Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Outlook – Synkroniseringsproblem vid migration från svenskt till engelskt Office


jbo

Rekommendera Poster

Vid migration från svenskt Office till engelskt Office kan en mängd problem uppstå.  Många beror just på språkskillnaderna (i mitt fall migrerade jag från svenskt Office 2010 till engelskt Office 2013 men problemen existerar nog oavsett vilken årsupplaga av Office man använder).

De flesta av problemen jag sett uppstår i Outlook.
Nedan beskriver jag vilka problem jag själv haft, de sätt på vilka jag mer eller mindre framgångsrikt löst dem- och hoppas nya inlägg skall komma med bättre förslag.

 

-  -  -  -  -  -  -    -  -  -  -  -  -  -    -  -  -  -  -  -  -    -  -  -  -  -  -  -   -  -  -  -  -  -  -     

 

EDIT 2016-05-27

 

Genomgången nedan beskriver förloppet då man i Outlook först exporterar Outlook-katalogen för att sedan importera densamma till den nya platsen, vilket är det sätt som mestadels brukar förordas.  

 

Enligt mina senare erfarenheter är det dock både bättre och enklare (om man vill flytta hela sin Outlook, t.ex. vid en nyinstallation) att i Utforskaren kopiera .pst-filen man vill föra över (den som innehåller all data i Outlook), klistra in den på önskad plats i den nya installationen och sedan ange (lägga till) den som ny förvald .pst-fil där (i Outlook: Arkiv > Kontoinställningar > Datafiler). 

 

Åge N har lagt upp en enkel och väl illustrerad guide för hur detta går till och den finns att läsa i tråden: Outlook 2013 - Använda PST-filen för att rädda kontakter, kalender, etc (inlägg #14), varför jag förordar den istället. 

 

Vill man ändå använda det sedvanliga sättet med export och import av Outlook-katalogen kan man, till viss del i vissa fall, ha nytta av det som följer under rubriken "Outlook - Kontakter och Adressboken" längre ned i det här inlägget, även om jag alltså inte rekommenderar det. 

 

Vad som beskrivs gällande problem och lösning av synkronisering av e-postkonton gäller oavsett vilken av migrationsmetoderna man använder. 

 

-  -  -  -  -  -  -    -  -  -  -  -  -  -    -  -  -  -  -  -  -    -  -  -  -  -  -  -   -  -  -  -  -  -  -    

 

 

Outlook – Synkronisering av e-postkonton

 

Ett stort problem vid synkningen av mina e-postkonton (alla är IMAP:ade) uppstod p.g.a. av skillnader i hur Outlook och e-postservern (gmail i mitt fall) rubricerar kataloger.
Kortfattat löser man synkroniseringsproblem med IMAP:ade e-postkonton genom att:
Ändra rotkatalogens sökväg. 
Hur det går till, och mycket annat läsvärt, finns att läsa på MSOutlook.info.

I mitt fall blev dock en del problem fortfarande olösta:

 

  • Mappen Skickat tar inte emot e-post
  • och det finns ingen "Gmail"-mapp med tillhörande undermappar (Alla mailSkickatPapperskorg, etc.) i mitt e-postkonto (jag nöjde mig med att testa med endast ett e-postkonto till att börja med).

 

I länken ovan finns en beskrivning (under rubriken "Language Issues") för hur man fixar problemet med att e-post inte skickas till "Skickat"-mappen, nämligen: Ändring av namnet på systemmappen på IMAP-servern. Tyvärr tillåter Gmail (där jag alltså har min IMAP-server) inte att man ändrar namn på systemmappar (alla övriga kan ändras på Gmail i Inställningar > Etiketter). 

 

Om någon har någon bra lösning på detta – och hur man får den saknade "Gmail"-mappen till Outlook, vore det intressant. 

 

 

 

Outlook - Kontakter och Adressboken

 

Efter många misslyckade försök att importera mina Kontakter från 2010 (med alla undermappar) fann jag att det enda sätt som (för mig) i slutändan fungerade var att:

 

  • Direkt efter installationen av Office 2013 importera Outlook-katalogen från 2010 INNAN jag lade in något e-postkonto överhuvudtaget i Outlook 2013 (i mitt fall fick jag alltså installera om hela Office 2013).
    Jag körde export och import av hela Outlook-katalogen som pst-fil, enl. de gängse metoderna i Outlook.

     
  • När detta var gjort körde jag alla uppdateringar för mjukvaran.  
     
  • Sedan synkroniserade jag mina e-postkonton (alla kör IMAP)

 

Adressboken som i Office 2010 varit synkad mot alla objekt i Kontakter blev dessvärre inte det i Outlook 2013.
Min lösning, efter många försök, fick bli att manuellt föra av över varje undermapp från Kontakter till Adressboken(högerklicka på aktuell kontakt > Egenskaper > fliken Outlook-adressbok och kryssa i rutan "Visa denna mapp som en e-postadressbok").  Tidsödande kan tyckas, men i mitt fall var det  i slutändan mycket snabbare än alla misslyckade försök att få med alla på en gång.

 

Vore intressant med en lösning som verkligen fungerade för att föra över alla Kontakter (inkl. undermappar) till Adressboken på en gång. 

 

EDIT 2016-05-27

Följer man Åge N's Guide  (inlägg #14) som länkas ovan, uppstår alltså inte problemet med Kontakter och Adressbok, varför jag rekommenderar den guiden i stället. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Återkommer här med en uppdatering och lösning av av de två återstående frågorna under rubriken "Outlook – Synkronisering av e-postkonton" ovan.
 
Nr 1: "Mappen "Skickat" tar inte emot e-post"
Problemet har alltså varit att få skickade mail att sparas i den lokala Skickat-mappen i stället för i motsvarande undermapp i Gmail-mappen som blev fallet för mig så som beskrivet i inlägget ovan (mer om Gmail-mappen sist i det här inlägget). 
 
Jag hittade ingen "ren" lösning men en som fungerar genom att lägga till en regel i Outlook.
Det tar inte mer än en minut att ordna.
För de som aldrig arbetat med regler i Outlook finns en guide bifogad som ett antal bilder längst ned. 

 

 

Nr 2: Den "försvunna" Gmail-mappen

 

Problemet försvann "av sig självt". Jag vet inte hur det gick till eller varför det först dök upp. 

Vid senare installationer av Office och konfigurering av Outlook har problemet (hittills) inte inträffat. 

Enklaste sättet att konfigurera Outlook är, enligt redigering från 2016-05-22 ovan, att följa guiden som Åge N beskriver i sitt inlägg (bästa svar = högst upp) i tråden: Outlook 2013 - Använda PST-filen för att rädda kontakter, kalender, etc

 

I och med detta är frågorna i den här tråden besvarade så långt som jag idag finner möjligt - även om jag hade önskat en "renare" lösning på hur skickade mail skall sparas i den lokala Skickat-mappen. 

post-44543-0-10927700-1464214195_thumb.png

post-44543-0-88483900-1464214211_thumb.png

post-44543-0-43423300-1464214226_thumb.png

post-44543-0-55407400-1464214242_thumb.png

post-44543-0-95076500-1464214251_thumb.png

post-44543-0-23105600-1464214266_thumb.png

post-44543-0-69505100-1464214276_thumb.png

post-44543-0-19872700-1464214284_thumb.png

post-44543-0-74678900-1464214294_thumb.png

post-44543-0-43732000-1464214304_thumb.png

post-44543-0-39877000-1464214310_thumb.png

post-44543-0-40099400-1464214318_thumb.png

post-44543-0-68610800-1464214329_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...