Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förbättra VHS-videokvalitet-samma fil i flera timelinespår


Mållgan

Rekommendera Poster

 

Jag använder numera Magix Movie Edit Pro 2014 Plus för redigering av både gamla VHS-filmer, som jag har överfört till avi-filer, och nya mts-filer. För att förbättra kvaliteten (skärpa, färg osv) använder jag ibland först Virtual Dub och Virtual Dubfilter på avi-filerna, och de verktyg som Magix har. igår när jag skulle redigera en gammal "VHS-avi"-fil i Magix, drabbades jag plötsligt av en vild ide innebärande att jag drog den importerade avifilen till flera timelinespår så att filerna blev "lager på lager". När jag därefter spelar  upp filmen i Magix spelas således, inbillar jag mig, alla spåren upp samtidigt och eftersom de är identiskt lika, blir det samma upplevelse som att spela upp ett enda spår. Jag är förmodligen ute och cyklar när jag påstår att jag inbillar mig att skärpan är bättre än när jag låter timelinen bara innehålla ett spår med avi-filen. Är detta en illusion som förorsakas av min förhoppning eller blir faktiskt skärpan bättre om t ex fem identiska filer spelas upp tillsammans på detta sätt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det torde vara en illusion.

Kvaliteten kan man inte förbättra, men man kan lägga på filter för att reducera  brus och ändra på kontrast m m 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...