Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ett problem med hårddisken upptäcktes...


Wilhelm

Rekommendera Poster

Den här rutan bara poppade upp på skärmen i morse. Datorn hade varit på hela natten så jag stängde av den och hoppades att den bara var överhettad eller nåt sånt.

När jag startar den igen så kommer samma skärm som när man nyss har byggt en dator (vet inte vad den heter) för att sedan komma in i bios.

När jag kommer in i windows igen kommer samma ruta upp igen. Vad ska jag göra? Det är min andra hårddisk, alltså inte den med windows och det går problemfritt att kolla på innehållet och öppna program på hårddsiken.

 

post-128281-0-62801000-1411894215_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om det går att kolla innehållet på hårddisken så kan den ha fått ett par dåliga sektorer och sådana brukar sprida sig så det blir fler, vilket leder till att vissa filer kommer att bli oläsliga.

 

Det första du ska göra är att se till att ha säkerhetskopior på allt viktigt på hårddisken och använd disken så lite som möjligt innan det är gjort.

 

När säkerhetskopiorna är gjorda kan du börja undersöka om felmeddelandet stämmer med hjälp av olika program som du kan få tips om här när det är aktuellt. Eftersom undersökningarna sliter på en dålig hårddisk är det viktigt att ta det i den ordningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om det går att kolla innehållet på hårddisken så kan den ha fått ett par dåliga sektorer och sådana brukar sprida sig så det blir fler, vilket leder till att vissa filer kommer att bli oläsliga.

 

Det första du ska göra är att se till att ha säkerhetskopior på allt viktigt på hårddisken och använd disken så lite som möjligt innan det är gjort.

 

När säkerhetskopiorna är gjorda kan du börja undersöka om felmeddelandet stämmer med hjälp av olika program som du kan få tips om här när det är aktuellt. Eftersom undersökningarna sliter på en dålig hårddisk är det viktigt att ta det i den ordningen.

Nu har jag säkerhetskopierat det viktigaste och gjort några tester. Advanced System Care och windows egen undersökning visar inga fel. Enda felrapporten jag har fått är från en S.M.A.R.T undersökning med HDDScan och den rapporten har jag bifogat.

 

ST31000524AS-6VPJDL73-SMART_mht.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag säkerhetskopierat det viktigaste och gjort några tester. Advanced System Care och windows egen undersökning visar inga fel. Enda felrapporten jag har fått är från en S.M.A.R.T undersökning med HDDScan och den rapporten har jag bifogat.

Laddar upp felrapporten som bild för att göra enklare att se den.

Skärmklipp.PNG

 

Eftersom det är en disk från Seagate rekommenderar jag att du kör deras testprogram:

http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/170511en?language=en_US

http://www.seagate.com/support/downloads/seatools/

 

Men det ser inte bra ut med många omflyttade sektorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, efter att ha kört seatools får jag detta: post-128281-0-90602900-1412006507_thumb.png Är det dags att beställa en ny hårddisk? Chkdsk i kommandotolken ger inga fel förresten. Tips på hårddiskar som inte är för dyra? Är denna bra?: http://www.inet.se/produkt/4304004/1tb-seagate-desktop-hdd-7200rpm-64mb eller 2 tb versionen av samma jag har inte bestämt mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom de skriver om SeaTools for DOS så kan du pröva om det programmet kan fixa något så att hårddisken kan fungera tills du fått hem en ny.

 

Gäller det en märkesdator och om datorn är yngre än tre år kan du nog reklamera datorn hos inköpsstället. Det finns en chans att du kan få disken utbytt mot en likvärdig utan kostnad. Om du har köpt hårddisken själv för mindre än tre år sen gäller samma sak.

 

När det gäller ny hårddisk så föreslår jag att du kollar efter tips här: //eforum.idg.se/forum/129-k%C3%B6pa-datortillbeh%C3%B6r-och-komponenter/

och vid behov skriver en ny tråd där så att din fråga syns bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska precis iväg för att hämta hårddisken, en fråga bara. När jag har satt över disken och för över allt inklusive program, kan jag få dessa att fungera som dem ska? Så att man kan avinstallera dem i kontrolpanelen osv. om jag sätter hårddisken på samma bokstav och sata port?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska precis iväg för att hämta hårddisken, en fråga bara. När jag har satt över disken och för över allt inklusive program, kan jag få dessa att fungera som dem ska? Så att man kan avinstallera dem i kontrolpanelen osv. om jag sätter hårddisken på samma bokstav och sata port?

 

"för över allt"?

Du behöver klona disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...