Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min väns dator kapad


K Olagus

Rekommendera Poster

Hej!

 

En god vän ringde mig just och berättade att hon suttit I telefon I 2 timmar (!!) med en uppringande Microsoftanställd. Suck! Hon ville veta vad hon skulle göra. Jag har tjatat säkerhet länge med henne, men det här tar priset. Hon är kapad. Jag hittade på Microsofts webbplats ett verktyg att ladda ner. "Microsoft Safety Scanner". Jag föreslog att hon skulle be någon I hennes närhet ladda ner verktyget och att hon sen låter skanna datorn. (Hon bor I Stockholm, jag I Göteborg...) Jag bad henne dra ur nätverkskabeln och absolut inte koppla upp sig, jag bad henne inte göra något just nu på datorn förrän hon kört verktyget, jag sa att när hon vet att datorn är säker, så borde enda alternativet vara att rädda filerna till en extern enhet och sen installera om operativet. Vad mer kan jag föreslå?

 

Det jobbigaste är att hon använder XP på övertid!

 

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vilken Windows-version hon har spelar ingen roll i detta fall, även om XP är olämpligt av andra skäl.

 

De har troligen sett till att din vän installerat ett fjärrstyrningsprogram som Teamviewer eller Logmein, så leta efter nyinstallerat i Kontrollpanelens lista över installerade program och avinstallera det. Normalt lägger de inte in skadliga program i datorn utan de hittar på anledningar för att folk ska betala dem mer och mer pengar. Däremot kan man inte lita på att de inte gjort något, typ sänkt säkerheten i datorn, så det är bäst att säkerhetskopiera och installera om.

 

Din vän ska ta kontakt med sin bank/kreditkortsföretag för att försöka stoppa överföringar samt anmäla det inträffade till polisen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hon råkat ut för en person som ringt henne och säger sig ringa från Microsofts support och möjligen pratar en bruten engelska, så vet jag att dessa bluffmakare har börjat ringa igen, vi har haft två sådana samtal, dock har vi inte varit hemma, men numret som dom ringt ifrån har denna gång börjat 045 -Danmark, googlar man lite på detta, så finns det flera som blivit uppringda med detta landsnr, men innebörden är som förr, dom kan se att ens dator är smittad, och vill hjälpa till att lösa detta.

 

Be henne göra som Cecilia tipsar om, så får vi hoppas på att hennes dator blir okej, och att inget annat hunnit inträffa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...