Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är problemet med ny teknik och saker som detta medför?


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Människan är i grund och botten ovillig att ta åt sig förändringar och vill helst fortsätta med det som man är van vid och man känner igen.

Nu sker det naturligtvis vissa teknikskiften, där tekniken bakom står i fokus och inte människan framför som skall använda detta.

M.a.o. inte nödvändigtvis användarvänligt.

 

Men, ta inte detta som ett felaktigt exempel på dåliga erfarenheter pga. att det inte fungerar optimalt eller för stort tillvänjningssteg.

Om vi tar som ett exempel. Microsoft Windows 8.1, så är det många som inte klarar av detta och totalt vägrar att ha detta installerat, man vill alltså ha Windows 7 på sin splitter nya dator.

 

Varför?

Varför vill man hålla fast vid gammal teknik ovanpå en ny dator (om ens sådan stöds)?

Alla pratar om att det bara skall vara Windows 7 och hatar Windows 8, många som inte ens har provat Windows 8.

Detta är ju ett bakåtsträvande, det är helt enkelt ny teknik bakom utformandet av själva grunden i operativsystemet.

 

Det är stora skillnader på dessa operativsystem. Nya bärbara har möjlighet att utnyttja Windows 8 särskilda egenskaper för energibesparande, det är mer effektivt och tar upp mindre systemresurser. Det startar dessutom upp rejält bra mycket snabbre och ja det kan jag bekräfta med Windows 8.1 installerad på en gammal dator från 2006 (startar på c:a 30 sek.), på nyare datorer med UEFI BIOS så kan ofta en sådan boota upp på några sekunder med en SSD.
 

När det gäller moderna spel, så är Windows 8.1 mer optimerat för detta och dom drivrutiner som moderna grafikkort klarar och spelens individuella stöd, så för en som funderar på en modern speldator - så är det Windows 8.1 eller nyare som gäller!

 

Även om Microsoft kommer att ha stöd för Windows 7 i många år till, så är det nyare operativsystem som hela tiden utvecklas och datortillverkarna samarbetar ju ofta i och med detta, så särskilt då dom nyaste bärbara datorer som kräver speciella drivrutiner, ja sådana kommer nog aldrig att fås med stöd för äldre operativsystem som tex. Windows 7.

 

För övrigt så saknar jag inte alls Windows XP/Vista/7 Startmenyn, men det finns extra 3:e partsprogram som kan fixa till detta.

Detta är mina åsikter.

 

När det gäller andra saker; vad är det som skrämmer folk mest; förändringen i sig och att man måste tillförskansa sig ny erfarenhet, eller annat?

På 80-talet var det mikrovågsugnarna, en nyhet som många trodde skulle ge problem och var emot.

Bakåtsträvande som hindrar utvecklingen nästan...

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog lte blandat hur folk tycker, men många är kanske lite rädda för allt nytt som kommer, tekniken går ju så fort framåt.

Bara under senaste 10 år, har det ju hänt massor inom IT-området, och inom det trådlösa, så händer det också hur mycket som helst.

För många personer så går utvecklingen lite för fort.

Man ser ju bara t.ex. när vi satt på vår kammare och körde med uppringda modem, mot idag när de fasta uppkopplingarna som ADSL/VDSL och fiber börjar bli vardag, inte så många år i mellan.

Titta bara på utvecklingen inom glödlampor och LED utvecklingen, vi ser ju bara början där än så länge.

Och det pågår ju tester för att kunna köra fiberkvalitet på våra vanliga ADSL/kopparledningar.

Allt för att vi ska kunna slippa dom dyra kostnader som finns för att dra in den fiber som vi idag är vana vid.

Hur ser det ut om 5-10 år?

Tanken svindlar lite...

 

Gällande Windows 8, som nu Microsoft erkänt inte har varit så bra, så väntar ju alla nu på Windows 10, som i betan verkar vara mycket mer positivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att vissa människor alltid har varit emot framåtsträvande är ju inget nytt. När ångloken kom så var det farligt, för själen hann inte med om man skulle åka i så svindlande hastigheter :D Så vissa människor kommer alltid att vara rädda för nya saker medan andra inser "att om jag läser på vad det rör sig om så är det nog inte så farligt".

 

Det handlar ofta om bristande information att människor är rädda för "nymodigheter"./Hälsningar Claes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det där med ångloken, när järnvägen först kom till Jämtland och Östersund 1879 så var det fantastiskt många som inte tordes åka med, men utan att tänka på att dom första tågen egentligen inte gick mycket fortare än häst och trilla. 

