Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny webbläsare


MariaE

Rekommendera Poster

När jag ska installera en ny webbläsare så får jag bara felmeddelande om att filer saknas. Nu har jag köpt en datatidning med en webbläsare men Firefox som finns på den gillar jag inte. Firefox kan inte läsa mina äldre email i gmail och den kan inte söka efter äldre email heller. :-( Safari har jag inte kunnat installera. Jag har Windows XP Home på min dator just nu.

Opera giller jag inte.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 80
  • Skapad
  • Senaste svar

Vill du använda firefox, ladda ned den härifrån

http://www.mozilla.org/sv-SE/firefox/fx/

då får du senaste version.

 

Fast det låter som du har problem med datorn överlag, att det inte är webbläsarens om är problemet egentligen,

 

Mår hårddisken bra? Och iochmed att jag frågar det, har du backup på allt på din dator du ej vill riskera att förlora?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej denna dator är det inget fel på. Spin up time har inte ändrats och den stänger av sej när den blir för varm. Min andra dator gjorde inte det. Den gick sönder :-( Den har jag lämnat in på dataräddning. Jag trodde jag hade koll på den datorn eftersom programmet Crystal disk info visade att hårddisken mådde bra.

 

Problemet kanske beror på att jag inte har rätt drivrutin till denna dator? Ja jag använder bara Firefox som jag installerade från cd som jag köpte när jag måste annars använder jag Internet Explorer 6.0 som inte gick att uppgradera.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Crystal Disk info ger grönt ljus är visserligen bra men ta inte det programmet som en försäkring. Jag läste in i ditt första inlägg att filer som borde finnas saknas och det kan vara ett tecken på att hårddisken inte fungerar som den ska. Kan även vara tecken på andra problem iofs.

 

Stänger av sig när den blir för varm? Låter som du har problem med kylningen.

 

Firefox? Vilken version? Senaste får du som sagt via länken jag gav ovan.

 

IE går inte att uppdatera? IE6? Den bör du verkligen uppgradera till senaste. Varför fungerar det inte, vad sker?

 

Drivrutiner? Märkesdator? Surfa in på deras hemsida och se vad de har att erbjuda.

Egent ihopplock, surfa in på moderkortstillverkaren hemsida och se vad de har att erbjuda.

 

Vad för operativ? IE6 indikerar Win XP iofs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Crystal Disk info ger grönt ljus är visserligen bra men ta inte det programmet som en försäkring. Jag läste in i ditt första inlägg att filer som borde finnas saknas och det kan vara ett tecken på att hårddisken inte fungerar som den ska. Kan även vara tecken på andra problem iofs.

 

Stänger av sig när den blir för varm? Låter som du har problem med kylningen.

 

Firefox? Vilken version? Senaste får du som sagt via länken jag gav ovan.

 

IE går inte att uppdatera? IE6? Den bör du verkligen uppgradera till senaste. Varför fungerar det inte, vad sker?

 

Drivrutiner? Märkesdator? Surfa in på deras hemsida och se vad de har att erbjuda.

Egent ihopplock, surfa in på moderkortstillverkaren hemsida och se vad de har att erbjuda.

 

Vad för operativ? IE6 indikerar Win XP iofs.

Jag har alltid haft problem med kylningen på denna dator men detta problem har jag ju löst själv annars hade denna datorn kraschat för länge sen. Tur att jag köpte en datatidning som förklarade hur man skulle göra denna ändring.

Jag har Windows XP på denna dator och internet explorer går inte att uppgradera. Det kanske går att installera en ny version Internet explorer från en cd om jag hittar en datatidning med en sån cd men den datatidningen jag köpte hade firefox bara och det gick att installera. När det gäller filerna som saknas så får jag det felmeddelandet när jag ska instalera en ny version av Internet explorer inte crystal disk info.

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du inte kan uppdatera IExplorer tyder ju på något systemfel i datorn.

