Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Excel räknar fel trots rätt formel


mariannes

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett förbryllande problem.

Har Excel version 2010 som jag köpte på Nettonet. 

Först upptäckte jag att programmet räknade konstant 3 kronor fel när jag använde mig av Autosumma funktionen.
Håller på med ett dokument (privatbruk) som har flera olika summerings staplar. Alla andra summeringar fungerar utom ett som det blir fel på hela tiden. Och nu har det framkommit att skillnaden blir större ju mer fakta som stansas in.

Jag har kontrollerat formlerna, allt visar rätt rader och celler. Ändå blir autosumman fel. 
Kan det var fel på programmet som jag har köpt? Någon som har erfarenhet av detta? Jag blir knasig för jag måste ju kontrollräkna hela tiden. Andra summeringar blir korrekta i dokumentet. Allt se lika ut i formlerna.

Vad kan det bero på, jag tror inte jag gjort något fel.

 

Mvh

Knas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror ärligt jag behöver ett exempel där det blir fel för dig.

 

Visst finns det exempel på att Excel räknat fel historiskt men det är inte något som brukar ske.

Det är inte någon form av avrundning som sker?

 

Om du gör om samma operation i en helt ny bok, uppstår samma fel då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror knappast att det är fel på programmet.

Installera LibreOffice och öppna filen i LibreOffice Calc för att se om det blir någon skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sett problem med felräkningar i på ett kalkylark med ca 50 kolumner och ca 1000 rader.

Varje rad var en värmeväxlare. I början på raden tekniska data som längd, antal rör, rördiameter osv.

Felräkningarna kom när jag dolde ett antal kolumner med tekniska data på värmeväxlare.

Och inträffade lustigt nog bara på några rader. Inte på alla.

Och försvann när jag "inte längre dolde kolumner."

Eftersom du har ett konstant fel på 3 kr så misstänker jag en dold rad eller kolumn där det står 3 kr.

Och det räcker med att halka med musen för att råka ut för nått sånt dölja en rad eller kolumn.

Upptäcks genom att gå igenom alla rader och kolumner och kolla att ingen saknas.

Typ 12356789....., Jaha 4an dold...osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Jag tror ärligt jag behöver ett exempel där det blir fel för dig.

 

Visst finns det exempel på att Excel räknat fel historiskt men det är inte något som brukar ske.

Det är inte någon form av avrundning som sker?

 

Om du gör om samma operation i en helt ny bok, uppstår samma fel då?

Hej, detta kommer ju ganska långt efter att jag frågade om detta. Jag har helt enkelt fått annat att tänka på och resor men annat.

Har inte testat göra i någon ny bok, men kan inte tänka mig att det skulle kunna påverka. 

Försökt hur många gånger som helst att göra om. Med nya blad osv....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, detta kommer ju ganska långt efter att jag frågade om detta. Jag har helt enkelt fått annat att tänka på och resor men annat.

Har inte testat göra i någon ny bok, men kan inte tänka mig att det skulle kunna påverka. 

Försökt hur många gånger som helst att göra om. Med nya blad osv....

Svårt att ge exempel eftersom det fungerar på samma dokument för övrigt, kan inte fatta detta. Det förbryllar än...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror ärligt jag behöver ett exempel där det blir fel för dig.

 

Visst finns det exempel på att Excel räknat fel historiskt men det är inte något som brukar ske.

Det är inte någon form av avrundning som sker?

 

Om du gör om samma operation i en helt ny bok, uppstår samma fel då?

Problemet är ju att i samma bok har jag allting annat rätt. Det sker endast på en beräkning. Jag för allt precis lika i ett antal beräkningar, de är inte mer än 5-6 stycken. Ingen mastodont kalkyl...

Ja, det får väl bli ett utav de många mysterier som sker...men jag kan garantera att jag hade formeln alldeles riktig....

Attans

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju att i samma bok har jag allting annat rätt. Det sker endast på en beräkning. Jag för allt precis lika i ett antal beräkningar, de är inte mer än 5-6 stycken. Ingen mastodont kalkyl...

Ja, det får väl bli ett utav de många mysterier som sker...men jag kan garantera att jag hade formeln alldeles riktig....

