Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Laga hårddisk


cowi

Rekommendera Poster

Hej

 

Har en hårddisk från en dator som inte startade (rapporterade att det inte gick att läsa disken).

 

Disken sitter nu i ett USB-kabinett och jag har kört CHKDSK med växel R

Mycket gick sedan att läsa men långtifrån allt.

Börjar bli orolig att förlora viktig data (bilder).

Är det farligt att köra CHKDSK flera gånger, blir det kanske svårare att rädda disken för ett proffs.

Använde jag kanske fel växel, filsystemet är NTSF.

 

Tacksam för hjälp.

Cowi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Företagen som håller på med att rädda filer från kraschade hårddiskar vill helst att man inte håller på med hårddisken alls innan de blir anlitade, just därför att man lätt kan göra saken värre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack

 

Men det är så frestande att fösöka något.

Vad är det säkraste man kan göra förutom att låta bli.

Jag har XP på min dator.

 

cowi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du försökt med filräddningsprogram?

 

Ett gratis: http://www.piriform.com/recuva

Här är tre gratis filräddningsprogram som IDG har testat: http://www.idg.se/2.1085/1.141401

Ibas (filräddningsföretag) rekommendation (återställer bara en fil gratis, men man kan se allt vad den kan återställa): http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/easyrecovery/

Ett tips till på betalprogram: http://www.idg.se/2.1085/1.205239/dataaterstallning-for-den-efterkloke http://www.stellarinfo.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men som sagt, ju mer du kör på egen hand, desto större är risken att du ställer till oreda på disken, om du till slut anser att något proffsföretag ändå ska hjälpa dig, om du anser innehållet är värt dom pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju köra denna.

Högerklicka på ikonen ”Den här datorn”, välj hantera, klicka på ”Diskhantering”, högerklicka på den partition som är din systemdisk, ( troligen C ),

klicka sedan på ”Egenskaper >> Verktyg, >>

klicka till slut på ” Kontrollera nu ”, bocka i båda alternativen för diskkontrollen.

Kontrollen tar en stund, 5-15 minuter beroende på diskstorlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju köra denna.

Högerklicka på ikonen ”Den här datorn”, välj hantera, klicka på ”Diskhantering”, högerklicka på den partition som är din systemdisk, ( troligen C ),

klicka sedan på ”Egenskaper >> Verktyg, >>

klicka till slut på ” Kontrollera nu ”, bocka i båda alternativen för diskkontrollen.

Kontrollen tar en stund, 5-15 minuter beroende på diskstorlek.

Det där är väl samma sak som chkdsk /R, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chkdsk kan inte laga en hårddisk utan endast filsystemet. Skadade sektorer på en hårddisk kan inte repareras men de kan ersättas av reservsektorer.

 

Man bör aldrig köra program som skriver till disken på en disk som eventuellt har fysiska skador. Vill man själv försöka rädda datat skall man först göra en avbild av disken till en annan disk. En avbild av disken görs lämpligen med ddrescue, som finns på SystemRescueCD. Sedan körs dataräddningsprogrammet på avbilden.

 

Ddrescue skall köras i flera omgångar med olika växlar. Första omgången kopierar felfria delar. Följande omgångar försöker kopiera så mycket som möjligt från skadade delar. Detta för att kunna rädda så mycket som möjligt från en disk som när som helst kan sluta fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju redan kört chkdsk /r så det kanske inte förvärrar situatinoen om jag försöker med

”Egenskaper >> Verktyg, >> ” Kontrollera nu ” så att jag får med växeln f.

 

Finns det inte något enklare sätt att göra en avbildning t.ex med något gratisprogram som är enkelt att hämta hem.

 

Jag har en gammal dator med Windows XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man använder växeln /R till chkdsk så innebär det att kommandot utförs som om även växeln /F används enligt hjälptexten:

/R Letar rätt på skadade sektorer och återställer läsbar information (inbegriper /F).

 

Att göra en exakt kopia av en hårddisk/partition brukar kallas att man klonar den. Exemple på kloningsprogram:

http://www.easeus.com/disk-copy/

http://techworld.idg.se/2.2524/1.137593

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu satsat på att försöka klona den skadade disken.

 

Har laddat hem Easeus Todo backup Free.

När jag försöker klona disken, så ser det bra ut en liten stund, sedan stängs Windows av för att sedan återstarta.

Kan det bero på att båda diskarna är anslutna till USB-portar, den med trasig hårddisk sitter i ett USB-kabinett och den andra är en extern USB-hårddisk.