 

Och detta spädde heller inte på att nymodigheter var nåt bra...

http://www.trafikverket.se/Museer/Sveriges-Jarnvagsmuseum-Gavle/Samlingar--kunskap/Trafikhistoria/Jarnvagshistoria/Jarnvagens-historia---ar-for-ar/1700-talet/

1769 - Fransmannen Nicolas-Joseph Cugnot bygger den första ”bilen”, en klumpig ångdriven vagn avsedd att dra kanoner. Provkörningarna går inte bra.

Cugnot_traktor%20%5B1%5D.jpg

 

 

Men vore det inte för alla pionjärer som trots "bättre vetande" ändå idogt fortsatte, så skulle vi nog vara kvar på stenåldern nästan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Bra dialog. För min egen del avskyr jag när mobilbatteriet tar slut, att ladda min mobil är bland det värsta jag vet, plus att mina smartphones (har provat några olika; två olika Android och en Windowstelefon) drog en hel del data över nätet för att uppdatera appar som jag sedan aldrig använde, min surfpott tog slut och jag är för snål att betala för dyr surf som jag inte har någon glädje av själv, så att säga. Jag har inga problem med att ha "det senaste" på min surfplatta och dator, däremot, men just vad det gäller telefonen har jag fått någon slags hang-up kanske beroende på att jag är 50+ och aldrig chattar/sms:ar eller spelar spel. Att vara på en plats, något händer så att det blir en nödsituation (i en hiss som fastnat, på fjället med bruten fot, e.d.) och man upptäcker att telefonbatteriet tagit slut, som det så lätt gör för mig, nej det är inget för mig...

 

Skulle gärna ha en Raspeberry Pi att leka med däremot, men det är ju en helt annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder fortfarande min gamla favoritdator större delen av tiden med Win XP Pro Sp3 trots att jag har en sprillans ny dator med win 8.1 installerat och dessutom köpte ytterligare en dator för någon vecka sedan med Win 7 Sp1 som operativsystem.

 

Datorn med Win 8.1 som jag köpte ny för ett par veckor sedan använder jag faktiskt bara till att betala räkningar på eftersom inte BANK ID fungerar längre på Win XP.

 

För mig är det väl mest en vanefråga. Win XP kan jag utan och innan och jag behöver aldrig vara orolig för att alla filer och program som ligger på denna datorn helt plötsligt inte skulle fungera om jag flyttar över dom till någon av mina nya datorer.

 

Där är väl ett av de stora problemen just att "förnya sig" när det gäller datorer. Människan är liksom djuren vanemänniskor och vi är vana att allt ska fungera imorgon som det gjorde igår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

forts på mina funderingar och spekulationer från "ovan" ....

 

Man kan ju även ha funderingar och spekulationer vad beträffar bilar och den DATORHETS som vi bilägare utsätts för. Jag är ju gammal entusiast av gamla bilar. Både svenska SAAB och Volvo från 40- och 50-talet liksom gamla jänkare från 50- och 60-tal. De här bilarna körs ju vanligen inte så väldigt många hundra mil varje sommar utan används oftast bara för att köras till olika bilträffar runt vårt avlånga land. Vartannat år infinner de sig hos bilprovningen där de så gott som alltid går igenom utan minsta anmärkning trots att bilarna är både 50 och 60 år gamla.

 

Men (bensin)bilar fr o m årsmodell 2002 (och dieselbilar fr o m årsmodell 2004) måste vara utrustade med OBD2 (On Board Diagnostic) dator som gör att bilprovningen kan koppla upp sig med sina datorer och avläsa ev felkoder i bilens dator. Finns det någon felkod så blir det obönhörligen en 2:a och ombesiktning.  :thumbsdown: 

 

Frågan är vad som händer om 10, 20, 30 år med dessa bilar, dessa datorer och dessa operativsystem? Kommer datorerna att göra att vi inte kommer att se dessa bilar rulla som entusiastbilar om 30-, 40- eller 50 år?

 

En sanning ur verkligheten som en kompis råkade ut för. Han hade köpt en drygt 10 år gammal BMW 745 som i nypris kostar en bra bit över 1 miljon kronor. Marknadspriset på bilen var ca 150K kronor eftersom bilen var i nyskick trots sin ålder. Helt plötsligt uppstod det felkoder på datorn och några veckor senare var det besiktningstillfälle och självfallet fick han nedslag och ombesiktning.

