Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Iphone 5-uppdateringsblockering


Mållgan

Rekommendera Poster

Vid uppdateringen av OS till min iPhone5  under förmiddagen tog uppdateringsproceduren stopp och skärmen visade bara en gråvit yta. Apparaten kunde inte stängas av på sedvanligt sätt utan det blev en "nödavstängning" genom att samtidigt hålla i de två knapparna (avstängningsknappen och den nedanför displayen). När telefonen då startade visade displayen en bild som föreställer anslutningskabeln och en pil som pekar från kabeln upp mot en iTunes-symbol, vilket torde innebära en uppmaning att ansluta telefonen till iTunes via kabel.

 

Sagt och gjort. Kabelanslutning till datorns USB-port och start av iTunes där jag valde "uppdatering av programvara". Programvaran laddades hem men därefter kunde inte iTunes hitta den USB-anslutna Iphonen. Beskedet kom:

 

iphone-enhetenn "iPhone" kunde inte uppdateras. Ett okänt fel uppstod (27)

 

I Itunes visas inte heller iPhonen som enhet under "Arkiv". Om enheten hade identifierats där kunde jag ju möjligen först kunnat säkerhetskopiera iPhonens  innehåll till datorn  innan jag fabriksåterställer men det går ju inte nu. Det går ju heller inte att återställa med en säkerhetskopia som jag skapat tidigare och sparat på datorns hårddisk, eftersom Itunes inte identifierar iPhonen. Säkerhetskopian är tyvärr också ett antal månader gammal.

 

Alternativet fabriksåterställning finns ju i iTunes men då nollställs ju allt i telefonen. Efter fabriksåterställning kan jag ju säkerhetskopiera tillbaka med den några månader gamla säkerhetsfilen men, som sagt, då förlorar jag ju bl a de bilder som tillkommit i kameran under de senaste månaderna. 

 

Någon med förslag till t ex hur iTunes ska kunna identifiera iPhonen?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kontaktar i morgon iFON på den ort där jag bor och ber dem plocka ut batteriet och sedan sätta tillbaka det ("norsk reset") så får jag se om det hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag besökte idag företagen Grafit och iFON som båda förklarade att enda lösningen var en fabriksåterställning när proceduren hade gått så långt. Jag gjorde det och kopierade sedan tillbaka en backup från april. Detta innebar att bl a bilder,som jag ännu inte hade kopierat till datorn, gick förlorade. Jag försökte att med recoveryprogrammet EaseUSMobiSaver 4.6 Free återskapa de bilder som lagrats i telefonen efter aprildatumet men det fanns inga. Det bör väl betyda att fabriksåterställningen rensar minnet totalt. 

Nu blir det att säkerhetskopiera både iPhonen och Ipaden lika flitig som jag gör med datorerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det dök upp en irritation efter att jag började använda telefonen igen. När jag använder kameran dyker bilderna upp i kamerans mapp "Bilder" men när jag USB-ansluter kameran till datorn och öppnar kameraminnets mappar,så finns inte bilderna där i någon mapp. Bara de "återställda" bilderna från april och tidigare finns där. How come?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Funkar nu (av någon anledning som jag inte begriper)." 

 

Men nu funkar det plötsligt inte. Nu mailar jag istället bilderna, ej komprimerade, från iPhonen till min epostadress och öppnar och sparar därefter bilderna i datorn. 

 

Jag aktiverade också iCloud i iPhonen för att låta bilderna säkerhetssparas i iCloud men det höll på att sluta med haveri i telefonen (igen), Nu har jag stängt av "säkerhetskopiera" i iCloud och telefonen ser ut att funka som den ska igen. Förmodligen beror eländet på min inkompetens i genren.

Det blir att fortsätta med säkerhetskopiering till datorns hårddisk med iTunes men nu mycket frekvent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...