Jag kör XP med servicepak3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att datorn startar om sig själv?

Det kan inträffa vid systemfel, typ att det blir fel i en drivrutin. Stäng av automatiska omstarter vid systemfel:

Högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Avancerat - Start...Inställningar

så får du ut en blåskärm med felmeddelande om omstarterna beror på systemfel. Så vi vet om det beror på ett systemfel eller något annat.

 

Eller pröva med något annat program. Förutom tidigare nämnda hittar jag även DriveImage XML.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn startar om omedelbart fast jag bockat av "Starta om automatiskt" under Systemfel.

 

Har istället kört DriveImage XML här ser det ut att funka ända tills det dyker upp en felruta om fel i I/O-enhet

Se bilagan som har två dumpar en som visar vad DriveImage har gjort och en med felmeddelandet.

 

Kan det här bero på att jag vill klona från enhet E som är ett USB-anslutet hårddiskkabinett till enhet T som är en USB-ansluten ext. hårddisk.

Har för mig att jag läst någonstans att kloning mellan USB-portar kan vara svårt.

Skärdump.xls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det här bero på att jag vill klona från enhet E som är ett USB-anslutet hårddiskkabinett till enhet T som är en USB-ansluten ext. hårddisk.
Vet inte, felmeddelandena säger för lite om vad som går fel.

Har du prövat att kopiera en enstaka fil på den trasiga hårddisken till den interna hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopiera via den här datorn går bra.

 

Kopiera med DriveImage XML går inte, när programmet stannat är formateringen på målpartitionen bortatagen.

 

Kanske är det så att programmet helt enkelt inte kan kopiera mellan USB-enheter, eller kanske jag borde testa på en dator med Windows 7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanliga kloningsprogram klarar inte av att kopiera från skadade diskar. Di skall använda ett program, som är avsett för ändamålet. Ett sådant är ddrescue. Ddrescue finns på SystemRescueCD, som är en live CD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack fagerja.

 

Har nu bränt SystemRescueCD till en skiva.

Har testat att starta från den och det verkar funka.

Men vad skall jag välja för att klona disken i USB-kabinettet till min externa Hårddisk.

Finns det någon steg för steg anvisning någonstans jag kan följa?

 

Tacksam för hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har du några länkar:

http://www.forensicswiki.org/wiki/Ddrescue

http://www.gnu.org/software/ddrescue/manual/ddrescue_manual.html

http://forums.techarena.in/tips-tweaks/1369921.htm

 

SystemRescueCD är ett linuxbaserad. Hårddiskarna heter: /dev/sda, /dev/sdb, /dev/sdc, /dev/sdd o.s.v..

/dev/sda är datorns första interna disk. Disken du skall klona är om du inte har flera interna diskar antingen /dev/sdb eller /dev/sdc. Den externa är sedan den andra av de två. Med kommandot : fdisk -l (litet L) kan du avgöra vilken som är /dev/sdb och vilken som är /dev/sdc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu kommit så långt att jag identifierat diskarna.

 

Nu vill jag klona /dev/sdc till /dev/sdb

Jag skulle vilja ha hjälp med kommandoraden så jag inte gör fel.

 

Får man en läsbar klon direkt eller krävs ytterligare bearbetning för att få den läsbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan behöva köra ddrescue 3 gånger med olika parametrar. Första gången hoppar den över svårlästa sektorer.

Den andra och tredje gången försöker den få ut så mycket data som möjligt från de skadade sektorerna. Ddrescue behöver göra en loggfil på den interna disken så den måste monteras. Monteringen sker med kommandot :

mount /dev/sda1 -t ntfs /media/disk

 

Om inte katalogen /media/disk så skapar du den med kommandot:

mkdir /media/disk

 

Loggfilen gör att ddrescue inte behöver kopiera på nytt det som redan kopierats. Det går att avbryta kopieringen för att senare fortsätta.

 

Kommadot är:

ddrescue parametrar inenhet utenhet loggfil

ddrescue --no-split /dev/sdc /dev/sdb /media/disk/loggfil

ddrescue --direct --max-retries=3 /dev/sdc /dev/sdb /media/disk/loggfil

ddrescue --direct --retrim --max-retries=3 /dev/sdc /dev/sdb /media/disk/loggfil

 

Om klonen är direkt läsbar eller inte beror på om filsystemets filtabell (MFT) är svårt skadad eller inte. Det beror på vilka sektorer är skadade.

