Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Går ej att formatera, okänt filsystem, USB 3,0


Stefan1369

Rekommendera Poster

Hej!

Första gången jag skriver till Er. Har en period använt ett 8GB USB 3 minne (inköpt på Kjell) som pausenhet i en Canal Digital senaste box. Då minnet sattes i formaterade boxen det. Då jag nu köpt en större USB enhet till inspelning i boxen, tog jag ut det gamla, och satte det i min Windows 7 dator. Windows kunde "se" enheten, men ej innehållet (en blå cirkel). Det gick ej att formatera. Försökte med det i virtuell Mageia, riktig Vista och XP, gick ej. Satte det i min gamla Dell med Windows 8, då gick det att se fyra kataloger (musik etc) samt enhetens namn, Thomson mediaplayer. Gick ej att formatera, meddelades okänt filformat. Under egenskaper diverse koder.

 

Nu har jag 2 frågor: 1) Går enheten att formatera? (och därmed att använda som USB minne ), i så fall hur Och 2) Minnesenheten har fungerat utmärkt i boxen, men kan det vara något fel på den så den därför ej kan formateras?

 

Frågorna kommer sig av att Canal Digital via kundtjänsten påstår att det är USB minnet som är felaktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar att BOXEN formaterar USB-minnet med nått linuxfilsystem (vem vill betala licensavgift till MS?)

Och Windows klarar inte läsa några andra filsystem än Windows egna filsystem.

Dessutom finns en möjlighet innehållet på minnet är krypterat för att hindra kopiering och spridande av innehållet

pga amerikanska licensregler för TVn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, har misstänkt något liknande. Canal Digital framhäver ju nu möjligheten att koppla in en disk till boxen, men nämner inget om att disken sedan är oanvändbar för annat. Deras kundtjänst ignorerade min skriftliga fråga, och då jag ringde skyllde de direkt på USB minnet med road röst. Men kan jag formatera det på något sätt i min Virtual Box Mageia?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dos kan du nog formatera minnet, det brukar vara så med disketter dom som Windows går bet på formaterar man i dos.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du öppnar diskhanteraren i Windows, kan du där radera de partitioner som finns på enheten?

Borde gå även om Windows inte känner igen formatet.

 

men som sagt, om du startar upp i DOS med hjälp av kanske Ultimate Boot Disk eller om du startar upp datorn i en linux-dist (från CD) borde det gå att lösa.

 

Borde gå att lösa i Windows med kan jag tycka men ibland kanske det inte är så enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för alla tips. Amatör som jag är, tänkte jag inte på den enklaste vägen; Windows diskverktyg, som tog det mesta. Körde sedan ( enligt How to format USB Flash drive - eHow.com ) en DOS formatering som tog det sista. Tråden avslutad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startade min Windows 7 dator med USBminnet i, då installerades någort som verkade vara drivrutiner för bild/ljud. Sedan blev den instabil och låste sig. Startade om, endast ett streck längst upp till vä, annars svart. Utan minnet i startade datorn fint. Prövade med Windows 8 datorn, som sedan fick självreparera ett tag, innan den gick igång. Så något osynligt installationsprogram från Canal Digital ligger på minnet, har ej använt det till annat än boxen innan.Kör G-Parted, som finner en okänd 1MB partition; denna parttionerar jag till FAT32, och häpp!- nu verkar det fungera, jag kan startqa maskinen med minnet i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Jag har råkat ut för precis samma sak. Kan ni beskriva lite enklare för en okunnig hur ni lyckades formatera om minnena.

Jag hittar inte något som heter diskhanteraren ens.

Med mycket vänliga hälsningar

Kristofer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte kunde läsa filsystemet i Mageia så är det inte ett linux-filsystem (ext2 - ext4) eller ett filsystem som stöds av linux. Jag rekommenderar att du kör dd if=/dev/zero of= /dev/sdX under Mageia (ersätt X med minnets bokstav, Fås fram me kommandot blkid.) Kommandot tömmer minnet helt. Nu vet jag inte hur bra du är på linux. Fråga gärna. Om blkid inte är installerat i din Mageia så kör urpmi blkid -a.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har råkat ut för precis samma sak. Kan ni beskriva lite enklare för en okunnig hur ni lyckades formatera om minnena.

Jag hittar inte något som heter diskhanteraren ens.

Med mycket vänliga hälsningar

Kristofer

Diskhanteraren:

Högerklick på Dator/Min dator - Hantera - Diskhantering i vänsterkolumnen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskhanteraren:

Högerklick på Dator/Min dator - Hantera - Diskhantering i vänsterkolumnen

 

 

Fungerar ej.

Vad är Mageia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar ej.

Vad är Mageia

På vilket sätt fungerar det inte, hittar du inte menyvalen, vägrar programmen att starta etc?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Superbra tips. Hade exakt samma problem som trådöppnaren. Fungerade utmärkt att få usb minnet att fungera som vanligt igen. Stort tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade en hårddisk från en Canal digitalbox (tror jag). Det gick inte att göra något då den var krypterad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...