 

Han lämnade in bilen till en auktoriserad BMW verkstad som letade och letade och letade men kunde inte finna något fel. När verkstadsräkningen var uppe i dryga 80K kronor så meddelade han verkstaden att de skulle avbryta "reparationen". Han betalade verkstaden 80K kronor utan att ha fått felet fixat, körde hem bilen och funderade på om han skulle skrota bilen. Nu står bilen istället avställd ur bilregistret i hans garage och han lär aldrig någonsin kunna köra bilen. Det får han "tacka" bilens OBD2-dator för.  :thumbsdown:    :(

 

Men jag är i vart fall överlycklig över att min gamla trogna vän - en 3.0Ghz P4 med MS Win XP Pro Sp3 har fungerat i snart 10 år utan minsta fel så varför byta till något nyare?    :thumbsup: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men (bensin)bilar fr o m årsmodell 2002 (och dieselbilar fr o m årsmodell 2004) måste vara utrustade med OBD2 (On Board Diagnostic) dator som gör att bilprovningen kan koppla upp sig med sina datorer och avläsa ev felkoder i bilens dator. Finns det någon felkod så blir det obönhörligen en 2:a och ombesiktning.  :thumbsdown:

 

Sista besiktningarna blev det nedslag på flera stycken felkoder, bl.a. motorkoder, men fick inte några 2:or för det, dom ger inga 2:or för sådant sa dom, bara bra att veta info, verkstaden kollade dom, men släckte direkt, inget att bry sig om.

Så det blir visst inte obönhörligen nedslag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TL;DR

Teknik är idag billigt och lättillgängligt, vilket öppnar upp för vem som helst att ge sin in på arenan. Vem som helst. Inklusive icke-experter. Problemet är att det ibland medför förhastade produkter och tjänster som inte är tillräckligt genomtänkta, intuitiva, säkra, eller som rentav är olagliga.

 

Det längre svaret

Att människan är vanedjur och att förändringar därför måste ske gradvis och i sakta mak, är nog en del av svaret. En annan tanke jag fick är den att det finns, och alltid har funnits, olika typer av människor; de som upptäcker, de som vidareutvecklar upptäckterna och de som sen tar del av upptäckterna. Till upptäckarna kan vi tänka oss Columbus, Hubble, Cavendish etc. Om man överför tänket på mer nutida teknik så kan vi kanske tänka oss upptäckarna i form av Gates, Wozniak, Jobs osv. Jag är medveten om att resonemanget haltar lite. Givetvis är alla i viss mån vidareutvecklare, men ni förstår säkert vad jag menar. Ibland kommer någon och vänder upp-och-ner på världen helt enkelt. Det finns gamla idéer som återupprepas i nya former och så finns det nya idéer som bygger på, eller i alla fall inspireras av, föregående upptäckter.

 

Jag tror att utmaningen med ny teknik är hur vidareutvecklingen ofta bedrivs idag. Vem som helst kunde förr inte med relativ lätthet ge sig in och ta de där nästa trappstegs-kliven, så utvecklingen kunde inte gå lika snabbt. Iterationerna tog sin tid och paradigmskiftena därmed likaså.

 

Idag kan vem som helst ge sig in i leken utan att det behöver kosta ouppnåeligt mycket resurser. Du kan beställa hem en Arduino-bräda och med lite kreativt tänkande skapa ditt egna smarta hem för en billig peng. Du kan ta det ett steg till och 3D-printa ut ett snyggt hölje för dina smarta prylar och börja sälja dem i din egna e-handel som du satte upp med ett enda musklick (eller finger-tryck) från en SaaS-tjänst som någon annan entreprenör satt upp. Tekniken är mer öppen. Ligger möjligheten att ta nästa steg inom räckhåll så kommer någon att ta det steget inom kort. Annars gör någon annan det. Faran tror jag kan ligga i att man inte enligt vetenskaplig metodik har tänkt igenom alla kringliggande bitar tillräckligt, och kanske inte alltid lagt ut sina idéer för prövning. Man ställer nog inte alltid alla frågor som borde ställas, som t.ex "Är det här säkert?", "Är det här etiskt?", "Vad händer om något går snett?", "Förstår våra konsumenter hur de ska använda detta?", eller: "Är det här ens lagligt?".

