sen se det som en tom disk. Borde vara så i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elektronikfreak

När det gäller garanti och reklamationsrätt lär den endast omfatta hela datorn och inte en enskild komponent eftersom avtalet mellan köpare och säljare gäller en hel dator.

 

Om det skulle bli problem med att formatera om disken så kan du starta datorn från en Linux-skiva och från Linux skriva över början av disken med nollor så kommer Windows sen se det som en tom disk. Borde vara så i alla fall.

Tack för dina tips.

 

Vad beträffar garantin... jag minns att jag läste en tråd här på forumet i vintras där någon medlem köpt en mobiltelefon och inom telefonens garantitid på ett år så gick batteriet sönder (överhettat) och då fick han svaret på butiken att batteriet sågs som en enskild del av mobilen och därför bara hade 6 månaders garanti. Dvs batteriet särskiljdes rent garantimässigt från telefonen.

Kan man inte se likadant vad beträffar hdd i en dator. Datorn kan ha ett års garanti med hdd kan ha fem års garanti? Men å andra sidan - är garantin enbart ett "avtal" mellan företaget/tillverkaren och första ägaren så spricker det ju på det. Jag är ju andra ägaren.

 

Inväntar ett ny Deltaco hdd dockningsstation från Dustin. Får se hur det funkar med den och den aktuella hdd.

 

Vilken Linuxversion skulle du rekommendera? Har noll koll på Linux. Är det bara att tanka ner ett program, lägga över det på CD/DVD eller flashminne och bara starta datorn från denna disk/flashminne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för dina tips.

 

Vad beträffar garantin... jag minns att jag läste en tråd här på forumet i vintras där någon medlem köpt en mobiltelefon och inom telefonens garantitid på ett år så gick batteriet sönder (överhettat) och då fick han svaret på butiken att batteriet sågs som en enskild del av mobilen och därför bara hade 6 månaders garanti. Dvs batteriet särskiljdes rent garantimässigt från telefonen.

Kan man inte se likadant vad beträffar hdd i en dator. Datorn kan ha ett års garanti med hdd kan ha fem års garanti? Men å andra sidan - är garantin enbart ett "avtal" mellan företaget/tillverkaren och första ägaren så spricker det ju på det. Jag är ju andra ägaren.

 

Inväntar ett ny Deltaco hdd dockningsstation från Dustin. Får se hur det funkar med den och den aktuella hdd.

 

Vilken Linuxversion skulle du rekommendera? Har noll koll på Linux. Är det bara att tanka ner ett program, lägga över det på CD/DVD eller flashminne och bara starta datorn från denna disk/flashminne?

Ingen orsak :)

 

De flesta affärer har i sina köpeavtal villkor typ "1 års garanti med undantag för förbrukningsartiklar, t ex batteri", och det var väl det som butiken refererade till i tråden du läste. Men jag har aldrig sett något villkor typ "1 års garanti på datorn med undantag för hårddisken som har 5".

 

Köpeavtalet är mellan säljaren (butiken) och köparen, liksom konsumentköplagen. Konsumentköplagen lär gälla även den andra ägaren, men gäller hela produkten och inte en mindre del. Jag kan inte se att du kan använda dig av vare sig köpeavtalet eller konsumentköplagen när du bara har köpt en komponent i datorn, tyvärr.

 

Sen om hårddisktillverkaren i alla fall kan tänkas ge dig någon garanti eller annan typ av ersättning vid problem är nog upp till dem att bestämma.

http://wdsupport.wdc.com/warranty/warrantycheck.asp?custtype=end

 

Puppy Linux är liten och får plats på en CD-skiva. Visserligen för ett annat ändamål men principen är likartad: http://www.idg.se/2.1085/1.458715/sa-raddar-du-filer-fran-din-kraschade-pc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elektronikfreak

Har nu fått mitt DELTACO hårddiskkabinett (SI-7908A) från Dustin som jag blev mer än nöjd med. Perfekt när man enkelt och smidigt vill byta hårddiskar utan att behöva öppna datorn. Bara att byta hdd och bytet går på någon sekund.   :thumbsup: 

 

Med spänning tryckte jag ner iMac disken i kabinettet och datorn hittade den på en gång. Ännu märkligare enl mig som har noll koll på Mac-datorer var att den var NTFS-formaterad. För säkerhets skull gjorde jag en snabbformatering för att hdd garanterat skulle känna sig hemma i PC-världen.

 

425290o.jpg

 

(bilden är plockad från nätet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...