Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hörselskador och dövhet mm


MariaE

Rekommendera Poster


Varför är det så många som lider av hörselskador här i Sverige men nästan inga som lider av dövhet. De flesta döva har inte heller problem med sin dövhet men många hörselskadade har problem med sin hörsel. Det finns dock en hel del i den engelskspråkiga världen som har problem med sin dövhet. 


http://www.kollega.se/manga-lider-i-det-tysta


 


Jag har iallafall inte problem med min hörsel. Däremor är det en del som har problem med att kommunicera med mej. Om jag får problem med hörseln går jag till apoteket och köper revaxör. Den senaste gången folk hade problem att kommunicera med mej var på flygplatsen på Madeira. Måste inte flygplatspersonal vara engelskspråkiga och skrivkunniga ? Men till slut kom det en svensk kvinna som kunde teckenspråk. :-O 


/Maria


 


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 53
  • Skapad
  • Senaste svar

Hörselskador kan vi få på flera olika sätt.

 

Främst handlar det om att vi riskerar att få hörselskador på våra arbetsplatser.

Men det har blivit mycket bättre på senare år, beroende på att Arbetsmiljöverket  tillsammans med företagen, företagshälsovården och lokala skyddsombud och liknande, har tätt samarbete.

 

Men vi får också dessa störningar ute i samhället, finns många områden som har alldeles för höga decibelvärden och som vi matas med varje dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som förvånar mej är att inte hörande använder hörselskydd eller öronproppar oftare än de gör. Min pappa har blivit hörselskadad. Han  har blivit det bl.a. därför att  han inte har använt hörselskydd när han har borrat t.e.x.  Han blev arg på mej för att jag sa till hans arbetsgivare att min pappa är också hörselskadad precis som jag.

 

Jag lyssnar bara på saker som intresserar mej eller när en person pratar.  Just nu har jag musik på när jag sitter vid datorn. Datorljudet hör jag tyvärr även utan hörapparater :-(

 

Hörselskadade hör allt de inte vill höra.

 

Men säg inte det till nån hörselskadad då blir denna någon arg. Som hörselskadad missar man småord och om man missar ordet "inte" får ju meningen en helt annan betydelse.  

 

Hörselskydd på arbetsplatser har inte varit vanligt förr. Jag vet en hörselskadad som har jobbat på Wedholms som tillverkar mjölktankar till bönderna. Han tyckte att det var viktigt att alltid höra vad någon sa så han blev mera hörselskadad och fick tinnitus också. :-( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur det är i privatlivet, i vilken omfattning folk använder hörselskydd, vet inte jag, men är det på olika tillställningar, konserter, biltävlingar, och där det är höga ljud, använder oftast merparten.

 

På arbetsplatser, är det Arbetsskyddslagen tillsammans med arbetsplatserna och lokala skyddsombud, som ser till så att alla använder rätt typ av hörselskydd.

utöver det, så är det hörselkontroller med jämna mellanrum, som sköts av företagshälsovården.

 

Sköter man inte detta som anställd, riskerar man olika åtgärder.

Där jag jobbar, blir man tillsagd att ta på sig hörselskydd, gör man inte det, får man lämna platsen, och riskerar att få en varning för arbetsvägran, som det indirekt då handlar om.

 

Att använda hörselskydd har varit lagstadgat i Arbetsskyddslagen sedan minst 15-20 år tillbaka.

Men det är ju också företagen som ska sköta sitt, struntar dom i dom lagar som finns, och låter anställda göra som dom vill, då kan det bli som du säger.

Det är ju därför som det ska finnas skyddsombud som hjälper till så att det fungerar, och ett skyddsombud har ganska mycket makt när det gäller dom anställdas skydd och säkerhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbar inte du på ett dataföretag med datasupport på nätet eftersom du har kunnat skriva så många inlägg i detta forum ?  

 

Om du inte gör det tror jag att du bara jobbar halvtid annars skulle du inte ha tid att skriva så mycket. 

 

Men om du jobbar på ett ställe med många stordatorer i datorhallar eller vad det heter så bullrar det nog ganska mycket. Jag har dock inte kollat upp sånt.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörselskador kan vi få på flera olika sätt.

 

Främst handlar det om att vi riskerar att få hörselskador på våra arbetsplatser.