Om MFT är allvarligt skadad kan du behöva ett kriminaltekniskt program för att återställa filerna. På SystemRescueCD ingår två sådana program: Foremost och Photorec. Annars fungerar vanliga dataåterställningsprogram som t.ex. GetDataBack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att om katalogen /media/disk inte finns sen tidigare skall jag skapa den med mkdir /media/disk

och sedan köra mount /dev/sda1 -t ntfs /media/disk

Behöver inte sökväg ställas in före kommandot mkdir (och hör gör man det)

 

Om inte var hamnar katalogen om man vill se den i den här datorn. (Windows)

 

Fler frågor:

 

1. Hur avslutar man programmet RescueCd

 

2. Kan man gå mellan Windows och Rescue

 

3. Hur gör man för att behålla svenskt tangentbord

 

4. Skapas det en ny partition för klonen på måldisken. (måldisken 500Gb och källan 19Gb)

 

5. Kan man skapa en kopia av klonen, att arbeta med, på samma hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SystemRescueCD är en linux-distribution, som saknar GUI. Filsystemet är uppbyggt på annat sätt som i Windows. Linux och andra POSIX-OS har inga enhetsbokstäver (typ C:, D:). Allting finns under katalogen /.

Katalogen /media används för montering av tillfälliga enheter. Normalt skapar man en underkatalog för varje enhet. Här är det fråga om kataloger i Linux-systemet. Du behöver inte göra några förändringar i Windows och katalogen kommer inte att finnas i Windows. Kataloger som skapas när du kör en live-CD finns endast i RAM, och är en plats för länk till den fysiska enheten.

 

 

Eftersom SystemRescueCD saknar GUI måste du arbeta i en terminal, som motsvarar Windows CMD, men är mycket kraftfullare. Skalet är bash. De viktigaste kommandona, som du behöver är: cd (byt katalog), ls (lista innehåll), mc (filhanterare) och man (visar manualsidan för kommandon, exempel: man ls).

 

1. SystemRescueCD är inget program utan en live-CD linuxdistribution. Kommandot för att avsluta är:

shutdown -h 0

 

2. Nej

 

3. Vid boot från CD:n får du välja tangentbordslayout. (svenskt och finskt är nästan lika, det finska har €)

 

4. Ja om du klonar hela enheten. Det är också möjligt att klona hela disken eller en partition till en fil. Partitionen anges med siffra efter enhetens namn (ex. /dev/sda1). Rekommenderas om du måldisken inte är tom. Filsystemet på måldisken måste då vara monterat. Loggfilen kan vara på samma filsystem. Då monterar du måldisken istället för den interna (ersätt /dev/sda1med /dev/sdb1).

När du kör ddrescue ersätter du /dev/sdb med /media/disk/klon_av_sdc.

 

5. Ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tac för all hjälp, men mer problem har dykt upp.

 

Fick felmeddelande när jag skrev följande kommandorad.

 

root(at)sysreccord /root % mkdir /media/disk (alltså mkdir /media/disk direkt efter promten som visas)

 

Felmeddelandet:

mkdir: cannot create directory ´/media/disk' : No such file or directory

 

Kan man göra på något annat sätt?

 

Hittade detta på nätet, här verkar jag inte behöva skapa någon katalog (som jag inte klarar)

Utför denna kod samma saker?

 

Exempel 3: Rädda en hel hårddisk / dev / sdc till en annan disk / dev / sdb

 

Kopiera felfria områden först

 

ddrescue-n / dev / sdc / dev / sdb rescue.log

 

försöka återkräva skadade sektorer

 

ddrescue-r 1 / dev / sdc / dev / sdb rescue.log

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fagerja:

Ddrescue behöver göra en loggfil på den interna disken så den måste monteras. Monteringen sker med kommandot :

mount /dev/sda1 -t ntfs /media/disk

 

Om inte katalogen /media/disk så skapar du den med kommandot:

mkdir /media/disk

 

 

Hej

Gör ett nytt försök

 

Har skapat katalogen /media direkt från default-promten och sedan /disk efter att ändrat sökvägen till katalogen media.

 

När jag sedan kör mount enl ovan så hittas inte monteringspunkten.

Måste inte katalogerna finnas i /dev/sda1 för att de skal hittas.

 

Jag har fösökt hitta sda1 med mkdir men inte lyckats.

Kan någon hjälpa mig så att de här katalogerna hittas av kommandot mount.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...