Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tangentbord Windows 8.1


Varja

Rekommendera Poster

Jag har dator med windows 8.1, allt har fungerat perfekt. Lånade tangentbordet till en äldre dator med windows xp och bytte tillbaka den samma till dator med windows 8.1. Vid start av datorn får jag ett felmeddelande som försvinner snabbt från skärmen. Det jag hinner läsa är: Keyboard error.

När felmeddelandet har försvunnit startar och fungerar dator och tangentbord normalt.

 

Vad kan jag göra för att få bort detta felmeddelande?

 

Tacksam för all hjälp.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ett USB-tangentbord?

Kontrollera att inte kontakten på datorn är skadad så det blir nåt glapp.
Prova att ansluta detta till en annan USB-port.

 

vissa datorer är det att föredra att USB-mus och USB-tangentbord ansluts till dom primära USB-portarna som brukar sitta längst upp närmast den runda PS/2 kontakten. Finns ibland tangentbords och mus symboler bredvid dessa USB-uttag.
Speciellt om man har problem att tangentbordet inte fungerar direkt vid uppstart tex. för att kunna välja någon av F-tangenterna eller Del för att ta sig in i BIOS, då inte Windows drivrutiner lästs in.

 

Exempel

post-73434-0-21671700-1352277326.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Jag har anslutit tangentbord och mus till USB-portar längst upp på datorn, men felmeddelandet finns kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Kan det vara så enkelt som att ett äldre usb-tangentbord som tillverkades innan usb3-standarden spikades? Då kan det vara så att tangentbordet inte känns igen vid uppstart alternativt att legacy-stödet för äldre usb-enheter inte är påslaget i datorns bios (undrar bara om ens den inställningen finns i moderna datorer idag?).

 

Lösningen torde vara att ansluta tangentbordet till ett renodlat usb2-kontakt på datorn, fast det vara så att du inte har sådana utan endast usb3-kontakter. Usb3-kontakter känns igen på att dessa antingen har blå kontakter eller att det står ss-speed (framför allt Dell-datorer) i anslutning till usb-kontakten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Jag har svarta och blåa usb-kontakter i datorn, har provat ansluta i både svarta och blåa men felmeddelandet finns kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svaren.

Jag har en begränsad kunnighet när det gäller datorer så jag har tänkt strunta i felmeddelandet för tangentbordet fungerar ju ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...