Men det har blivit mycket bättre på senare år, beroende på att Arbetsmiljöverket  tillsammans med företagen, företagshälsovården och lokala skyddsombud och liknande, har tätt samarbete.

 

Men vi får också dessa störningar ute i samhället, finns många områden som har alldeles för höga decibelvärden och som vi matas med varje dag.

Man kan födas hörselskadad också. Man kan också födas som döv. Men numera får de flesta döva CI Cochlea implantat som gör dem hörselskadade istället. En del får inte tillbaka nån hörsel med CI.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser





Detta kommer från boken tjuvlyssnat

 

Max Stockholm

En gute står i kön på Max.

Anställd:"Ja det går bra att beställa."

Guten:Jag tar ett veggiemål med cola.

Anställd:(Med tydligt uttal):Vad vill du beställa?

Guten: Ja,ett veggiemål med cola.

Anställd (suckar):Vad ska du äta?(Med mycket tydligt uttal)

Guten ser förvirrad ut.

Anställd:Jaha eh...What yould you like to eat, sir?

Guten:Men va fan, jag kommer ju bara från Gotland.

Alla i kön börjar skratta. Den anställde bli märkbart generad.

 

 




Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

 

Detta kommer från boken tjuvlyssnat
 
Max Stockholm
En gute står i kön på Max.
Anställd:"Ja det går bra att beställa."
Guten:Jag tar ett veggiemål med cola.
Anställd:(Med tydligt uttal):Vad vill du beställa?
Guten: Ja,ett veggiemål med cola.
Anställd (suckar):Vad ska du äta?(Med mycket tydligt uttal)
Guten ser förvirrad ut.
Anställd:Jaha eh...What yould you like to eat, sir?
Guten:Men va fan, jag kommer ju bara från Gotland.
Alla i kön börjar skratta. Den anställde bli märkbart generad.
 
 

 

 

Nu undrar jag, detta inlägg handlar väl om en person från Gotland som inte blir rätt förstådd beroende på brister i dialekt förståelse, har ju ingenting med hörselskador eller dövhet att göra?

Eller missar jag något här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hon som jobbade på Max då kan mycket väl ha haft en liten hörselskada. Många hörande vill inte erkänna att de inte hör ibland.

 

Jag har läst boken "Döv Javisst" av Daniella Josberg. Hon skriver i boken att många hörande ofta säger "Ja ja" när hon pratade med dem. Hörande vill inte erkänna att de inte hör ibland. Eller så sa de flesta hörande så bara för att inte göra henne ledsen. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Bocken Bruse

 

Varför är det så många som lider av hörselskador här i Sverige men nästan inga som lider av dövhet. De flesta döva har inte heller problem med sin dövhet men många hörselskadade har problem med sin hörsel. Det finns dock en hel del i den engelskspråkiga världen som har problem med sin dövhet. 

http://www.kollega.se/manga-lider-i-det-tysta

 

Jag tror att det beror på att det är ett långt steg mellan att ha en liten hörselskada och att vara stendöv. Skulle gissa på att merparten av kidsen när de kommit upp i 20-års åldern har en lindrig hörselskada kanske i form av tinnitus eller liknande. Men ser man på riktigt gamla människor så är det ju väldigt få som är stendöva även om de hör väldigt dåligt. 

 

Hör själv hyfsat bra trots att jag lider av tinnitus sedan flera årtionden efter alltför många rockkonserter utan hörselskydd. Vad jag tycker är mest trist är att jag inte hör syrsor och fladdermöss längre.   :( 

 

 

Jag har iallafall inte problem med min hörsel. Däremor är det en del som har problem med att kommunicera med mej. Om jag får problem med hörseln går jag till apoteket och köper revaxör. Den senaste gången folk hade problem att kommunicera med mej var på flygplatsen på Madeira. Måste inte flygplatspersonal vara engelskspråkiga och skrivkunniga ? Men till slut kom det en svensk kvinna som kunde teckenspråk. :-O 

/Maria

 

 

Vad menar du med att du INTE har problem med hörseln. Hör du perfekt eller är du hörselskadad? Att ta till teckenspråket är väl kanske att ta i om man har nedsatt hörsel.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det beror på att det är ett långt steg mellan att ha en liten hörselskada och att vara stendöv. Skulle gissa på att merparten av kidsen när de kommit upp i 20-års åldern har en lindrig hörselskada kanske i form av tinnitus eller liknande. Men ser man på riktigt gamla människor så är det ju väldigt få som är stendöva även om de hör väldigt dåligt. 