Du ska kunna ha IExplorer 8 för XP.

 

Försök åtgärda enligt vad Monshi i första hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny version av Internet Explorer får man väl från Windows Update. Har du besökt Windows Update och installerat allt som finns där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar inte det heller :-( Jag ska se om jag hittar nån tidning med senaste Internet Explorer.

Jag får meddelande där också om att det saknas filer.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att hitta procedurstartsadressen är meddelandet som jag får :-(

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När får du felmeddelandet?

Skriv av felmeddelandet exakt, tack.

 

Hur ofta stänger datorn av sig pga överhettning?

Varje gång som datorn stänger av sig själv riskerar du att få fel i filsystemet på hårddisken vilket kan leda till att filer saknas och därmed att installationer misslyckas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

internet Explorer får du inte via en tidning, den får du via Windows Update.

Andra webbläsare likaså, ladda ned senaste version från nätet, lita inte till tidningarnas utgåvor.

 

Som sagt, något är galet med datorn. Frågan om det är något i hårdvaran som sjunger på sista versen eller om det är något i Windows som inte är som det ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för Servicepack installerade, sp2 och sp3? Det där felmeddelandet är tydligen något man kan få om Servicepacken inte har blivit riktigt installerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för Servicepack installerade, sp2 och sp3? Det där felmeddelandet är tydligen något man kan få om Servicepacken inte har blivit riktigt installerade.

Windows XP service Pack 2. Nu har jag t.o.m. svårt att komma in till detta forum :-( Nu använder jag firefox 10.0 och jag måste logga in med mitt lösenord varje gång. Jag har kryssat i att forumet ska spara lösenordet som jag fick nyss men det funkar inte :-(

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När får du felmeddelandet?

Skriv av felmeddelandet exakt, tack.

 

Hur ofta stänger datorn av sig pga överhettning?

Varje gång som datorn stänger av sig själv riskerar du att få fel i filsystemet på hårddisken vilket kan leda till att filer saknas och därmed att installationer misslyckas.

Datorn stänger av sej när jag har surfat för länge eller om jag har hämtat för många filer t.e.x. Om jag har bestämt mej för att oradera en cd-rw t.e.x. så är det det första jag gör när jag har satt på datorn. Sånt kan ju ta lång tid och om det avbryts så kan det bli hel fel :-( Dessutom så sparar jag fortfarande många saker som jag läser på nätet. Det ska jag sluta med. Framför allt när jag får min andra dator som har blivit överhettad som är på dataräddning nu. Den kommer inte att stänga av sej den kommer att gå sönder igen i så fall för om man ska få den datorn att stänga av sej så måste det bytas moderkrt också påstår en datakunnig. Jag kan inte så mycket om hårdvara.

 

Jag började att spara saker som jag läste på nätet när jag surfade och hade uppringt internet sen så har jag fortsatt med detta av bara farten. :-( Jag ska försöka installera internet explorer igen och om jag får felmeddelande nu också när jag har installerat service pack 2 så ska jag skriva av hela felmeddelandet.

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Då lägger jag till att du bör stänga av alla dina program, helst göra en omstart av datorn och väntar några minuter innan du antingen kör Windows update eller hämtar SP3 i Cecilias länk.

 

Därefter får du ha tålamod, det kan ta lite tid, med omstart emellan.

Sedan SP3 är installerat kör du Windows update igen och följer anvisningarna om du skall starta om datorn.

 

Sedan kör du Windows update igen.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Missade detta, jo, SP 3 är idag ett krav för XP, om det ska fungera optimalt, speciellt ute på nätet.

Du borde ha fått info via Windows Update om att installera SP3, men bättre sent än aldrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om datorn har stängt av sig många gånger är det stor risk att Windows har blivit skadat och det kan behövas en ominstallation av Windows för att det ska fungera bra.

