Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köra Windowsprogram i Linux


Mikael63

Rekommendera Poster

Jag har ju behandlat detta i några trådar tidigare men denna gång är jag mer intresserad av att veta vilka (lämpliga) alternativ som finns.

Det finns ju några nackdelar med det jag prövat:

 

1. VMware med XP eller W7. Fördelen är att Windowsprogrammen alltid fungerar som tänkt. (kanske med undantag för ex. COM-Portar). Nackdel att en sådan maskin tar rätt mycket plats, även om man gör den minimal. behöver ju också underhållas i viss mån (Update, Antivirus mm)

 

2. Wine. Funkar skapligt/bra tillsammans med Winetricks. Dock lite handpåläggning att registrera en del filer.

 

3. CrossOver. Funkar skapligt men är nog mest tänkt för de applikationer som är "godkända" av Codeweaver.

Ingen aning hur man registrerar ex. en .dll.

 

4. (edit) Wine tillsammans med PlayOnLinux. I princip lika 2.

 

5. ??

 

osv?

 

Tips? Förslag? Annat? Kommentarer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju behandlat detta i några trådar tidigare men denna gång är jag mer intresserad av att veta vilka (lämpliga) alternativ som finns.

Det finns ju några nackdelar med det jag prövat:

 

1. VMware med XP eller W7. Fördelen är att Windowsprogrammen alltid fungerar som tänkt. (kanske med undantag för ex. COM-Portar). Nackdel att en sådan maskin tar rätt mycket plats, även om man gör den minimal. behöver ju också underhållas i viss mån (Update, Antivirus mm)

..//...

Kommentarer?

Nja jag har ju förstås upptäckt att man kan göra på två sätt när det gäller maskinen vid installation, just när det sedan gäller storleken på maskinen.

 

Det rekommenderas ju normalt att man skapar "virtual disk as a single file" särskilt om den virtuella disken är stor, så ger det bättre performance.

 

Det andra alternativet som rekommenderas för att lättare kunna flytta maskinen är att göra "Split virtual disk into multiple files".

Just detta har jag sett ger en mindre maskin av någon anledning.

 

Sedan växer den virtuella disken naturligtvis i takt med man installerar program och lägger in filer etc.

Alltså om man sätter den från början på säg 50GB så blir ju inte maskinen så stor på den fysiska disken, utan växer i takt med att man fyller på med data till max taket.

 

Jmfr. dom virtuella Mint och Ubuntu maskiner vi höll på med tex. denna gjorde jag 'Split files' på inlägg #3 http://eforum.idg.se...ost__p__1592670

Virtuella disken är satt till 15GB medan maskinen endast ligger på runt 4,5GB som den tar på host disk.

 

M.a.o. Prova med att skapa maskinens virtuella disk med "Split virtual disk into multiple files" för att på så sätt få ned storleken lite på host disk.

 

Com-portar ja, men även detta skall ju fungera i VMware maskinen, dock inte testat själv men optionerna finns där under settings har jag sett. Möjligen måste man liksom med CD/DVD eller externa USB-diskar göra en Connect - automatiskt eller manuellt?

Då kopplas dessa från på host och kopplas in på guest.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...