Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Saab 9-5 trimmad med Steg 1


Gäst

Rekommendera Poster

Hej!

 

Saabar är roliga! Jag trimmade min 15 år gamla 9-5:a med steg 1 från en välrenommerad firma igår. En kabel mellan apparaten jag köpte och OBD2-uttaget i bilen och efter 25 min var bilens mjukvara uppdaterad från 280 Nm och 170 hk till 380 Nm och 235 hk. Laddtrycket från 0,5 bar till hela 1,1 bar. Det kostade en del men det var väl använda pengar tycker jag själv för nu går bilen som ett skott! :)

 

http://1drv.ms/1BnLOVR

Video från 130 - 200 där jag släppte på gasen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, häftigt! Bra med rejält vridmoment när man skall köra om tex en buss... :P

Pressa den inte för hårt och för länge bara, så du inte råkar ut för ett dyrt haveri...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, häftigt! Bra med rejält vridmoment när man skall köra om tex en buss... :P

Pressa den inte för hårt och för länge bara, så du inte råkar ut för ett dyrt haveri...

 

Jag pressar bara ibland. Det är kul att veta att kraften finns där. Videon spelade jag in igår mest för min egen skull men tänkte att vridmomentet i de hastigheterna är imponerande så andra kanske också ville se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Saabar är roliga! Jag trimmade min 15 år gamla 9-5:a med steg 1 från en välrenommerad firma igår. En kabel mellan apparaten jag köpte och OBD2-uttaget i bilen och efter 25 min var bilens mjukvara uppdaterad från 280 Nm och 170 hk till 380 Nm och 235 hk. Laddtrycket från 0,5 bar till hela 1,1 bar. Det kostade en del men det var väl använda pengar tycker jag själv för nu går bilen som ett skott! :)

 

http://1drv.ms/1BnLOVR

Video från 130 - 200 där jag släppte på gasen.

Jag skulle inte villa möta dig i trafiken. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Saabar är roliga! Jag trimmade min 15 år gamla 9-5:a med steg 1 från en välrenommerad firma igår. En kabel mellan apparaten jag köpte och OBD2-uttaget i bilen och efter 25 min var bilens mjukvara uppdaterad från 280 Nm och 170 hk till 380 Nm och 235 hk. Laddtrycket från 0,5 bar till hela 1,1 bar. Det kostade en del men det var väl använda pengar tycker jag själv för nu går bilen som ett skott! :)

 

http://1drv.ms/1BnLOVR

Video från 130 - 200 där jag släppte på gasen.

Jag har själv haft ett 20-tal Saabar. Allt ifrån gamla 92, 93, 96 (V4) 95 (kombi), 99, 900, 9000 till 9-5. SAAB är faktiskt min absoluta favoritbil.   :thumbsup:

 

Men några saker i ditt inlägg fick mig att fundera. Du skriver att bilen är 15 år gammal och 170 hk/280 Nm som original. Då är det en 2,3t du har. Men 170 hk är väl fel. Motorn gav väl 185 hk i originalutförande.

 

Förutsatt att du har betalat för mjukvaran så måste jag nog säga att jag personligen inte skulle lägga ner dom slantarna på en gammal 9-5 från 1999. Då måste ju mjukvaran kosta mer än vad bilen är värd.

 

SAAB 9-3 och 9-5 är troligen den enklaste bilen som finns på marknaden att mjukvarutrimma och troligen också den mest tacksammaste bilen.    :)    Det finns dom på GARAGET.ORG som visar upp både 9-3 och 9-5 med över 500 hk men då krävs naturligtvis lite mer än bara mjukvara.

 

En sak du bör tänka på när du trimmar en så pass gammal bil är att kopplingen lär gå som ett brev på posten om det är originalgrejer. Får du dit en hårdare tryckplatta och förstärkta lameller kommer nästa problem - växellådan. Om du inte hinner skjuta sönder kolvarna i motorn först. Skulle även lådan och motorn vara förstärkta kommer problemet med drivaxlarna.

Men den svagaste punkten är nog kolvar och stakar. Sen har vi turbon. Den håller inte för det heller. Inte i längden i vart fall. Så jag råder dig till att köra med ägg under högerfoten.

 

Om du vill ha en gammal billig SAAB med bra tryck under huven så satsa hellre på en B234 botten från 9000. Med T7 toppen. Sen en 19T på det. Större intercooler. Andra spridare, 875cc siemens deka.

Beroende på hur mycket vrid du vill plocka ut så rekommenderar jag en ny 240mm 9-5 AERO lamell ihop med en Sachs Performance tryckplatta. Alternativt mera budget, original tryckplatta med 6 puckad sinterlamell.

 

Kolla gärna in SAAB TURBO CLUB för mer info om hur du trimmar en SAAB.  :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är också på gång framöver att göra samma sak, men då gäller det en 9-3 ss på idag dryga 170 hk, den är redan pigg idag, men vill åt vridmomentet.

 

Ska eventuellt gör det på vår 9-5 combi också, men det får vänta ett tag till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men saab har alltid haft fördelen motormässigt att dom är tillverkade med stor ytterrock, klarar dessa manövrar utan att ta skada, så länge man håller sig till original och låter experterna hålla på.

 

Men visst, lägga in steg1 kan man göra själv, fördelen är att man kan backa tillbaka till original, vid behov.

