Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Arbetstidslagen om övertid och om företaget har möjlighet att bjuda på en lunchmacka då?


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag arbetar på ett företag där man är stenhård på om hur många dagar i veckan man tillåts arbeta.

Detta exempel:.

 

Min ordinarie arbetstid är 7-15:30 med 30min.lunch  mån-fred (flextid 6:30-8:30 och 15:00-18:00) kollektivavtal Unionen, Metall, Ledarna.

Vid tex. övertid på en lördag så får vi inte samtidigt arbeta söndag, eftersom företaget då måste ge oss en dags ledighet senast fredag följande vecka.

Från en tidigare arbetsgivare var detta aldrig ett problem om man tog ut övertidsersättningen mot kompledighet - oavsett när man gjorde detta.

 

1. Vad gäller egentligen, kan man och får man arbeta övertid, utan att arbetsgivaren måste ge en ledighet en dag följande vecka?

Tycker det verkar luddigt om detta i Arbetstidslagen: http://www.av.se/%28X%281%29S%28n02b5r2vd4oxubhdwiq4ckjk%29%29/lagochratt/atl/index.aspx?AspxAutoDetectCookieSupport=1

om man samtligt tar ut övertidsersättningen mot kompledighet.

Samt Unionens tolkning http://www.unionen.se/rad-och-stod/arbetstidslagen

 

2. Får företaget då bjuda på en landgång utan att detta är skattepliktigt och således att företaget måste betala arbetsgivaravgifter och ja, etc. Det är i varje fall deras policy numera ang. detta och därför avskaffat.

Hos  tidigare arbetsgivare var aldrig detta ett problem; företaget stod alltid för en sk. lunch-macka vid planerad övertid på tex. en lördag.

 

Skall tillägga att företaget alltid står för gratis kaffe, te, micro, värmeskåp, kyl o frys, diskmaskiner, frukt (stora fruktskålar varje dag) och motorvärmare utan löneavdrag,

Dock måste vi flexa ut Rast när vi går på fika, dom som röker, som alltså sker på egen tid.

Ja, där är det rätt, ni som tror att "fika" är en rättighet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du har nära hem eftersom du orkar svara på så mycket inlägg i detta förum. Det är dock Cecilia som svarar på de flesta inlägg som gäller felmeddelanden där olika personer skickar in logg-filer med HijackThis eller Frst. Att läsa och  tolka såna loggar kräver ju en hel del koncetration. Jag förstår dem inte alls.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt sådant här regleras oftast lokalt.

Men grunderna när det gäller arbetstider och sådant, är alltid som du själv säger, Arbetstidslagen som styr, men vissa bitar kan styras om lokalt ändå, genom lokala förhandlingar.

 

Övertidsreglerna gjordes om för några år sedan, och gör det idag mera möjligt att skjuta något på, när det gäller när veckovilan "72 tim" man måste ha, kan påbörjas.

 

Företaget får visst bjuda på en smörgås, och lättare dryck vid sådan extra övertid, detta styrs av hur mycket det får kosta, summan har jag inte just nu, men det brukar finnas ett trivselkonto för detta, som också betalar för just gratis kaffe, frukt och sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...