 

Hör själv hyfsat bra trots att jag lider av tinnitus sedan flera årtionden efter alltför många rockkonserter utan hörselskydd. Vad jag tycker är mest trist är att jag inte hör syrsor och fladdermöss längre.   :(

 

Vad menar du med att du INTE har problem med hörseln. Hör du perfekt eller är du hörselskadad? Att ta till teckenspråket är väl kanske att ta i om man har nedsatt hörsel.  :)

Jag menar att jag inte har några problem att vara hörselskadad och med min hörsel. Jag har inte ständig tinnitus t.e.x. Om jag får problem med hörseln går jag till apoteket och köper revaxör. Om jag får tinnitus brukar den försvinna om jag sätter på musik eller om jag stoppar fingrarna i öronen och pratar.

 

Jag har texttv, texttelefon och signalrälä så jag klarar att kommunicera bra med andra. Att det blev problem på flygplatsen berodde på att de inte förstod engelska eller så forstod de ganska lite engelska. Men ibland förstår inte hörande att de måste skriva till mej. Många hörande verkar vara analfabeter. Därför var det väldigt bra att det kom en som kunde teckna. Jag tecknar för övrigt alldeles för lite så jag måste teckna med mej själv för att inte få stela händer. Många av mina släktinngar har fått stela händer på äldre dar. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ett svar som jag har fått av hörsellinjen. De informerar mest om hörselskador... 

 

 

Hej,
Tack för din fråga till Hörsellinjen.

Vi känner dessvärre inte till några undersökningar som har tittat på detta. Däremot finns det ju undersökningar som titta på vanor att lyssna för starkt på musik med hörlurar vilket kan orsaka hörselskador. Läs till exempel mer om det här:http://www.hrf.se/artikel/eu-tio-miljoner-mp3-anvandare-riskerar-horsels...

 

 

På den här länken hittar du olika nyheter som handlar om hörselskydd:http://www.hrf.se/nyheter?body=h%C3%B6rselskydd&created[min]=&created[ma...

 

 

Vill du så skickar jag dig gärna mer information om hörsel, hörselskador och hörselteknisk utrustning. För att skicka detta behöver jag din postadress och ditt godkännande för att spara dina uppgifter för vår statistik. Uppgifterna är sekretessbelagda.

Vänliga hälsningar
Sara, Hörsellinjen

 

Hörsellinjen, HRF, Box 6605, 113 84 Stockholm
tel: 0771-888 000 (vardagar kl 9-15)
texttel: 08-457 55 01
e-post: horsellinjen@hrf.se
webb: www.horsellinjen.se

 

Hörsellinjen finns även på Facebook

 

 och Twitter

 

.

 

Hörsellinjen är en kostnadsfri informationstjänst som drivs av Hörselskadades Riksförbund (HRF).
Du kan stödja Hörsellinjen genom en gåva på 90 03 14-6. Läs mer påwww.hrf.se/insamling

 

.

 

 

Följande fråga inkom 2014-06-24 13:30:00:

Jag har läst frågor och svar om ljudmiljö och jag undrar varför inte hörande använder hörselskydd eller öronproppar oftare än de gör? Jag är en av de få som forskar om hörande i Sverige. Jag är själv född hörande. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bocken Bruse

Jag menar att jag inte har några problem att vara hörselskadad och med min hörsel. Jag har inte ständig tinnitus t.e.x. Om jag får problem med hörseln går jag till apoteket och köper revaxör. Om jag får tinnitus brukar den försvinna om jag sätter på musik eller om jag stoppar fingrarna i öronen och pratar.

 

Jag har texttv, texttelefon och signalrälä så jag klarar att kommunicera bra med andra. Att det blev problem på flygplatsen berodde på att de inte förstod engelska eller så forstod de ganska lite engelska. Men ibland förstår inte hörande att de måste skriva till mej. Många hörande verkar vara analfabeter. Därför var det väldigt bra att det kom en som kunde teckna. Jag tecknar för övrigt alldeles för lite så jag måste teckna med mej själv för att inte få stela händer. Många av mina släktinngar har fått stela händer på äldre dar. 