Attans

 

Hur skulle jag kunna skicka exempel? Det går ju inte. Jag vill knappast skicka hela filen 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifall du vill hålla det privat kan du få skicka filen direkt till mig, jag lovar att inte sprida och att radera den när vi är klara. Skicka ett PM så får du en epostadress att skicka till.

Markera/förklara exakt var i boken det blir fel och vad felet är.

 

Känns det som en bra lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just Autosumma brukar väl bli fel tills dess man ändrat ev. felaktigt talformat och därefter skrivit in nya (samma) värden i cellerna.

(Min erfarenhet av detta)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifall du vill hålla det privat kan du få skicka filen direkt till mig, jag lovar att inte sprida och att radera den när vi är klara. Skicka ett PM så får du en epostadress att skicka till.

Markera/förklara exakt var i boken det blir fel och vad felet är.

 

Känns det som en bra lösning?

Jag skall fundera på detta imorgon. Det skulle ju vara en enorm lättnad att få se var felet ligger. Det känns ändå knasigt att skicka en fil till någon man inte känner. Kanske man kunde börja med att bara skicka den sidan som felet uppträder på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just Autosumma brukar väl bli fel tills dess man ändrat ev. felaktigt talformat och därefter skrivit in nya (samma) värden i cellerna.

(Min erfarenhet av detta)

Du verkar ha erfarenhet av detta. Jag prövade allt....och jag kan inte se något som kunde vara fel. Men obviously är det något....har trots att hört att det kan finnas fel i program från vissa leverantörer även om det är en äkta Office variant

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visar du alla decimaler i summeringskolumnen?

 

Jag hade ett jätteark på jobb i storleksordningen 50 kolumner med ett antal dolda kolumner. När jag sorterade eller filtrerade tabellen arket så visade sig efter en tid så hade bara 10-20 kolumner till vänster filtrerats/sorterats. Det arket var förstört och tog en halv arbetsdag att fixa till.

 

Excel är inte felfritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skall fundera på detta imorgon. Det skulle ju vara en enorm lättnad att få se var felet ligger. Det känns ändå knasigt att skicka en fil till någon man inte känner. Kanske man kunde börja med att bara skicka den sidan som felet uppträder på.

Skicka det du vågar skicka. Om riktigt känsliga data maskera/byt ut värden.

 

Fast du har fått bra råd här ovan, det är ganska lätt att det blir lite fel i Excel och eventuella fel kan vara mycket svåra att spåra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inbyggd hjälp i Excel för att hitta beräkningsfel. Gå till Formler och välj Formelgranskning. Där finns några verktyg som är användbara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Nu har vi 2016!

 

Gåtan är inte löst. 

Nu är frågan inte så känslig längre. Egentligen var den inte då heller. Jag ska se om jag kan skicka filen för det är ju förbryllande och jag kan kanske stöta på problemet längre fram också. 

Jag försökte ju med alla medel och erkände att jag kanske gjort något fel men det hjälpte inte!

Ge mig några dagar och jag ska se om jag kan skicka filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, har felet hängt med såhär länge.

 

Om du kan anonymisera, skapa ett litet exempel underlättar alltid det.

 

Om du vill skicka den privat ta kontakt via PM till mig.

Jag tar en titt och för att se om jag kan hitta felet.

Eller ladda upp här så kan du potentiellt få hjälp av flera,

 

men som sagt, alltid enklare om du kan ge ett litet exempel och inte en full komplex bok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej,

 

Jag har stött på ett problem som på sitt sätt är relaterat till detta, fast ändå inte.

 

Jag upptäckte ett fel som verkar vara relaterat till 2010 för i 2007 fungerar det korrekt. Det var i samband med en mastodontstor budget fil som jag upptäckte felet p.g.a. värdena på sista raden inte blev som förväntat.

 

Om man:

- A1 : Skriv in 10,01

- B1 : skriv in 10

- C1 : skriv in =A1-B1 

 

Svaret blir 0,01 vilket är korrekt.

Däremot om man tar fram tillräckligt många decimaler så uppenbaras någonting annat:

 

0,00999999999999979

 

Detta förbryllar mig oerhört mycket.

Någon som har en bra idé om varför?

 

Mvh

Jim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...