 

Det ska gå fort och man ska vara före sin konkurrent och man ska tjäna de där stålarna, men ibland går det lite för fort. Då och då hör man talas om hyfsat stora företag som lanserat sina tjänster utan att ens ha hashat sina användares lösenord i databasen. Till exempel så glömde jag lösenordet hos min förra webhotell-leverantör... så jag fick det skickat till mig i KLARTEXT i ett mail. Jag sade omgående upp bekantskapen med dem. Konkurrensen medför ju även att priserna pressas, vilket kan få konsekvenser på kvalitet och säkerhet.

 

Så kortfattat: Det finns många potentiella konkurrenter som tampas idag. Konkurrenterna är inte längre en begränsad klick exceptionella människor som rör sig i slutna kretsar, de är din granne.

 

Avslutningsvis tror jag inte att detta kommer att leda till någon slags apokalyps. Snedsteg kommer att göras och vissa kommer att vara allvarliga. Se bara på den senaste raden av cyber-attacker som inträffat. Tekniken underlättar även för de som vill illa. (De anser väl iofs att de gör det för ett gott ändamål, men det kan debatteras i en annan tråd.) Dock tror jag att samhället kommer att komma ikapp - det måste det göra. Vi är nog lite ovana vid att tekniken formar samhället och oss, men det kommer nog en rekyl så småningom. Till den enskilda människan skulle jag ge rådet att vara öppen för möjligheterna, samtidigt som man bör tänka kritiskt och vara försiktig.

 

Disclaimer:

Jag är helt klart för öppen, billig och lättillgänglig teknik. Jag är en del av vidareutvecklarna som konkurrerar med alla andra om förstaplatsen, även om jag önskar bli en upptäckare, vars idéer vidareutvecklas av andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem fan besiktar nuförtiden!?

 

Tuta och kör så länge bilen rullar...

Vem köper en bil när man lika väl kan stjäla den eller vem jobbar och betalar skatt när man lika väl kan råna en bank? Är det ditt resonemang?

 

Själv lever jag ett tryggt lagligt liv och slipper ha polis med blåljus i backspegeln och slipper tillbringa mina nätter i arresten.   :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sista besiktningarna blev det nedslag på flera stycken felkoder, bl.a. motorkoder, men fick inte några 2:or för det, dom ger inga 2:or för sådant sa dom, bara bra att veta info, verkstaden kollade dom, men släckte direkt, inget att bry sig om.

Så det blir visst inte obönhörligen nedslag...

Det beror säkert på vad det är för felkoder vad beträffar motorkoder. Ger det ex felkod på avgasreningen så blir det obligatoriskt 2:a och ombesiktning. Får du däremot felkod på ex lågt oljetryck så är det ju inget som bilprovningen har med att göra då det inte påverkar trafiksäkerheten. Ger det däremot felkod på fel blandning bensin/luft så blir det 2:a och ombesiktning men får man däremot 2:a på att inte motorn drar runt AC-remmen perfekt varför ACn fungerar bristfälligt så struntar ju bilprovningen i det.

 

För övrigt diskuteras 2:or i den här tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst George M

- Varför är ordet 'bakåtsträvare' en svordom, någonting

förakteligt? Jag är bakåtsträvare - med stolthet. Jag

skäms inte för det! Jag änvänder hellre gamla datorer

än nya. Använder hellre gamla datorprogram än nya.

Med det relativa ordet 'gamla' menar jag här så långt

tillbaka som året 1980.

- I går laddade jag ned Microsoft's layoutprogram

Publisher (1991), ver 1.0, för bl a Windows 3.1 (och

uppåt!) Och det är faktiskt roligare att testa ett

sådant anno dazumal-program, och föga resurskrävande,

än sin splitternya motsvarighet av i dag.

- Som ett exempel: Varför fotograferar man? Jo, för att

bevara det som varit, för 'alltid'. Är man då 'bakåt-

strävare' för den skull? För att man vill bevara detta

gamla, ögonblicket åt framtiden? Nej, naturligtvis inte!

- Varför ska man påtvingas ny teknik. Teknik man kan

klara sig förutan? Är det för att producenterna av

tekniken är filantroper eller altruister? Knappast.

Som vanligt är det pengarna som styr. Pengarna som

är en besatthet hos människosläktet.

- Ny teknik åt dem som så önskar, men lämna övriga

ifred! Tvinga inte på de övriga saker de inte vill ha.

Människor är olika. Alla gör inte samma sak - och

absolut inte samtidigt. Det som ingen någonsin har

lyckats med; bedriften att få allt folk att göra samma

sak eller bete sig på samma sätt - och absolut inte

samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ju definitivt inte emot ny teknik och jag är definitivt ingen bakåtsträvare.