/Maria

Är du hörselskadad eller har du bara nedsatt hörsel eller är du stendöv? Jag har inte riktigt fattat hur det är ställt med dig när du i nästa mening nämner texttv, texttelefon, signalrälä och TECKENSPRÅK??????

 

Jag menar... teckenspråk är ju inget som vanliga människor lär sig på ålderns dagar när de börjar få nedsatt hörsel och hör lite risig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du hörselskadad eller har du bara nedsatt hörsel eller är du stendöv? Jag har inte riktigt fattat hur det är ställt med dig när du i nästa mening nämner texttv, texttelefon, signalrälä och TECKENSPRÅK??????

 

Jag menar... teckenspråk är ju inget som vanliga människor lär sig på ålderns dagar när de börjar få nedsatt hörsel och hör lite risig!

Jag är barndomshörselskadad. Du måste skilja på ådershörselskadad och barndomshörselskadad. Åldershörselskadade är också väldigt närgånga med folk och kan riskera polisanmälan. Teckenspråk är som vilket språk som helst. Det finns vissa hörande folkgrupper som kommunicerar med teckenspråk. Hur är det ställt med dem? De måste ju ha något fel i huvudet enligt dej ? Jag kommer inte heller att få söndervärkta händer som de flesta äldershörselskadade får. Jag forskar om hörande och detta är typikska kommentarer från hörande. De flesta döva här i Sverige har inte problem med sin dövhet men det finns många i engelskspråkiga länder har problem med sin dövhet. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har med andra ord en hörselnedsättning, har problem att uppfatta tal i (inte minst) brusiga miljöer.

 

MEN du definierar dig inte som hörselskadad då du klarar dig i samhället?

 

Vad gäller orsak till hörselskador, hörselnedsättning finns det flera orsaker.

Genetiska, medfödda.

Skaffade, som genom att lyssna på hög musik i lurar. Slår på sikt främst ut de fina håren för de högre frekvenserna, kan ge tinnitus.

Högt ljud i jobbet, som musiker på scen, byggarbetare. Samma som att lyssna på hög musik, finare flimmerhåren i örat slås ut (i förtid).

Öroninfektioner. Kan slå ut ett öra helt.

Skarpa ljud, som smällare. kan ge allt från en stunds ringande till utslaget öra.

 

De flesta som får problem tappar främst, som sagts ovan, möjligheten att höra höga frekvenser. Normalt klarar vi uppfatta upp till 15-18 kHz. Tappas frekvenser, att man inte kan höra annat än under 10 kHz, blir det problem att uppfatta tal i brusiga miljöer exempelvis. Som på puben, som när någon spolar vatten, vid bakgrundsmusik på TVn.

 

Det ska även sägas, tekniken utvecklas. Många av de som föds med hörselskador idag får snabbt cochleaimplantat inopererat vilket ger att de kan leva ett tämligen normalt liv. De hör inte som vi med "naturlig" hörsel, inte lika bra upplösning frekvensmässigt, men det fungerar och tekniken blir snabbt bättre och bättre.

Även vuxna som drabbats av skada på örat kan hjälpas av dessa implantat.

 

Med fler och fler med hjälpmedel, som det ovan, blir det färre i gruppen döva...

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/476654?programid=1272

finns även en utskriven version av just det programmet på sidan ovan.

 

Kul att du tycker att du klarar dig bra i Sverige, att du kan göra dig förstådd och kan förstå andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Det finns vissa hörande folkgrupper som kommunicerar med teckenspråk. Hur är det ställt med dem? De måste ju ha något fel i huvudet enligt dej ?

...

/Maria

Det finns inget i Bocken Bruses inlägg som tyder på att han tycker att någon eller någon grupp skulle ha fel i huvudet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bocken Bruse

Jag är barndomshörselskadad. Du måste skilja på åldershörselskadad och barndomshörselskadad. Åldershörselskadade är också väldigt närgångna med folk och kan riskera polisanmälan.

Jag antar att du menar att du är "född" med hörselskada eller att du var döv vid födseln. Eller?

 

Naturligtvis har en person som är född med en "defekt" på de fem sinnena - syn, hörsel, smak, lukt och känsel mycket lättare att klara sig i det öppna samhället än en person som i vuxen ålder får fel på dessa sinnen.

 

Jag är född med synfel dvs att jag såg väldigt bra på nära håll men dåligt på långt håll vilket förorsakade att jag var tvungen att börja med glasögon när jag började skolan.

