Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min dator hänger sig.


malu66

Rekommendera Poster

En till tre gånger om dagen hänger sig min dator och måste stängas av och på igen. C+A+D går inte, datorn är helt död. Det kan hända när som helst under dagen och lyssnar jag på musik eller film blir det också ett skrapande högt ljud. Men ibland kan det gå en hel dag utan problem.

 

 Jag är rätt noga med att kolla drivrutiner (till det jag kan-alltså grafikortet) och använder w7 "diskrensning" och även ccleaner. Brukar defragmentera en gång i månaden. Kan tillägga att datorn inte är dammig invändigt.

 

Finns det inte någon logg man kan söka i?

Har W7, geforce gtx570, asus p8z77.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under rubriken FEL hittar jag Händelse-id :6008 Eventlog och en massa datum från början av juli, under rubriken "Den senaste avstängningen av datorn vid 19:29:33 den 28/10 skedde oväntat". Vilket verkar stämma med när jag sist fick starta om. Samma text under alla händelserna (utom datum och tid då).

Kan man få ut något av detta?

 

 

6008 står väl bara för "oväntad avstängning"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Kan vara olika orsaker, en drivrutin som spökar, korrupt fil osv..

 

Finns det någon gul eller röd symbol vid någon enhet i Enhetshanteraren som indikerar problem med just den enheten?

Citat:

  • Öppna Enhetshanteraren genom att klicka på Start-knappen 4f6cbd09-148c-4dd8-b1f2-48f232a2fd33_818, Kontrollpanelen, System och säkerhet och sedan på Enhetshanteraren under System. 18abb370-ac1e-4b6b-b663-e028a75bf05b_48. Om du uppmanas att ange administratörslösenord eller bekräftelse, följer du uppmaningen.

Det kan tyda på en drivrutin som inte fungerar och kraschar systemet.

Har du varit inne på tillverkarens supportsida och hämtat hem dom senaste drivrutinerna för just din modell?

 

Ladda hem Nirsoft BlueScreenView Nedladdningslänken är längst ned på sidan (flera språk).

Den läser in den minnesdumpfilen som skapas vid Bluescreen och då kan det komma upp lite mer info om vad som krånglar.
Se här för mer info hur man ställer in så minnesdump-filen skapas (om den inte redan är satt): http://eforum.idg.se...ost__p__1561453

Starta programmet BlueScreenView och om det finns en dumpfil så kommer error coder etc. upp.
Finns det flera så klicka så den översta (senaste) är markerad.

Du kan också dubbelklicka så kommer en ruta upp. Du kan ju lägga upp skärmklipp av endast den rutan. Använd Skärmklippverktyget/Snipping Tool i Vista/Windows 7.

Koden som egentligen är intressant där heter Bug Check Code samt Parameter 1.

Ta en skärmdump eller skriv av ev. fel (error) kod - Förutsatt att datumet och klockslaget stämmer och att det verkligen skapats en sådan.

Har du gjort något speciellt nyligen förutom det du skrivit ex. installerat någon ny programvara/hårdvara etc?
Så blir det lättare för den som ev. skall försöka hjälpa dig.

 

Ps. jag har inte felsökt på just din specifika kod du uppgav, bara för att vara tydlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under rubriken FEL hittar jag Händelse-id :6008 Eventlog och en massa datum från början av juli, under rubriken "Den senaste avstängningen av datorn vid 19:29:33 den 28/10 skedde oväntat". Vilket verkar stämma med när jag sist fick starta om. Samma text under alla händelserna (utom datum och tid då).

Kan man få ut något av detta?

 

 

6008 står väl bara för "oväntad avstängning"?

Du måste se om det finns annat än som varningar eller information precis innan 6008-felet.

 

Flyfisherman har ställt utmärkta frågor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat Enhetshanteraren men det fanns inga symboler alls. Gjorde en uppdatering av cpu och chipset osv, däremot var Nirsoft BSV något jag måste klura på ett tag till. Ska även försöka mig på hur loggen fungerar. Klurar ett tag till. Tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det underlättar om du talar om varje steg du följt, i dom tips du fått och dom frågor som ställts.

Var hellre övertydlig med info.

 

Tex.

Har du gjort något speciellt nyligen förutom det du skrivit ex. installerat någon ny programvara/hårdvara etc?

 

Och har du uppdaterat drivrutinerna, för allt inkl. grafik och moderkort?

Uppdaterat CPU säger inget och jag vet inte ens vad det betyder....

Är du osäker, så bara fråga.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillbaka! :wub:

 

Jo jag har uppdaterad moderkort och grafikkortet.

 

I Enhetshanteraren fanns inga varningsymboler.

 

Nirsoft laddade jag ner men kunde av någon anledning inte öppna upp, om det ska öppnas upp som ett vanligt program.

 

Jag har inte installerat några nya program.

 

Jag gick in i Asus Bios Ez Mode och där finns 3 mätare varav den högra stod på rött. I handboken som följde med kallas den för "Asus Optimal Mode". På bilden i handboken står den iofs också på rött. Märkligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...