Kör man steg2 och mera,så måste man uppdatera till komponenterna som hör till, annars kan det bli kostsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv haft ett 20-tal Saabar. Allt ifrån gamla 92, 93, 96 (V4) 95 (kombi), 99, 900, 9000 till 9-5. SAAB är faktiskt min absoluta favoritbil. :thumbsup:

 

Men några saker i ditt inlägg fick mig att fundera. Du skriver att bilen är 15 år gammal och 170 hk/280 Nm som original. Då är det en 2,3t du har. Men 170 hk är väl fel. Motorn gav väl 185 hk i originalutförande.

 

Förutsatt att du har betalat för mjukvaran så måste jag nog säga att jag personligen inte skulle lägga ner dom slantarna på en gammal 9-5 från 1999. Då måste ju mjukvaran kosta mer än vad bilen är värd.

 

SAAB 9-3 och 9-5 är troligen den enklaste bilen som finns på marknaden att mjukvarutrimma och troligen också den mest tacksammaste bilen. :) Det finns dom på GARAGET.ORG som visar upp både 9-3 och 9-5 med över 500 hk men då krävs naturligtvis lite mer än bara mjukvara.

 

En sak du bör tänka på när du trimmar en så pass gammal bil är att kopplingen lär gå som ett brev på posten om det är originalgrejer. Får du dit en hårdare tryckplatta och förstärkta lameller kommer nästa problem - växellådan. Om du inte hinner skjuta sönder kolvarna i motorn först. Skulle även lådan och motorn vara förstärkta kommer problemet med drivaxlarna.

Men den svagaste punkten är nog kolvar och stakar. Sen har vi turbon. Den håller inte för det heller. Inte i längden i vart fall. Så jag råder dig till att köra med ägg under högerfoten.

 

Om du vill ha en gammal billig SAAB med bra tryck under huven så satsa hellre på en B234 botten från 9000. Med T7 toppen. Sen en 19T på det. Större intercooler. Andra spridare, 875cc siemens deka.

Beroende på hur mycket vrid du vill plocka ut så rekommenderar jag en ny 240mm 9-5 AERO lamell ihop med en Sachs Performance tryckplatta. Alternativt mera budget, original tryckplatta med 6 puckad sinterlamell.

 

Kolla gärna in SAAB TURBO CLUB för mer info om hur du trimmar en SAAB. :thumbsup:

Saabturboclub finns jag redan hos. Bosse99 heter jag där. Bilen köpte jag billigt för någon månad sedan just för att turboaggregatet var på väg att lägga av, turbon har jag bytt och bilen har automatlåda. Jo bilen är en 2,3t med 170 hk som original vilket de första årsmodellerna hade. Årsmodell kvittar ju om bilen är i gott skick och en försäljning inte är aktuell på många år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte villa möta dig i trafiken. =)

 

Ingen mötte mig denna morgonen kl 04:40 på E22. Bara jag på vägen åt båda hållen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen - så är det bra mycket bättre att ha rejält med pulver under huven för att göra säkra omkörningar.

Att somliga, dom flesta faktiskt, knappt har vett att hålla avstånd i trafiken eller ens vara tydlig med sina manövrar med att använda blinkers ja detta är bra mycket mer trafikfarligt och borde hellre stävjas.

 

Just detta med att hålla avstånd! Grrr.

Jag kan inte med ord beskriva min frustration över i princip samtliga bilförare i detta land, som på fullt allvar kör som om det vore sommar-väglag och inte fattar att man måste hålla ett längre avstånd till framförvarande fordon.

 

Varför skall det vara så svårt att förstå att på vinterhalvåret kan bromssträckan vara mer än tre-dubbla?

Säg mig en enda bilförare som tror att hon/han är bra på att hantera ett tillbud med tex. vilt, på en vägsträcka med eller utan tät trafik och jag skall svara på detta!

 

Jag kör personligen varje vecka c:a 60 mil varav 50 mil är genom områden med mycket vilt; älg, ren, björn, rådjur, och annat småkrafs såsom räv, hare, grävling etc. etc.
Varje gång är jag glad att slippa se nåt av dessa, inte minst är det en chans på 1/5 att jag kommer att köra på något.

Jag ser varje vecka minst ett vilt efter vägen - levande eller trafikdödat.
Follk som inte fattar att man måste hålla avståndet i trafiken, ja dom är i mina ögon lika ansvariga för dom svåra trafikolyckor som sker.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig flugfiskaren, speciellt när det nu på många ställen i landet ligger runt 0 -strecket i temperatur..

Rätt var det är, så blir det lokala tillfrysningar som kanske inte syns, men känns när det är försent.

Men dom flesta tänker, har dubbdäck på, så då är det bara att köra, som om det vore sommar och torrt.

Och så är det ju mörkt tidigt.

Och tänker man vidare, statistiskt, så är ju också var tredje bilförare påverkad av något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
  • 1 month later...
elektronikfreak

SAAB sägs vara den absolut lättaste bilen att chiptrimma. Får jag vara så nyfiken och fråga vem den välrenommerade firman är som har försett dig med mjukvaran?

 

Har själv en 2.0t kombi av samma årsmodell (1999) som bara gått lite drygt 17.500 mil och som går igenom SBP varje år helt felfritt sedan jag köpte den 2011.

 

Här är en bild på pärlan: http://www.ephotobay.com/image/saab-95.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...