Nu många år senare har jag nästan full syn på långt håll men ser extremt dåligt på nära håll.

 

Vad beträffar min egna hörsel är det helt och hållit självförvållat. Alldeles för mycket rockmusik under alldeles för många år. Dvs lite nedsatt hörsel och mycket tinnutus.

Jag hör inga syrsor och fladdermöss längre och jag har väldigt svårt att uppfatta vad någon säger i bullriga skramliga lokaler men jag vaknar mitt i natten av att någon av mina katter sitter och jamar och vill in vid en av ytterdörrarna.  :thumbsup: 

 

Teckenspråk är som vilket språk som helst. Det finns vissa hörande folkgrupper som kommunicerar med teckenspråk.

Det finns en nackdel med teckenspråket och det är att när de skapade teckenspråket kunde de gjort ett "globalt" teckenspråk men så är inte fallet idag, om jag inte missuppfattat allt. Dvs du som svensk kan inte "teckenspråka" med andra personer från andra länder. Vilket är synd.

 

Hur är det ställt med dem? De måste ju ha något fel i huvudet enligt dej ?

Om du menar att de som har nedsatt syn, hörsel, smak, lukt och känsel skulle vara "dumma i huvudet" så har du nog fått allt om bakfoten dvs då har du grovt missuppfattat läget.

 

Ett bevis på detta var Ludwig van Beethoven som iof sig inte var döv vid födseln men blev det i vuxen ålder. Han lyckades efter det att han blev stendöv komponera musikstycken som än idag 200 år senare spelas och uppskattas av hela välden.

 

Å andra sidan... skulle läkarvetenskapen kunna ge dig full hörsel i framtiden så är det ju inte i magen eller fötterna de kommer att göra ingreppet utan just i huvudet. Sedan är det väl upp till var och en att göra bedömningen om den som saknar syn, hörsel, smak, lukt och känsel har "fel i huvudet" eller i någon annan kroppsdel.

 

Jag kommer inte heller att få söndervärkta händer som de flesta äldershörselskadade får. Jag forskar om hörande och detta är typikska kommentarer från hörande.

Hur kom händerna in i diskussionen? Jag känner väldigt många äldre men ingen har "söndervärkta händer". Ett stort problem däremot är ryggproblem... oavsett gammal som ung. 

 

De flesta döva här i Sverige har inte problem med sin dövhet men det finns många i engelskspråkiga länder har problem med sin dövhet. 

/Maria

Nu är jag ganska dåligt insatt i vilka förhållande "döva från födseln" lever under men varför skulle det vara tuffare för döva i engelskspråkiga länder än i resten av världen?

 

 

Avslutningsvis - intelligens har ingenting med våra fem sinnen syn, hörsel, smak, lukt och känsel att göra. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget i Bocken Bruses inlägg som tyder på att han tycker att någon eller någon grupp skulle ha fel i huvudet.

Jag vet rent allmänt vad många hörande tycker. Teckenspråk var ju inte tilllåtet i skolorna för bara drygt 20 år sen. Jag har själv fått frågan av en del läkare varför jag behöver tolk ibland t.e.x.  Mina föräldrar kan inte teckenspråk. Men de är iallafall skrivkunniga vilket inte de flesta hörande verkar vara. Att skriva på dator går tydligen bra för de flesta men inte annars :-(

 

Daniella Josberg som har  skrivit boken "Döv Javisst" skrev att de flesta hörande här i Sverige är väldigt dåliga på kroppsspråk. Hon hade lättare att förstå de som kom från sydligare länder. 

 

 Idag får alla föräldrar som får döva eller hörselskadade barn lära sej teckenspråk TUFF= Teckenspråksutbildning för föräldrar tror jag att den förkortningen står för. Och alla döva barn får CI om inte föräldrarna säger nej till det förståss. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du menar att du är "född" med hörselskada eller att du var döv vid födseln. Eller?

 

Naturligtvis har en person som är född med en "defekt" på de fem sinnena - syn, hörsel, smak, lukt och känsel mycket lättare att klara sig i det öppna samhället än en person som i vuxen ålder får fel på dessa sinnen.

 

Jag är född med synfel dvs att jag såg väldigt bra på nära håll men dåligt på långt håll vilket förorsakade att jag var tvungen att börja med glasögon när jag började skolan.

