Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

salutologen

Rekommendera Poster

Nu plötsligt  kan jag inte köra  You Tube klipp. Fönstret blir bara svart och högst upp i vänstra hörnet  finns ett X i rutan.

Längst ner på skärmen står det- "Den här webbsidan vill köra följande tillägg: Adobe Flash Player från Adobe Systems Incorporated".

Även får jag frågan "Tillåt" och där väljer jag "Tillåt för alla webbplatser". Inget hjälper emellertid.

Även har jag fortsatt med att installera programmet från Adobes hemsida.

Trots alla ovan åtgärder kvarstår mitt ursprungliga problem med samma X högst upp till vänster i fönstret och samma text längst ner i fönstret.

Hur gör man för att åter kunna få se You Tube klipp etc?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att det gäller Internet Explorer. Det brukar uppstå efter att man har installerat senaste versionen av BankID. Gäller det dig också?

 

Vilken version av Internet Explorer och Windows har du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!!

Äntligen ett tips som kan stämma. Även jag installerade BankID i samma veva.

Jag har "Internet Explore 11" och Window 7.

Vad finns det för  lösningar på problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak :)

 

Ta en punkt i taget. Om du ändrar något, avsluta Internet Explorer och starta sen igen för att testa. Förutom om det gäller punkt 3, där det inte räcker med att bara starta om Internet Explorer utan du måste starta om datorn efter varje ändring.

 

1. Kugghjulet - Säkerhet

Se till att det inte är en bock framför ActiveX-filtrering

 

2. Kugghjulet - Hantera tillägg

Se till att det står "aktiverat" eller liknande för Flash Player.

 

3. Kugghjulet - Internetalternativ - Avancerat

I kategorin Säkerhet finns ett eller två val som heter något med kernelläge. Pröva med olika inställningar där.

 

4. Installera version 5 av BankID i stället för version 6.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sägs nu på olika forum att problemet löses om man laddar ner senaste Windowsuppdateringarna. Så gjorde det också för mej med Windows 8.1.Den uppdaterar även Flash villket inte görs för Windows 7.Det finns alltså en möjlighet att det är flashuppdateringen som löste problemet,så uppdatera även Flash.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

Jag har gått igenom punkterna 1 och 2 men tvekade vid punkt 3 som handlar om att ändra "kernelläge" som jag blev osäker inför. Först har jag sökt Nordea för att höra om deras uppfattning när det gäller om deras BankID kan vara problemet och om hur jag istället kan installera BankID 5. Ännu har jag inte fått något svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ju Windows 7 och som uppdaterar sig automatiskt. Fast Flash har jag ett par gånger uppdaterat manuellt utan att mitt problem har löst sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

Jag har gått igenom punkterna 1 och 2 men tvekade vid punkt 3 som handlar om att ändra "kernelläge" som jag blev osäker inför. Först har jag sökt Nordea för att höra om deras uppfattning när det gäller om deras BankID kan vara problemet och om hur jag istället kan installera BankID 5. Ännu har jag inte fått något svar.

Från en PDF-fil på BankID:s webbplats:

Kända avvikelser, BankID säkerhetsprogram 6.1.0 för Windows

...

Kända problem i BankID säkerhetsprogram (BISP):

...

Efter uppdatering från BISP 5.0 till BISP 5.1 kan en gul varningsdialog visas i Internet Explorer för användare som väljer 64-bit-varianten (i

IE10/11: Utökat kernelläge eller Utökat kernelläge för 64-bitsprocesser) när BankID används på en webbplats. Användaren behöver klickar

"Tillåt" eller "Tillåt för alla webbplatser" för att BankID ska fungera som vanligt.

...

Flera antivirusprogram har en funktion för avancerad analys av program som körs. I vissa fall kan dessa program varna vid första start av BISP,

eller till och med få BISP att avbrytas och visa en dialog enligt nedan. En tillfällig lösning i händelse av hinder är att ändra inställningen i

säkerhetsprogrammet (t.ex. konfigurationen av DeepGuard i F-secure) och prova igen eller, om det inte går att lösa, tillfälligt återgå till en äldre

version av BISP.

Ett fåtal användare haft problemet med olika produkter från F-secure, Telia säker surf, Avast, AVG och Symantec.

...

http://www.bankid.com/Global/wwwbankidcom/RP/K%C3%A4nda%20avvikelser%20i%20BankID%20s%C3%A4kerhetsprogram%206.pdf
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit i kontakt med Nordeas It-support om problemet med deras Bank-Id. Där hade man tidigare inte hört talas om problemet.

Efter mycket om och men har jag nu prövat  Google Chrome  istället för Internet Explore och då fungerade Flash Player med YouTube etc.

Kan ändå Bank-ID vara problemet eller vad är det grundläggand problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker inte peka ut någon men problemet började när BankID version 6 kom ut och endast i Internet Explorer 10 och 11.

 

Något underligt att Nordea inte är bekant med de problem som BankID själva rapporterar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia!!!

Nu har jag också prövat din punkt 3 ovan och satt en bock framför "Aktivera utökat Kernnelläge".

Efter att ha startat om datorn verkar mitt problem delvis vara löst och jag kan åter se YouTube-filmer etc. Däremot inte en och annan illustration på en del hemsidor som exv på  "Fondmarknaden" etc.

 

När det gäller din punkt 1 ovan så gjorde jag emellertid efter ett annat tips tvärt om och satte istället dit en bock framför "Active X-filtrering" och även det löste som ovan delvis problemet och gav mig möjligheter till att se YouTube filmer etc.

Vilken av ovan åtgärder jag ska välja och vad respektive åtgärd förövrigt medför har jag däremot ingen aning om. Har Du några ideer och förslag i frågan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak :)

 

Att ha valt ActiveX-filtrering ger bättre säkerhet, men det orsakar problem då och då. För övrigt vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...