Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

går inte att skapa sfv till rarad film


Spac3man

Rekommendera Poster

jag har fått problemet att sfv inte kan skapas till 3 av mina rarade grejer. 
står bara "could not create database file". varför blir det så här och hur löser man det?
har googlat men inte hitta nått om mitt problem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej,

Tråden är visserligen gammal, men jag läste den först nu.

 

SFV ("Simple File Verification) är egentligen en sk. CRC32-kontrollsumma som används för att jämföra att innehållet som ursprungligen paketerats och skickats också är intakt efter mottagningen och uppackning.

Rätt väsentligt.

 

Kan du testa gratis 7-zip och där välja .rar?

 

I övrigt brukar felet ibland uppstå om man har korrupta filer från början, så det är helt enkelt omöjligt att skapa dessa.

 

Annars har du ett tips här för att skapa en sfv-fil manuellt: http://www.ttfile.com/post/sfv-file/how-to-create-an-sfv-file

Förutsatt att du vet med dig att all data är intakt från början....

 

En hårddisk med dåliga sektorer tex. kan orsaka dom mest knepigaste fenomen.

Mvh ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tråden är visserligen gammal, men jag läste den först nu.

 

SFV ("Simple File Verification) är egentligen en sk. CRC32-kontrollsumma som används för att jämföra att innehållet som ursprungligen paketerats och skickats också är intakt efter mottagningen och uppackning.

Rätt väsentligt.

 

Kan du testa gratis 7-zip och där välja .rar?

 

I övrigt brukar felet ibland uppstå om man har korrupta filer från början, så det är helt enkelt omöjligt att skapa dessa.

 

Annars har du ett tips här för att skapa en sfv-fil manuellt: http://www.ttfile.co...ate-an-sfv-file

Förutsatt att du vet med dig att all data är intakt från början....

 

En hårddisk med dåliga sektorer tex. kan orsaka dom mest knepigaste fenomen.

Mvh  ;)

 

jag vet hur man skapar rar och sfv filer. jag hara rarat många releaser med winrar och detta är ett problem som jag aldrig stött på tidigare.

när jag markerar alla rar-filer-högerklickar-och kör create sfv så står det "could not create database file", inget mer. fattar noll.

det är inget fel på varken filerna eller disken som rar-filerna ligger på, jag har rarat många filer från samma disk

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken WinRar version använder du?

Har du provat ett helt avinstallera denna > starta om datorn > installera WinRar igen?

 

Jag känner igen fenomenet och felkoden, men kan tyvärr inte komma ihåg vad det var som orsakade detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm..långsökt:

Det är inte så att det redan finns en sådan .sfv?

Bara ett test - om du flyttar dina rar, enbart filerna, inte mappen de ligger i till ex. C:\Temp\Rar och prövar att skapa SFV där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken WinRar version använder du?

Har du provat ett helt avinstallera denna > starta om datorn > installera WinRar igen?

 

Jag känner igen fenomenet och felkoden, men kan tyvärr inte komma ihåg vad det var som orsakade detta.

 

det är nån gammal tror jag, 4.2 typ.

nej jag har inte provat det. eftersom alla andra grejer går att rara så har jag inte gjort det.

 

 

Hm..långsökt:

Det är inte så att det redan finns en sådan .sfv?

Bara ett test - om du flyttar dina rar, enbart filerna, inte mappen de ligger i till ex. C:\Temp\Rar och prövar att skapa SFV där?

 

nej, det finns det inte.

testat, samma sak ändå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med annat program för att skapa SFV bara för att, om möjligt, ringa in problemet. Funkar det inte med annat program måste det vara operativet som låser på något sätt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med annat program för att skapa SFV bara för att, om möjligt, ringa in problemet. Funkar det inte med annat program måste det vara operativet som låser på något sätt..

vad finns det för andra progs då?

Förövrigt kör du på en gammal version av WinRAR

jag vet, men det ska inte spela någon roll.

ska väll testa nått annat sfv prog och om inte det funkar så kan jag testa en nyare winrar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad finns det för andra progs då?

Googlar man så verkar många träffar peka på

Brad Smith Easy SFV Creator

Går väl att börja där...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Googlar man så verkar många träffar peka på

Brad Smith Easy SFV Creator

Går väl att börja där...

jovisst ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Har du löst problemet?

 

I så fall vill jag starkt rekommendera dig (och alla andra) med Win.Rar att helt sluta använda detta pga. stora risker med korrupta filer, som inte på ett enkelt sätt går att återskapa.

 

Jag har tidigare haft stora problem med just .rar filer och detta på ett antal olika maskiner, olika operativsystem - genom åren och först förra året lyckades jag isolera detta till just .rar och Win.rar i synnerhet.

 

Mitt råd: Strunta helt i detta värdelösa packningsformat, där inte RAR formatets CRC-kontroll* fungerar tillfredsställande och kör med .ZIP

 

Error checkning är helt utomordentlig på .Zip

 

Alla moderna operativsystem stöder  Zip-formatet inkl. Linux och när när det gäller Windows, ja det finns inbyggt stöd för detta.

 

Men vill du ha möjlighet att "splitta filer etc." så måste man köpa det mycket utmärkta WinZip.

Mvh

 

Citat: http://www.win-rar.com/faq.html?&L=0

*
I get an error like "CRC failed in file name. The file is corrupt"!
 

File data are corrupt. Archive may be damaged after creation. In this case it is sometimes possible to repair it if it has the recovery record.

It also could have been broken while creating, due to hardware failures (usually caused by an over-clocked CPU or unreliable memory).

In the latter case the recovery record will not help. The only way to detect if the repair will help is to try to apply the repair command to the archive and test the results.

Check, if you have installed the recent version - if not, please download the actual WinRAR/RAR version from here. We always improve all functions with every update.

 

Haha, RARLabs svar är ju rent skrattretande ju! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av alla de tusentals RAR-filer man handskats med är att det fungerat alldeles utmärkt. Då har väl iofs. 99 % handlat om att packa upp dessa.

Torde väl finnas ett skäl till att just RAR är så populärt i vissa sammanhang -_- .

Eller var.. finns egentligen behovet att splitta till ex. 80 filer kvar?

 

Att packa filer, som enskilda eller som multiarkiv, går givetvis bra att göra med Total Commander :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vill du ha möjlighet att "splitta filer etc." så måste man köpa det mycket utmärkta WinZip.

Det går utmärkt att splitta filer med 7-zip som är gratis.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har ärligt talat inte orkat ta tag i detta. eftersom allt annat jag rarat har funkat utan problem. det är väll bara två grejer tror jag som inte funkar. behöver inte rara dom just nu så lägger detta lite på is, jag har ju ett annat stort problem som behöver lösas, dom förlorade partitionerna på nas-diskarna //eforum.idg.se/topic/348134-%C3%A5terst%C3%A4ll-filer-fr%C3%A5n-kraschad-nas/page-2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Flyfisherman

Det går utmärkt att splitta filer med 7-zip som är gratis.

Javisst, jag glömde bort detta utmärkta program i hastigheten.

Länk till gratis 7-zip som också klarar .rar men använd hellre .zip formatet.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...