Nu många år senare har jag nästan full syn på långt håll men ser extremt dåligt på nära håll.

 

Vad beträffar min egna hörsel är det helt och hållit självförvållat. Alldeles för mycket rockmusik under alldeles för många år. Dvs lite nedsatt hörsel och mycket tinnutus.

Jag hör inga syrsor och fladdermöss längre och jag har väldigt svårt att uppfatta vad någon säger i bullriga skramliga lokaler men jag vaknar mitt i natten av att någon av mina katter sitter och jamar och vill in vid en av ytterdörrarna.  :thumbsup:

 

Det finns en nackdel med teckenspråket och det är att när de skapade teckenspråket kunde de gjort ett "globalt" teckenspråk men så är inte fallet idag, om jag inte missuppfattat allt. Dvs du som svensk kan inte "teckenspråka" med andra personer från andra länder. Vilket är synd.

 

Om du menar att de som har nedsatt syn, hörsel, smak, lukt och känsel skulle vara "dumma i huvudet" så har du nog fått allt om bakfoten dvs då har du grovt missuppfattat läget.

 

Ett bevis på detta var Ludwig van Beethoven som iof sig inte var döv vid födseln men blev det i vuxen ålder. Han lyckades efter det att han blev stendöv komponera musikstycken som än idag 200 år senare spelas och uppskattas av hela välden.

 

Å andra sidan... skulle läkarvetenskapen kunna ge dig full hörsel i framtiden så är det ju inte i magen eller fötterna de kommer att göra ingreppet utan just i huvudet. Sedan är det väl upp till var och en att göra bedömningen om den som saknar syn, hörsel, smak, lukt och känsel har "fel i huvudet" eller i någon annan kroppsdel.

 

Hur kom händerna in i diskussionen? Jag känner väldigt många äldre men ingen har "söndervärkta händer". Ett stort problem däremot är ryggproblem... oavsett gammal som ung. 

 

Nu är jag ganska dåligt insatt i vilka förhållande "döva från födseln" lever under men varför skulle det vara tuffare för döva i engelskspråkiga länder än i resten av världen?

 

 

Avslutningsvis - intelligens har ingenting med våra fem sinnen syn, hörsel, smak, lukt och känsel att göra. :thumbsup:

Oj det var många frågor. Jag är dock inte så bra på multicitat...

Jag blev hörselskadad när jag var 5 år. Jag kom ihåg att mamma och pappa pratade på ett konstigt språk när vi var utomlands.

 

Det skulle naturligtvis vara bra om det var samma teckenspråk i hela världen men det gäller ju det talade språket också i så fall. Engelskan har ju blivit ett världsspråk men alla kan ju inte engelska.

 

Det är en del döva som har varit inspärrade på mentalsjukhus och det beror ju på att hörande inte begrep att teckenspråket var ett riktigt språk. I vissa länder händer detta än idag enligt SDR Sveriges dövas riksförbund. Mest i U-länder skulle jag tro. Dessutom var döva tvungna att tala i  skolan och lärarrna kunde inte teckenspråk. Eleverna blev till och med straffade om de tecknade.:-( Teckenspråket blev erkännt 1981. 

 

Ludvig Beethoven hade ju ett språk innan han blev döv och även ett jobb tror jag. Eller började han sin musikkarriär när han blev döv. Jag har inte läst på:-)

I USA finns det många oralskolor för döva fortfarande tror jag. Just därför får de inte så bra kunskaper. Dövas språk är ju teckenspråket. I USA är det ASL American sign language.  Det fanns ialla fall många oralskolor när Daniella Josberg skrev sin bok "Döv Javisst." 

 

Läkarvetenskapen kommer aldrig att ge mej full hörsel för de kan de inte och kommer inte att kunna heller. Otoskleros kan opereras och en del andra hörselskador men inte min. 

 

Jag har aldrig träffat en döv eller hörselskadad som har slutat att teckna för att händerna har blivit för stela. Jag har dock träffat en dövblind tjej som fick en muskelsjukdom som gjorde att hon inte kunde teckna. Hon var tvungen att prata . Tur att hennes tolkar oftast förstod vad hon sa och kunde översätta till tydligare svenska. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänlighet är ett språk de döva kan höra och de blinda se.

Mark Twain.

Jag ska försöka hitta detta citat på engelska också...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...