Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Borde man använda VPN?


.M

Rekommendera Poster

Jag tänkte ge mig ut och resa lite och kommer antagligen koppla upp mig mot vissa publika wiffi heta punkter på flygplatser och tågstationer och liknande.

 

Läste någonstans att man borde använda VPN om man använder publika anslutningar. Så har någon tips på en bra VPN-tjänst jag kan använda i så fall? Och eftersom jag använder Windows Phone så kan jag inte använda F-Secure Freedome eller Avasts tjänst. Så dom går bort direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Jag tänkte ge mig ut och resa lite och kommer antagligen koppla upp mig mot vissa publika wiffi heta punkter på flygplatser och tågstationer och liknande.

 

Läste någonstans att man borde använda VPN om man använder publika anslutningar. Så har någon tips på en bra VPN-tjänst jag kan använda i så fall? Och eftersom jag använder Windows Phone så kan jag inte använda F-Secure Freedome eller Avasts tjänst. Så dom går bort direkt.

 

 

Den här ska vara bra. Du får prova den gratis i 3 dagar om du skicka ett mail till dom. http://www.purevpn.com/

Bump eller ej...

 

Jag anser ämnet relevant och enligt sökning är ni 2 de enda som nämnt ämnet i hela forumet hittills därav  lånar jag er döda tråd.

Tänker nog köpa Freedome  (F-SECURE)  för 5 enheter då det ska fungera såväl för   IOS, Android ,Windows  mfl  är det verkligen lovande.

 

 

Vad jag kunnat utläsa är det följande:

 

-främst VPN-tjänst där man accessar F-secures  privata nätverk direkt på applikationsnivå (?)  

jag antar det är en webbläsare, eller  när krypteras trafiken så att säga? 

 

- Anonymitet och skydd mot nätfiske, annonser,spårning mfl samt möjlighet välja virtuell plats (hoppa mellan svenska,amerikanska servrar osv)

 

- viss skydd mot virus ?  antagligen all typ av nätverkstrafik analyseras, frågan är hur app-specifika grejjer hanteras?

 

 

Fördelar:

Säkerheten, trygghet, att man kan stänga/av på tjänsten  smidigt också vilket jag tror är ypperligt när man i hemmamiljö inte vill

sega ner trafiken utan vill ha bästa möjliga kompabilitet. Men när man är ute, publika Wifi mm så kör man F secure.  Laptops, mobiltelefoner mm 

 

 

 

Nackdelar.

Ska tydligen försvåra en del tjänster, typ Google mail, hotmail  anser din anslutning som osäker eller konstig*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Update:

Jag är nu beta-testare av F secures  vpn-lösning.
All trafik  från min enhet går via deras vpn-tunnlar och via säkra servrar och jag har redan efter
2 dagar:


7892 spårningsförsök
2 skadliga webbsidor blockerade
1,2 GB trafik.

Man kan även välja geografiska platser.
Testat sverige, bryssel mfl  och  whatismyip  blir grundlurat varenda gång.

Rekommenderas.


Hehe, jasså vad hackar du då? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har freedome I bruk, främst för att kunna se Sveriges TV4 ifall man missat något. En kul grej när jag skulle köpa tjänsten var att på svenska f-secure kostade det 465skr eller ca 50€, på finska sidan kostade det 59,95€ och jag köpte det på .com för ca 36€ för tre maskiner. Fungerar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
minisandra

Jag använder egentligen bara en gratis VPN tjänst när jag är utomlands om jag vill kunna streama svensk TV etc, hur pass säkert det är det vet jag inte..!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...