 

Du behöver nog rensa bort damm från kylflänsar, ventilationshål och fläktar se //eforum.idg.se/topic/335021-ta-bort-damm-i-en-stationar-dator/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När får du felmeddelandet?

Skriv av felmeddelandet exakt, tack.

 

Hur ofta stänger datorn av sig pga överhettning?

Varje gång som datorn stänger av sig själv riskerar du att få fel i filsystemet på hårddisken vilket kan leda till att filer saknas och därmed att installationer misslyckas.

Felmeddelandet som jag får är :

Internet Explorer kunde inte installeras för det gick inte att installera en updatering som krävs. Klicka på knappen hämta för att installera uppdateingen som krävs.

När jag gör det så kommer jag till en sida som inte leder nån vart. Bara en trasig länk.

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju hoppas att uppdateringen kommer in när du installerar Service Pack 3 då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste installera XP Service Pack 3 eftersom du nu saknar en väldig massa säkerhetsuppdateringar och andra nödvändiga uppdateringar. Om du inte får ner Service Pack 3 från Windows Update så finns det här: http://www.microsoft.com/downloads/sv-se/details.aspx?familyid=5b33b5a8-5e76-401f-be08-1e1555d4f3d4

Jag har laddat ner Service pack nu äntligen. Jag har försökt tidigare men då har datorn stängts av p.g.a. överhettning. min andra dator gjorde inte det den gick sönder:-(

 

Nu har jag laddat ner iso-versionen och ska bränna en cd imorgon och installera. Då är datorn inte så varm så då stänger den inte av sej mitt i installationen. Jag har installerat lite andra uppdateringar också som inte tog så lång tid t.e.x. Spamfighter och lite annat som datorn ville ha från Windows update och uppdaterat virusprogrammet och kört det. Jag har inte använt denna dator så mycket på sista tiden att surfa med det är ju då man får virus. Jag har mest haft datorn till att bränna arkiv CD och CD-RW och ringt till olika ställen. Programvaran som jag använder då heter telowin. Bra för de som är hörselskadade, döva eller har socialfobi.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore nog väldigt bra om du kan få datorn svalare genom att få bort damm. En varm dator kan ge upphov till många konstigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore nog väldigt bra om du kan få datorn svalare genom att få bort damm. En varm dator kan ge upphov till många konstigheter.

Det får jag göra imorgon. Nu är det för sent :-) Men först måste jag göra backup på det jag vill spara. Jag har gjort rent en dator tidigare och då gjorde jag backup före. Pentium 400. Då använde jag tryckluft bara vid fläkten men risken finns har jag läst att den börjar snurra för fort och går sönder nej tops blir nog bäst.

 

En av mina datorer kan jag inte öppna. Det är en pentium 400. Den blir visst aldrig för varm men jag har rensat fläkten med tops några gånger.

 

Jag ska köra registry mechanic på den här datorn också. Det har jag installerat sen tidigare. Man måste köra det programmet några gånger för att få bort alla konstigheter om man inte vill registrera programmet.

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tops måste det vara rätt omöjligt att få rent i kylflänsen. Se //eforum.idg.se/topic/335021-ta-bort-damm-i-en-stationar-dator/

 

Med så mycket konstigheter i datorn rekommenderar jag verkligen att du inte kör något registerstädningsprogram som Registry Mechanic för det är stor risk att det blir värre i stället. Det låter mer som att dina problem skulle kunna bero på för mycket städning med Registry Mechanic.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Kul att läsa gamla trådar som man har skrivit tidigare. En av orsakerna till att hårddisken blev så varm är att alla tycker att man ska använda Windows med 64 bitar om det går. Det var nog det jag använde när jag hade Wiindows XP på min blå dator. Nu har jag Windows 7 32 bitar på den och den är tyst! Det var inte så mycket damm när jag kollade i datorn sist.

 

När jag försökte installera Windows 7 64 bitar på datorn stod den bara och blinkade efter ett tag. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...