Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Okända datornamn


kanejdator

Rekommendera Poster

När jag öppnar  Mindator ser jag under Nätverksikonen, förutom Mindator, ytterligare 5 datornamn: Eva-dator, Martindator osv. Har ingen aning hur dessa datornamn hamnat där. Klickar jag med vänsterknapp  på någon av dessa datornamn får jag en ruta där det står: För att ansluta till Martindator ange lösenordet. Klickar jag med höger knapp, då får jag: Expandera, Anslut med Anslutning till fjärrdator, Öppna i ett nytt fönster.Jag vill ju bli av med dem. Hur gör jag?    

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag öppnar  Mindator ...

 

Om du högerklickar på "Mindator" finns då alternativet att "Öppna som administratör"?

Om det gör det, och du väljer det, får du då fler alternativ när du senare högerklickar på objekten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har du en router eller hur är datorn ansluten till internet?

Har du flera datorer, surfplattor och/eller mobiler anslutna till routern (om du har en)?

 

Vad har du för brandvägg i datorn?

Är den inställd på hemnätverk eller publikt nätverk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Nej, alternativet "öppna som administratör" finns inte när jag klickar med höger.

 

2)Har ingen router. Anslutningen är direkt, dvs via en sladd som kommer utifrån till lägenheten. Så är det i alla lägenheter i föreningen. Har bara en dator. Har F-secure som  skyddsprogram och det programmet använder sig av Windows brandvägg. Har kollat och den är inställd på privata nätverk ( hem- eller arbetsplatsnätverk ).    

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag öppnar  Mindator ser jag under Nätverksikonen, förutom Mindator, ytterligare 5 datornamn: Eva-dator, Martindator osv. Har ingen aning hur dessa datornamn hamnat där.

Det har ingenting med dina inställningar att göra och om du har brandvägg/antivirus. Du kan inget göra för att få bort dem, utan det är föreningens bredbandsleverantör som måste åtgärda detta.

Jag hade likadant då bredbandsoperatören (Ownit) installerade ny utrustning. Jag kunde se många andra datorer, alla hette Eva-dator, Martindator osv. De flesta hade låst sina datorer, men en hade sin helt öppen. Jag kunde se allt den hade i utforskaren. Men naturligtvis öppnade jag inga filer.

Det krävdes många mail och samtal innan de (bredbandsoperatören) fick ordning på det hela.

 

Förvissa dig om att du har lösenord till kontot på datorn och inga filer/dokument delade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, ska kontakta Bredbandsbolaget. Det har till kommit ytterligare datornamn. De kan indelas i 2 kategorier när jag klickar med höger på dem: 1) några får jag Egenskaper på dem och då står det bl a Modell: Windows media player sharing , modellnummer 12, IPadress typ 84.345.91......  I samma kategori står det samma info utom IPnummer som ser ut typ fe80:c745::2d....... 2) Den andra kategorin, bl a en dator med namnet DFt00803Rc3...., ger inte samma info när jag klickar med höger, utan står det Anslut med anslutning till fjärrskrivbordet, skapa genväg etc, men visar inte Egenskaper som kategori 1). Bör nämnas att jag inte kommer, och det vill jag absolut INTE, in i någon av datorerna. När jag klickar med vänster på några kommer dialogrutan om anv.namn och lös.ord, på andra kommer alltid Windows media playersida med Bibliotek, Spellistor etc. Till vänster om ett album i Wmp-sida såg jag 5, inte alla, av datorerna som finns finns under Nätverk:      

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan prova att ändra namn på Arbetsgrupp. Klicka på Start. Högerklicka på Dator och sedan Egenskaper. Klicka på Ändra inställningar. I rutan som kommer upp, klicka på Ändra och skriv in ett nytt namn på Arbetsgrupp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Nej, alternativet "öppna som administratör" finns inte när jag klickar med höger.

 

2)Har ingen router. Anslutningen är direkt, dvs via en sladd som kommer utifrån till lägenheten. Så är det i alla lägenheter i föreningen. Har bara en dator. Har F-secure som  skyddsprogram och det programmet använder sig av Windows brandvägg. Har kollat och den är inställd på privata nätverk ( hem- eller arbetsplatsnätverk ).

Det ska vara inställt på publikt nätverk eftersom du inte har en router. Med inställningen privat nätverk försöker Windows skapa ett lokalt nätverk med alla andra i huset.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...