 

Jag flyger ju hellre till New York City än att jag sitter och åker ångbåt som våra förfäder gjorde. Jag åker ju mycket hellre egen bil än att jag åker kollektivt buss eller tåg och kanske inte kommer fram alls. Jag använder hellre en ny modern plattTV än en gammal brusig tjockTV om inte annat ur ren energibesparande synvinkel och jag är överlycklig över DVD och Blu-Ray formatet och fotar och filmar allt digitalt liksom jag har bytt ut vartenda glödlampa i fastigheten mot nya energisnåla lågenergilampor och LED-lampor.

 

Däremot använder jag hellre en fast telefon än en mobiltelefon (ringer troligen bara ett mobiltelefonsamtal i månaden).

 

När jag spelar musik från datorn till min HiFi anläggning via en DAC kör jag allt via fasta fysiska kablar och skulle aldrig köra trådlöst på grund av att ljudkvaliteten blir sämre.

 

När det gäller datorer har jag som jag redan skrivit ett antal gamla datorer ståendes uppe på vinden med Win 95B, Win 98, Win NT och Win 2000 Pro om så skulle behövas.

Trots att jag har två nya datorer... en med Win 7 Sp1 och en med Win 8.1... så använder jag faktiskt fortfarande min gamla favoritmaskin med Win XP Pro Sp3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som verkar vara något som stannat på 60-talet(?) är fästen till torkarblad.

Varför i h-e har ingen kommit på att standardisera detta fäste enl. ex. någon militärstandard, bajonettfäste i metall osv.??

:angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som verkar vara något som stannat på 60-talet(?) är fästen till torkarblad.

Varför i h-e har ingen kommit på att standardisera detta fäste enl. ex. någon militärstandard, bajonettfäste i metall osv.??

:angry:

 

Torkarblad?

Följer ju oftast med en adapter för att passa de flesta bilar.

 

Då ska du titta på det här, men dina lampor kanske håller väldigt länge så du sluppit byta än på en modern bil(om du nu har en bil)?   //ironi.

 

Detta om något skulle minskas ner på typerna av halv/helljus för förenklingens skull att byta(utan att montera ned hela fronten på vissa bilar) m.m.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Billamptyper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller nog på att få standardfäste för torkarblad.

Jag har ibland köpt pirattorkarblad, värdelösa torkarfästen, ramlar bara av, nä, original som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följer ju oftast med en adapter för att passa de flesta bilar.

 

Precis...

Precis som Laso skriver - värdelös plast. Varför?

Varför inte en enhetlig standard?

 

Jag har ibland varit dum nog att köpa torkarblad på Biltema bara för att inse att de lossnar nästan direkt.

Har då köpt torkarblad på OKQ8 som varit dyrare men passat/fungerat.

Skulle göra just det, handla på OKQ8 till dotterns bil men även de färstena passade inte utan jag fick flytta över från de gamla. Varför?

 

Jag är ganska säker på att fabrikerna som tillverkar bilar tar åt sig betydligt mer ny teknik än vad bilarna de tillverkar innehåller...

Finns egentligen en hel del att önska där...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl som vanligt antar jag, det ekonomiska som styr, tillverkarna vill sälja, dom flesta bilägare är kanske lite snåla, använder pirat, ofta sämre kvalité, men folk tar det.

 

Men visst finns det också piratdelar som faktiskt fungerar, så det är inte alltid dåligt.

Dessa delar är ibland tillverkade på samma fabrik som originalen, men det blir olika namn, och olika priser på dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Mr Stoned X bootlegger

När det gäller bil(pirat)delar så tror jag idag lite beroende på vad det är för del att de håller lika hög kvalitet som originaldelen. Minns tillbaka på den tiden när BILTEMA började sälja delar att det låg vanliga fabrikstillverkade SKF hjullager i Biltemas egna kartonger fast de såldes för under halva priset. Perfekt för oss som precis fyllt 18 år med nytaget körkort och ägare till vår första lågprisbil... oftast SAAB eller Volvo.

 

Under många år har ex Biltemas bästa helsyntetolja i realiteten varit identisk med Statoils bästa helsyntet. I realiteten tappad på dunk av Statoils raffinaderi i Nynäshamn. Fast priset var under halva priset mot om man gick till Statoil och köpte oljan.

 

Så vanligtvis får man hög kvalitet även om man köper piratdelar från de större företagen. De skulle inte överleva om de sålde delar i miserabel kvalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...